Lägre FPS än förväntat, vad flaskar?

Permalänk
Inaktiv

Lägre FPS än förväntat, vad flaskar?

Körde Geforce GTS 250 512 mb med 4 gb ram minne och klarade WoW cata med 65-75 fps innanför orgrimmar och Inget som helst lagg. Nu kör jag ASUS HD6970 2gb DIRECTcuII och har uppgraderat till 8gb ram. Inne I orgrimmar har jag mellan 4-40 fps. Det är absolut oacceptabelt tycker jag, Vad kan det bero på? Jag har drivrutiner och allt installerat, catalyst control center och Smartdoctor.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

vad har du för processor?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Intel core 2 Duo e6750 2,66 ghz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon216267:

Intel core 2 Duo e6750 2,66 ghz

jag tror det kan vara att processorn flaskar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Kan du rekommendera någon hemsida eller är det webhallen som gäller?

Permalänk
Avstängd

Tog du bort dom gammla drivarna innan du installlerade det nya?

Permalänk
Inaktiv

Ja det gjorde jag leijon89!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216267:

Körde Geforce GTS 250 512 mb med 4 gb ram minne och klarade WoW cata med 65-75 fps innanför orgrimmar och Inget som helst lagg. Nu kör jag ASUS HD6970 2gb DIRECTcuII och har uppgraderat till 8gb ram. Inne I orgrimmar har jag mellan 4-40 fps. Det är absolut oacceptabelt tycker jag, Vad kan det bero på? Jag har drivrutiner och allt installerat, catalyst control center och Smartdoctor.

Snälla nån.. det är WOW du pratar om och orgrimmar, en av de mest "crowdade" huvudstäderna som existerar i spelet.

Jag med GTX660, 16GB Ram och dylikt ligger på samma FPS som dig.

Spelet är inte topp optimerat, det är bara att leva med eller sänka grafikinställningarna.

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qarez:

Snälla nån.. det är WOW du pratar om och orgrimmar, en av de mest "crowdade" huvudstäderna som existerar i spelet.

Spelet är inte topp optimerat, det är bara att leva med eller sänka grafikinställningarna.

OT: Då ska du se Tera under Nexus ojoj, får valfritt system att gå på knäna även på lägsta inställningar.

OnT: Tog du bort de gamla drivisarna via Kontrollpanelen? Om ja så räcker det nog inte och du måste rensa ännu bättre med hjälp av DriverSweeper i felsäkert läge.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Moderator

*uppdaterade trådtiteln*

Bättre trådtitlar ger bättre hjälp, det ökar dina chanser och förbättrar forumet överlag. Så tänk en extra minut nästa gång, ok?

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Vad har du för temperatur på processorn när du spelar?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qarez:

Som sagt. med betydligt mycket sämre och mindre hårdvara hade jag högre fps än nu, så jag kan inte få ihop det logiska där. Sen är jag i min "ingångs fas" kan vi kalla det, gällande Data och intresse så kunskap samlar jag gärna på mig.

Tack Mod för att du ändrade Titel och jag ska tänka 1 minut extra nästa gång!

Min CPU Ligger mellan 90-100 %(resource monitor) och GPUn är mellan 60-80(MSI afterburner) beror på hur jag tabbar ut osv.

Permalänk
Medlem

då är det ny processor och om du byter sockel moderkort också,
handla kan du göra ifrån
koplett.se
webbhallen.se
dustin.se
cdon.se
inet.se
alina.nånting
kolla prisjakt.nu

och så vidare

Permalänk
Inaktiv

Körde Felsäkert läge ->Driversweeper Guru3d -> Tog bort gamla Nvidia Drivers.

Ska nu testa ifall skillnad har åstadkommit.

Edit : ^ Processor blir nog nästa köp, Kan ni kunniga änglabarn rekommendera en Processor som passar in med Resten av min hårdvara?

Permalänk
Avstängd

Vet inte om detta stämmer till fullo men i vilket fall. En vän till mig fick ungefär samma problem. Bytte till ett betydligt kraftfullare grafikkort och efter bytet gick allt mycket sämre än innan bytet trots att det nya grafikkortet var mycket kraftfullare.

Det vi upptäclte i stort sett på direkten var då att processorn plötsligt gick för fullt. Tydligen han den inte längre med ( det var nog inte bara prollen i detta fall utan hela övriga systemet ). Så om cpu bottnar blir det oftast mycket värre lagg än om gpu dvs grafikkortet bottnar.

