Permalänk
Medlem

SweCyklers

Det finns samlingstrådar om lite ditten och datten här på Sweclockers men ingen om cykling (vad jag har kunnat hitta).

Tanken med denna tråd är inte bara att ha en tråd där man fråga om köpråd för cyklar, utan även tips och råd om andra cykelrelaterade produkter som hjälmar, lås, extern (löstagbar) belysning, cykelvänliga resmål m.m.

Jag som trådstartare har ingen cykel just nu, men är på jakt efter en ny cykel och tänkte därmed fråga om feedback på några modeller.

Jag är ute efter en cykel att cykla med till jobbet (c:a 2,5 km asfalt), men även lite längre sträckor (runt 1 mil på asfalt) även om det senare blir mindre sällan.

Jag har två huvudalternativ för inköp, dels den lokala cykelhandlaren alldeles och dels via jobbet (Benify/UNICYKEL)
där den senare erbjuder c:a 20 procents rabatt (förmån) på de modellerna de saluför.

Den lokala cykelhandlaren erbjuder Crescent i några olika modeller:

Tarfek 55 respektive 62 cm, 7 växlar med fotbroms, 9495
https://www.crescent.se/cyklar/hybrid/tarfek-7-vxl-9954.html

Kebne 16 växlar 51/56 cm. 9495.
https://www.crescent.se/kebne-16-vxl.html

----

Benify/Unicykel erbjuder av märkena Winther och Centurion från danska HF Christiansen.
De modeller jag kollat på är:

Black Winther 3 för 8100 SEK.
https://winthercyklar.se/herr/city/black-winther-3-pg-577

Samt två olika modeller av Centurion 7 växlat:
Centurion Challenger Herr Nexus 7-vxl, 55cm, 60cm 6.935 SEK
https://centurion.dk/city/herre/challenger---mat-sort-pg-1376

Centurion Invincible Herr Nexus 7-vxl hydr. disc, 55cm, 60cm och 63,5 cm 7.475 SEK
https://centurion.dk/city/herre/invincible---moerkeblaa-pg-13...

Kan någon förklarar vad som skiljer sig åt (särskilt de danska), särskilt de danska verkar vara likadana förutom färgen?

Jag har ingen erfarenhet av cyklar utan fotbroms, men antar att det är vanesak att man inte har fotbroms?
Hur mycket behöver man serva en cykel med 16 växlar jämfört med en med fotbroms? Är det vanligare att kedjan hoppar på en med 16 växlar kontra en med 7 växlar och fotbroms?

Fixade en länk /Kenneth
Permalänk
Medlem

I din prisklass skulle jag hellre titta på Skeppshult om du vill ha en city bike, typ https://www.cykelkraft.se/herrcykel-skeppshult-stil-7-vaxlad-.... Crescent är överprissatt sett till vad du får och lever på gamla meriter.
Om du prompt vill ha något rabatterat så kolla på Bikester, där har du 10-15% via Benify. Där kan du kolla på city bikes från Ortler, Kona eller Orbea som alla har fina cyklar i din prisklass.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen vidare cykelmänniska själv. Men det vore omänskligt att inte nämna denna tråden för swec's egen cykelfantast @mrqaffe

Permalänk
Medlem

Du ska köpa en cykel med utanpåliggande konventionell kedjeväxel om du ska cykla mera än bara några km då och då.
Anledningen är att verkningsgraden (lättrampat) är högre. Driftsäkerheten och livslängden är högre.
Vidare ska du köpa en cykel med hydrauliska skivbromsar om du ska lägga lite mera pengar.

Shimanos komponentgrupper eller Sram spelar ingen roll för ditt användningsområde.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det finns samlingstrådar om lite ditten och datten här på Sweclockers men ingen om cykling (vad jag har kunnat hitta).

Tanken med denna tråd är inte bara att ha en tråd där man fråga om köpråd för cyklar, utan även tips och råd om andra cykelrelaterade produkter som hjälmar, lås, extern (löstagbar) belysning, cykelvänliga resmål m.m.

Jag som trådstartare har ingen cykel just nu, men är på jakt efter en ny cykel och tänkte därmed fråga om feedback på några modeller.

Jag är ute efter en cykel att cykla med till jobbet (c:a 2,5 km asfalt), men även lite längre sträckor (runt 1 mil på asfalt) även om det senare blir mindre sällan.