Så det verkar som om en aldelles för underdimesionerad processor eller om man skall säga överdimensionerat grafikkort kan ställa till det mer än om bpde processor o grafikkort är ungefär lika klena. Så för kraftfullt grafikkort till en för klen processor är tydligen i vissa fall inte så bra verkar det som.

Eftersom din processor går på 100 procent ibland enligt aktiviteshanteraren så är förmodligen processorn problemet i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216267:

Edit : ^ Processor blir nog nästa köp, Kan ni kunniga änglabarn rekommendera en Processor som passar in med Resten av min hårdvara?

vet inte vad det är för socket på den du har och om det går få tag i bättre till rimligt pris med,

det bästa vore att byta upp dig till en , i5 3570k och ett nytt z77 moderkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216267:

Tror inte ens man kan köpa nya processorer med socket 775 längre :(.

Annars kan du ju köpa ett moderkort för 1155 som håller innanför din budget och sedna köpa en i5a till det . Eller så gör du ett billigare val och köper en amd processor då moderkorten är billiga och samtidigt bra !

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fax110:

vet inte vad det är för socket på den du har och om det går få tag i bättre till rimligt pris med,

det bästa vore att byta upp dig till en , i5 3570k och ett nytt z77 moderkort..

Låter dyrt men ska kollas och informationen uppskattas högt.
Ska kika på i5 processor och nytt moderkort.
Det jobbiga är ju att dom flesta av dessa moderkort har DDR3 , jag har 8gb DDR2, betyder att jag måste köpa nya RAM också

Ett annat mindre problem jag har är att när jag startar datorn så står det No IDE Master H.D.D detected press f1 to resume "trycker f1" så startar windows.
Hur får jag bort det och vad beror det på? Har en sata hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216267:

Låter dyrt men ska kollas och informationen uppskattas högt.
Ska kika på i5 processor och nytt moderkort.
Det jobbiga är ju att dom flesta av dessa moderkort har DDR3 , jag har 8gb DDR2, betyder att jag måste köpa nya RAM också

Ett annat mindre problem jag har är att när jag startar datorn så står det No IDE Master H.D.D detected press f1 to resume "trycker f1" så startar windows.
Hur får jag bort det och vad beror det på? Har en sata hårddisk

jo det är lite dyrt kanske men lätt värt det jävligt fin processor, ja dock så behövs ju då nya ram också..

det låter som att boot order står fel i bios prova gå in och ändå så att sata disken är först om det går,

eller så blir det bara strul för att det är en gammal dator som vill ha en IDE master att boota ifrån i första taget och när du då trycker f1 så tar den nästa första hdd att boota ifrån, kolla isåfall om det finns nån bios inställning som låter som att det har med detta att göra

och vad heter moderkortet du har ?

EDIT:
jag provade googla och nån sa att det där meddelandet kan försvinna om du byter till en annan sata kontakt (byta till en med en annan färg)

Permalänk
Inaktiv

Moderkortet heter ASUS p5k PRO. Köper helst inte nytt moderkort för jag kan inte lägga mer pengar på nytt ram men en ny processor är jag sugen på, köpte 4GB nytt ram idag!
Alltså det där med IDE hårddisken fanns inte förut, Tror det var efter Nyinstallation och formatering. Men HDDn står på nummer 4. Jag tror att det beror på vart jag satt sladden i moderkortet. Ska ändra det nu och testa så återkommer jag.

Edit: Jag satte in sladden i SATA 1(uttag) i moderkortet så löste vi det problemet :). I bios så är SATA configured as IDE. Vet inte om det beror på gammal BIOS. Uppdatera mig o du kunnige
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216267:

Moderkortet heter ASUS p5k PRO. Köper helst inte nytt moderkort för jag kan inte lägga mer pengar på nytt ram men en ny processor är jag sugen på, köpte 4GB nytt ram idag!
Alltså det där med IDE hårddisken fanns inte förut, Tror det var efter Nyinstallation och formatering. Men HDDn står på nummer 4. Jag tror att det beror på vart jag satt sladden i moderkortet. Ska ändra det nu och testa så återkommer jag.