Jag har två huvudalternativ för inköp, dels den lokala cykelhandlaren alldeles och dels via jobbet (Benify/UNICYKEL)
där den senare erbjuder c:a 20 procents rabatt (förmån) på de modellerna de saluför.

Den lokala cykelhandlaren erbjuder Crescent i några olika modeller:

Tarfek 55 respektive 62 cm, 7 växlar med fotbroms, 9495
https://www.crescent.se/cyklar/hybrid/tarfek-7-vxl-9954.html

Kebne 16 växlar 51/56 cm. 9495.
https://www.crescent.se/kebne-16-vxl.html

----

Benify/Unicykel erbjuder av märkena Winther och Centurion från danska HF Christiansen.
De modeller jag kollat på är:

Black Winther 3 för 8100 SEK.
https://winthercyklar.se/herr/city/black-winther-3-pg-577

Samt två olika modeller av Centurion 7 växlat:
Centurion Challenger Herr Nexus 7-vxl, 55cm, 60cm 6.935 SEK
https://centurion.dk/city/herre/challenger---mat-sort-pg-1376

Centurion Invincible Herr Nexus 7-vxl hydr. disc, 55cm, 60cm och 63,5 cm 7.475 SEK
https://centurion.dk/city/herre/invincible---moerkeblaa-pg-13...

Kan någon förklarar vad som skiljer sig åt (särskilt de danska), särskilt de danska verkar vara likadana förutom färgen?

Jag har ingen erfarenhet av cyklar utan fotbroms, men antar att det är vanesak att man inte har fotbroms?
Hur mycket behöver man serva en cykel med 16 växlar jämfört med en med fotbroms? Är det vanligare att kedjan hoppar på en med 16 växlar kontra en med 7 växlar och fotbroms?

Eftersom du pratar om en brukscykel för främst ganska kort distans så tycker jag du verkligen ska tänka på belysning som alltid fungerar och dynamodriven är pålitligare än allt vad batteriljus heter för nån gång komemr du att stå i mörkret med tomt batteri. Man kan gärna ha batteriljus som komplement för det är väldigt bra ibland tex på vintern om det går väldigt sakta och även för att få bättre ljusbild genom att man kan rikta lamporna lite olika men den huvudbelysning som du har för att synas och som åtminstone ska ge ledljud bör vara så idiotsäker det bara går och en navdynamodriven bör vara grunden.
Du länkar cyklar med inget, batteri och dynamoljus men att montera bra ljus går att göra på alla men behöver du byta framhjul till ett med dynamo så kostar det från ca 1000 för ett nytt av enkelt sort och kanske från 1500 kr om det är för skivbroms, lamporna kan du få tag på från 350-400kr och uppåt så att räkna med 1500-2000 kr för att eftermontera dynamobelysning är rimligt och dynamobelysning är nått man verkligen vill ha på en brukscykel, det går också att köpa begagnade hjul och liknade eller plocka det från en gammal cykel, men har den fälgbromsar kolla då att fälgen inte är utsliten av bromsningen, dynamon i sig håller länge om den inte direkt misshandlas, troligen flera cyklar.

De cyklar jag har eftermonterat på har jag alltid valt en dynamo som det går att montera bromsskiva på även om det inte behövs från början för det gör det enklare att ha hjulet som reservhjul eller så kan man återanvända det på nån annan cykel.
Den bästa baklampan som finns för dynamo (finns även i batteriversion) är inte så dyr så där finns det egentligen inga alternativ, den är i en egen klass vad gäller att lysa på ett bra sätt så man syns utan att blända och de som är dyrare är alla sämre även om de är mycket dyrare så varför bry sig om dem ?
Spanninga Elips >
https://spanninga.com/product/elips/
Exempel på en version av den >
https://www.bikester.se/spanninga-elips-xds-dynamo-rear-light...
Framlampan är dyrare om du ska ha nått riktigt bra men Spanninga och Busch + Müller gör de som lyser bäst om det får kosta lite (och passat troligen också bra om du vill uppgradera originalljus) och Biltemas är ett bra budgetalternativ om det inte finns nått alls på cykel och man inte vill lägga 1000 kr eller mer för en riktigt bra framlampa.
https://www.bumm.de/en/
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelbely...

Hydrauliska skivbromsar är otroligt trevligt så fort det inte bara är en sommarcykel för fina vägar, det går att styra bromkraften mycket bättre (viktigt om det är halt (grus och sno/is)), de bromsar direkt även om det är blött och de kan ofta bromsa betydligt starkare om fästet är bra.
Fotbroms är mest till besvär oavsett vilken typ av cykel det sitter på så det är inget man behöver leta utan nått man snarare kan välja bort om man har möjligheten och bättre interna växelsystem har ingen fotbroms idag för skivor är så överlägset. Cyklar med skivbroms blir inte heller lika smutsiga, det är stor skillnad på det och slipper man även fotbroms så minskar mängden skit som hamnar i baknavet vilket förenklar hållbarhet och underhåll.
Mekaniska skivbromsar är inte lika bra som hydrauliska men de är ändå ofta minst lika bra som v bromsar men det är svårare att hantera hur hårt man bromsar med dem.
Hydrauliska bromsar saknar också wirar som kan frysa fast på vintern och ju färre wirar man har desto gladare är man på vintern

Interna växlar är också trevligt framförallt på en vintercykel för det innebär mindre underhåll men det är också enklare att fixa bra kedjeskydd om du tänkt cykla i kläder som annars kan vidröra kedjan men remdrift är allra "renast"

Ska du ha den som ren pendelcykel så skaffa nån vattentät väska, Biltemas är prisvärda, ska du åka och handla med den så är Biltemas största ungefär en kassa stora, vill man ha med sig lite mer typ 2 matkassar i varje så är Basil Kavan XL en bra shoppingväska men den är inte vattentät
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelvask...
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelvask...
https://www.basil.com/en/kavan-canvas-xl.html

Jag tycker alltså att du ska prioritera säkerhetsfunktioner och framförallt då ha en idiotsäker grundbelysning och cyklar du på vintern kommer du att älska hydrauliska bromsar.

Växlar är inte lika viktigt sett till säkerhet men gillar du inte att tvätta och smörja så välj interna växlar så minskar underhållsbehover och det finns dyrare interna växlar som går i oljebad och då blir det väldigt lite underhåll, byta olja var 500 de mil och smörja kedjan som slits väldigt lite för att den går rakt hela tiden till skillnad från när man har utanpåliggande växlar. Den enklaste vettiga växeln i oljebad är Shimano Alfine 11 men den finns nog inte på cyklar under 10 000 kr.

Skrivet av Ravix:

Nu är jag ingen vidare cykelmänniska själv. Men det vore omänskligt att inte nämna denna tråden för swec's egen cykelfantast @mrqaffe

Jag tror inte jag är den ende som cyklar med tanke på vad andra har postat men nu har jag sett denna tråden också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte jag är den ende som cyklar med tanke på vad andra har postat men nu har jag sett denna tråden också

Jag associerar dig med cykel helt enkelt

Permalänk
Medlem

Här trodde jag tråden handlade om doping.

Permalänk
Medlem

Mja, som en daglig pendlingshojj... hade jag nog själv testat mig på en remdriven cykel. Inget grisande med kedja, tystare... tro man t om känner sig lite småmallig på en sån där udda hojj.

Har inga erfarenheter själv av en sådan cykel. Det kan dock vara värt och läsa på och fundera kring dom där, må jag tycka. En kollega handlade en förra året men, vet inte hur det har gått.

Äger själv en Canyon Dude, gjord för sommar- liksom vinterföre. Vore kul med en 29" MTB men men, inte funnit tråden ännu med mitt cyklande. En Fatbike tar sig över spång med lite extra marginaler iaf...

Och köp till en skön sadel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GooGeL:

Mja, som en daglig pendlingshojj... hade jag nog själv testat mig på en remdriven cykel. Inget grisande med kedja, tystare... tro man t om känner sig lite småmallig på en sån där udda hojj.

Har inga erfarenheter själv av en sådan cykel. Det kan dock vara värt och läsa på och fundera kring dom där, må jag tycka. En kollega handlade en förra året men, vet inte hur det har gått.

Äger själv en Canyon Dude, gjord för sommar- liksom vinterföre. Vore kul med en 29" MTB men men, inte funnit tråden ännu med mitt cyklande. En Fatbike tar sig över spång med lite extra marginaler iaf...