Edit: Jag satte in sladden i SATA 1(uttag) i moderkortet så löste vi det problemet :). I bios så är SATA configured as IDE. Vet inte om det beror på gammal BIOS. Uppdatera mig o du kunnige
MVH

bra att det löste sig då i alla fall

det är nog helt enkelt bara för att det är gamla grejer/ från övergången från ide till sata så i början så körde dom säkert med det där upp lägget (sata configuered as ide)

du får nog leta efter begagnade processorer då, det är svårt att hitta nya men det går säkert men då är dom oftast ganska dyra jämfört med vad dom är värda,

Permalänk
Inaktiv

Okej, Men en i5 passar tror du? Är den kompatibel med DDR2?

Permalänk
Medlem

Q6600 är väl din bästa satsning om du ska köpa en begagnad processor.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Inaktiv

Tack TTEX Alla förslag kollas upp!
Det finns en begagnad Q6600 på Blocket, har kontaktat personen får hoppas på det bästa. Men blir lite osäker på om den Passar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216267:

Okej, Men en i5 passar tror du? Är den kompatibel med DDR2?

nej en i5 passar inte på ditt moderkort och moderkortet som hör till nyaste / näst nyaste i5 har DDR3 minnen och DDR2 passar inte.

bara processorer som har socket LGA 775 passar till ditt moderkort och så måste processorn finnas med i denna lista gör den det så ska den enligt asus passa http://support.asus.com/cpusupport/list.aspx?SLanguage=en&m=P...

och så måste du ha minst bios versionen som står till höger för varje processor (eller högre bios version)

Permalänk
Inaktiv

Ok Q6600 fanns med på listan iaf, tack för allting! Ska fråga runt lite på överklocknings forumet också vad som kan åtgärdas via Det.

MVH

Blaze it up

Permalänk
Inaktiv

Det kommer inte att hjälpa. Spelet är inte gjort för att köra med så många personer!

Permalänk
Medlem

En Q6600 kommer inte bli någon uppgradering för dig. Om nu inte WoW helt plötsligt har byggt in stöd för 4 kärnor. e6750 var en kompetent processor på sin tid och presterade BÄTTRE i WoW då man kunde klocka den bättre, men ett byte till en ny i5 3570K skulle göra din dator så löjligt mycket starkare i CPU-tunga spel som MMOs. Den springer i cirklar kring de gamla härliga core2duosarna och skriker sicken-blås samtidigt som de kör 8 stycken extra WoW-klienter i bakgrunden bara för att retas.

Jag bytte till en SB 2500K från e6750 och det var som att Chuck Norris plötsligt hade byggt bo i datorn och drev processorn med ninja-sparks-kraft.

Det är lite lurigt det där och man kan lätt missa det, men MMOs är ofantligt CPU-krävande och det är ofta där man flaskar först, speciellt i stora strider eller i städer.

Permalänk
Avstängd

Han skulle ju kunna se om det går att hitta en q9450, q9550 eller q9650 för en billig peng. De fungerar fortfarande ganska bra om man ger dem lite mer klocka. Men då är ju i o för sig q9650 eller uppåt med upplåst multipel att föredra.

Är lite tveksam till q6600. Vet att många skattar den mycket högt men vet i tusan om det är ngt att lägga pengar på idag om man inte får den mycket billigt eller gratis.

Man skall dock inte punga ut med för mycket för en q9650 heller för den delen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernesto:

En Q6600 kommer inte bli någon uppgradering för dig. Om nu inte WoW helt plötsligt har byggt in stöd för 4 kärnor. e6750 var en kompetent processor på sin tid och presterade BÄTTRE i WoW då man kunde klocka den bättre, men ett byte till en ny i5 3570K skulle göra din dator så löjligt mycket starkare i CPU-tunga spel som MMOs. Den springer i cirklar kring de gamla härliga core2duosarna och skriker sicken-blås samtidigt som de kör 8 stycken extra WoW-klienter i bakgrunden bara för att retas.

Jag bytte till en SB 2500K från e6750 och det var som att Chuck Norris plötsligt hade byggt bo i datorn och drev processorn med ninja-sparks-kraft.

Det är lite lurigt det där och man kan lätt missa det, men MMOs är ofantligt CPU-krävande och det är ofta där man flaskar först, speciellt i stora strider eller i städer.

Du menar alltså att den processorn du nämnde går in i min dator? Moderkort: ASUS p5k PRO.
Det är nämligen så att min vän har en i5 som han vill skänka till mig.

Edit: Hittade detta, det verkar inte som att en i5 går in där va. - Intel Socket 775 Core™2 Quad/Core™2 Extreme/Core™2 Duo/Pentium® Extreme/Pentium® D/Pentium® 4 Processors
Compatible with Intel® 05B/05A/06 processors