Och köp till en skön sadel.

Rem är det mest hållbara, driftsäkra och underhållsfria men det blir nästan automatiskt lite dyrare för du måste ha interna växlar och "vanliga" ramar går inte att använda, det har väl kommit en del remmar som är delbara men oftast öppnar man ramen och monterar en hel rem.
Jag har dock en specialare, en DBS Kilimanjaro som jag främst har som vintercykel när det är lite sämre väglag, den har en mycket speciell ram där kedjan är helt lös och den skulle kunna gå att remkonvertera och jag har allt funderat på det, byta bakhjul och vevparti för remdrift och skivbroms fram, när jag slitit ut nån större del på den kan det nog hända att den transformeras till nått ännu mer udda, som om folk inte kollar på ramen ändå och undrar vad det är för nått
De kallade typen äventyrscykel och det är väl en tidig version av vad som händer när man kombinerar en mountain och touring bike.

Nått modernt i samma stil skulle väl bli Trek 920 (graveltouring med mountainbikehjul ?) men den är besvärligare att remkonvertera

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Kul initiativ! Här kommer jag nog hänga lite!

Permalänk
Medlem

Jag har precis blivit intresserad av cykling och funderar på att beställa hem en kina ram, någon som har gjort det tidigare?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dashio:

Jag har precis blivit intresserad av cykling och funderar på att beställa hem en kina ram, någon som har gjort det tidigare?

Nej men jag liksom du dreglar över Chinese Carbon. Dela gärna med dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej men jag liksom du dreglar över Chinese Carbon. Dela gärna med dig!

Jag är fortfarande lite nybörjare men kan skriva det jag vet iaf!
Det finns karbonfiber som är kopior och inte testade och sedan finns det bra ramar som är testade. Det går inte att se ifall de är testade eller inte utan det är någonting företaget säger att de gör. De företagen som gör bra karbonramar är
HongFU, Dengfu, Tantan(Winow), Tideace, Winspace(var precis som Hongfu men nu har ett officiellt team samt UCI godkänd och därmed har deras priser ökat med 3x), Velobuild och Carbonda. Det finns säkerligen fler men dessa är de jag har hittat.

Det är hög risk med att köpa ramar och personligen tycker jag att alla de riskerna överväger mot vad man får. Jag köpte min "instegscykel" för 10k och jag ser att folk bygger cyklar med dessa ramar för ca 12k och deras cyklar motsvarar andra cyklar från kända märken uppåt 30-40k. Så jag personligen tror att man får mycket för pengarna.

Jag kommer att försöka köpa det mesta från Kina. Groupset, crankset, handle bars och saddle. Sedan att bygga är ju en annan femma, vet ju knappt hur man byter däck. Bytte pedaler igår och det tog över 30 min när andra gör det på 5 min:D

Permalänk
Medlem

Jag har gått från single speed-racer till touring-cykel i år!

Det blev en Kona Sutra 2021 och är mycket nöjd över valet. Stålram, Shimano Deore med bar end-shifters, mekaniska skivbromsar av toppkvalitet, allt för det ska hålla och annars gå att laga på långa semestrar i obygden. Älskar planerandet och inhandlandet av olika väskor, racks och andra prylar för att preppa inför tältsemestern i sommar!

Permalänk
Medlem

Hej! Jag vill som representant från SweGolfers-tråden gratulera till initiativet men funderar även på om vi bör träffas och slåss, lite som i Anchorman?

Nån kanske kan bjuda in de jävlarna från SweKatter, SweGrillers, eller SweBlommor med.

Permalänk
Medlem

Cykling är en ofattbart bra grej både för transport och träning, den enskilt största fördelen tycker jag är att det är skonsammare än tex löpning. Cykling är fortfarande en betydligt större sport i många andra länder jämfört med Sverige vilket väl till viss del har att göra med klimat.

Nackdel nr 1: Olycksrisken.

Nackdel nr 2: Man behöver meka ibland och underhålla hojen.

Permalänk
Medlem

Lämnade in cykeln för att laga punka, bad dom kolla och justera växlarna. Fick svaret att det skulle behöva bytas lite delar men tyvärr var det 43 veckors väntetid på delar.

Jäkla miners! 😀

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av makatech:

Cykling är en ofattbart bra grej både för transport och träning, den enskilt största fördelen tycker jag är att det är skonsammare än tex löpning. Cykling är fortfarande en betydligt större sport i många andra länder jämfört med Sverige vilket väl till viss del har att göra med klimat.

Nackdel nr 1: Olycksrisken.

Nackdel nr 2: Man behöver meka ibland och underhålla hojen.

Nackdel nr 3: Det blir snabbt dyrt när man väl fastnat också.
Jag köpte en cykeldator för strax över 4k i helgen. Min mobil kostade 2200 kr när jag köpte den. 🤷‍♂️ Ena känns självklart, det andra är svårmotiverat dyr.

Dock många kronor som sparas in i bättre välbefinnande än att sitta på häcken.

Skrivet av mikgus:

Lämnade in cykeln för att laga punka, bad dom kolla och justera växlarna. Fick svaret att det skulle behöva bytas lite delar men tyvärr var det 43 veckors väntetid på delar.

Jäkla miners! 😀

*Skakar min näve*
Jäkla miners!

Frågan är väl när de går på bältdrivna servrar så att vi kan få tillbaka våra vanliga kedjor och drev.

Permalänk
Medlem

Vad tror kollektivet om att nyttja lite rockshox wt15 gaffelolja istället för Magura Royal Blood(mineralolja) för att snabblufta en bakbroms? (Ska cykla ikväll och gaffelolja är vad jag råkar ha hemma)

Kommer 5-10ml av gaffeloljan göra någon skillnad på den nu blandade oljans egenskaper för ett bromssystem?

Nu har jag förvisso redan utfört åtgärden, men ändå nyfiken på vad ni tror.

Permalänk
Medlem

Fixie ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Cykling är en ofattbart bra grej både för transport och träning, den enskilt största fördelen tycker jag är att det är skonsammare än tex löpning. Cykling är fortfarande en betydligt större sport i många andra länder jämfört med Sverige vilket väl till viss del har att göra med klimat.

Nackdel nr 1: Olycksrisken.

Nackdel nr 2: Man behöver meka ibland och underhålla hojen.

Cykel är ett helt underbart transportmedel och i stadsmiljö är det nästan oslagbart. Det är billigt, miljövänligt, effektivt (hög fart i förhållande till energi man behöver ge), tar minimalt med plats, ger motion och är kul.

Förutom pendling så cyklar jag för skojs skull en del Gravel. En ganska så ny men oj så kul disciplin som enligt mig hämtar det bästa från landsvägscykling och mountainbike. Det handlar i prinsip om landsvägscyklar (odämpade och med bockstyre) men med lite grövre däck för att klara grus. Perfekt för att köra på alla möjliga underlag och uppleva natur och platser. Betydligt mer prestigelöst än tempocykling.

Permalänk
Medlem

Har en billigare CX variant som är jag kört i 4 år nu ,dock så är favoriten hemma i Umeå, en äldre Bianchi som är helt underbar att cykla snabbt med. Måste få ner den till uppsala på något sätt. Var just tvungen att köpa nytt däck då kanten på framdäcket har fått ett hål i sig så slangen buktar ut, inte så säkert. Dock måste jag säga att det är en riktig djungel att köpa däck. Finns oändligt många varianter och i alla prisklasser. Blev ett kontinental speed king som såg helt okej ut men vad vet jag

Permalänk
Medlem

Fixade en elcykel i hybridstil via jobbet och ecochange med bruttolöneavdrag.
Helt klart värt det.

Permalänk
Medlem

Trevligt med cykeltråd

Passar på att påminna om denna!
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/c...

Övergångsställe är ett över"gång"ställe och inte övercyklingsställe, väjningsplikt för cyklisten för både bil och gångare.
Detsamma gäller en obevakad cykelpassage som korsar en väg, väjningsplikt för oss som cyklister.

Finns cykelbana ska vi som cyklister använda denna, man -får- vara på vägen även om cykelbana finns, men endast om hastighetsgränsen är 50km/h eller lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Cykel är ett helt underbart transportmedel och i stadsmiljö är det nästan oslagbart. Det är billigt, miljövänligt, effektivt (hög fart i förhållande till energi man behöver ge), tar minimalt med plats, ger motion och är kul.

Förutom pendling så cyklar jag för skojs skull en del Gravel. En ganska så ny men oj så kul disciplin som enligt mig hämtar det bästa från landsvägscykling och mountainbike. Det handlar i prinsip om landsvägscyklar (odämpade och med bockstyre) men med lite grövre däck för att klara grus. Perfekt för att köra på alla möjliga underlag och uppleva natur och platser. Betydligt mer prestigelöst än tempocykling.

Ja, vad ska man säga, för cykling på cykelvägar i Stockholm tycker jag egentligen det räcker med en tung hybrid eller dylikt av säkerhetsskäl och alla korsningar, övergångsställen som passeras etc. Föredrar då också att inte ha fötterna fastspända men folk resonerar väldigt olika.

Vissa racer, cx och gravelhojar är ju rena "monster" i jämförelse så det gäller att ha koll eller helt enkelt tagga ner (olycksrisken). Alla är väl heller inte jättevana att ha fötterna fastspända (spd eller spd-sl).

Jag försöker ta det lugnt när jag tar mig ut till träningsstråken med racern men för pendling mot stan föredrar jag min ganska tunga hybrid, upplever det som säkrare.

Egentligen vill man ha flera hojar men det blir lite trixigt med plats samt att det kostar. Racer, gravel, mtb etc, allt är kul. Något som börjat bli rörigt med mtb i Stockholm är dock att jag tror att staden försöker börja begränsa cykling i naturreservaten, det skiljer sig ofta åt mellan kommunerna och Stockholms kommun också. Det är väl dock ingen strikt superkontroll ännu, långt därifrån.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt Serious Cedar Hybrid black för mitt avseende kommer jag flytta till en förort dvs. 6km från stan. Jag behöver nuen cykel för att ta mig till centrum framöver. Bussförbindelse går inte som det ska och ha bestämt mig att stanna kvar på den gym jag är inskriven i en annan ort.

Tror ni cykeln är hållbart under hela säsong? Vilket bakethållare passar cykel?

Serious Cedar Hybrid black

Permalänk
Medlem

Pendlarhojtips?

Behöver tips på pendlarhoj till en kvinna 165cm. 8-12 tusen
-Utan el
-Ett antal växlar

Har kunnat mycket om Racer och MTB men kan noll om "vanliga" cyklar, har blivit tillfrågad som "expert", var börjar man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nackdel nr 3: Det blir snabbt dyrt när man väl fastnat också.
Jag köpte en cykeldator för strax över 4k i helgen. Min mobil kostade 2200 kr när jag köpte den. 🤷‍♂️ Ena känns självklart, det andra är svårmotiverat dyr.

Dock många kronor som sparas in i bättre välbefinnande än att sitta på häcken.

*Skakar min näve*
Jäkla miners!

Frågan är väl när de går på bältdrivna servrar så att vi kan få tillbaka våra vanliga kedjor och drev.

Ja, jo, det kan kosta lite men som du är inne på får man väl vikta det mot välbefinnande samt lägre kostnader för sl kort och bensin (om man nu har möjlighet att pendla). Så länge som man inte tappar lusten och lägger av helt så känns nog kostnaden i de flesta fall "ok".

Hur dyrt det blir skiljer sig dock extremt, svårt att generalisera. En del kan bero på hur bra man är på att fixa själv också, ju mer man cyklar ju mer underhåll blir det.

Betalade 3 lapp för min White hybrid från XXL och den har varit överraskande bra. Den begagnade racern dock 14 lapp + ett extra lättare (begagnat) hjulpar. Sedan kan man behöva lite verktyg och köpa slitage/utbytesprylar ibland samt vettiga kläder.

Permalänk
Medlem

Köp en billig skitcykel som ingen vill stjäla (Ja, jag är bitter. Nyss fått min elcykel snodd)

Permalänk
Medlem

Upptäckte DH förra året! Åh jäklar vad kul det var, såpass kul att jag köpte mig en DH-mtb från Järvsö när dom sålde sina hyrcyklar.
Ska upp till Järvsö ett par gånger även i år, tänkte även besöka Gesundaberget och deras DH bana.

Har bytt alla lager i cykeln, alla kanske inte behövdes bytas, men när man ändå håller på att byta så kan man lika gärna ta alla.