Permalänk

Problem med en HP OmniBook XE2

Jag fick en HP OmniBook XE2 här om dagen, men har ett litet (...ganska stort egentlignen) problem. När jag startar datorn så säger den CPU speed (400 mhz), räknar upp Ram (128) och hittar Hårddisken och DVD-romen. Men när den har hittat DVD-romen så låser sig hela datorn. Den går inte vidare. Om jag trycker på F2 före den låse sig (för att komma inn i BIOS) så står det at den skal komma inn i BIOS, men den låser sig efter den har hittat DVD-romen. Precis samma sak händer om man trycker F10 (diagnostic). Den kommer inte inn.
Nu undrar jag om någon vet vad som skulle kunna vara fel? Själv har jag inte en aning, skulle kanske kunna vara ett Boot sector virus?
Eller är det något slags säkerhetssystem? Måste man trycka något?

Tacksam för all hjälp!

Edit: Jag hittar förresten ingenting om det här problemet på HP's sida, jag har tittat.

Edit 2: Sitter nu och chattar med en trevlig tjej på supporten Får se om det hjälper nått!

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Re: Problem med en HP OmniBook XE2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Jag fick en HP OmniBook XE2 här om dagen, men har ett litet (...ganska stort egentlignen) problem. När jag startar datorn så säger den CPU speed (400 mhz), räknar upp Ram (128) och hittar Hårddisken och DVD-romen. Men när den har hittat DVD-romen så låser sig hela datorn. Den går inte vidare. Om jag trycker på F2 före den låse sig (för att komma inn i BIOS) så står det at den skal komma inn i BIOS, men den låser sig efter den har hittat DVD-romen. Precis samma sak händer om man trycker F10 (diagnostic). Den kommer inte inn.
Nu undrar jag om någon vet vad som skulle kunna vara fel? Själv har jag inte en aning, skulle kanske kunna vara ett Boot sector virus?
Eller är det något slags säkerhetssystem? Måste man trycka något?

Tacksam för all hjälp!

Edit: Jag hittar förresten ingenting om det här problemet på HP's sida, jag har tittat.

Edit 2: Sitter nu och chattar med en trevlig tjej på supporten Får se om det hjälper nått!

Ta ur dvd'n å kolla om de funkar bättre...

Permalänk

DVD'n sitter fast... Jag försöker att skruva upp maskinen, men jag får inte upp den, även fast jag har skruvat bort alla skruvar.

Nu skal jag prova at reseta bios, och se om det hjälper..

På HP's chat trodde dom at det var fel på minnerna.. Eftersom jag inte tror at det är något fel på dom, så skulle jag skicka inn maskinen till dom, så at dom fick titta på den, men jag har ingen garanti kvar, så det blir nog lite dyrt..

Visa signatur

- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Har en Omnibook XE3 själv, och antagligen är det samma skal.
Skruva ur två skruvar på baksidan precis vid skärmfästet, fäll upp skärmen så mycke du kan och lyft bort plastlisten med snabbknapparna på (dvs den plastbit som skruvarna satt i på baksidan). Det sitter små "knäppen" under listen så du får använda nått smalt å bända me precis vid skärmfästet.

När du fått bort listen så skruvar du loss tangentbord och viker det tillbaks över touch-pad'en. kolla precis till vänster av dvd'n så ser du en guldfärgad skruv, skruva ur den så kan du dra ur dvd'n ur laptopen.

Ta allt sakta och försiktigt så skare gå bra

Permalänk

Det räcker om du tar ur sladdarna till DVD'n

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um
Det räcker om du tar ur sladdarna till DVD'n

Du har ingen bärbar dator va? Det finns inga sladdar, dvdn har en universalkontakt...

Permalänk
Medlem

ZyberZone hur går det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangeunderscore
ZyberZone hur går det?

Har brutit sönder den snart Men tack för tipset, nu vet jag hur jag skal kunna ta isär den. Skal prova när jag kommer hem!
Skriver här lite senare i kväll evt. i morgon bitti hur det går vidare, så får vi se..

Visa signatur

Permalänk

Okay, nu har jag fått upp djävelskapet, utan att ha sönder något... (tror jag..)
Skal testa at ta ur DVD'n och lite andra saker. Har tagit loss både skärmen och tangentbord, och touch pad... Inte mycket kvar nu. Kan faktisk se modekortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok.. du behöver dock bara ta bort tangentbordet för att komma åt skruven som låser fast dvd-vaggan...

Permalänk

Nu har jag tagit loss det mesta, och försöker at boota, men samma sak händer igen.. Börjar tro at det är något fel med modekortet.. Och då lönar det ju inte sig at byta, eftersom jag inte har någon garanti kvar..

Men iallafall, tog bort DVD'n och floppy'n och mousepade'n och tangentbordet... Nu finns det ingen kvar å ta bort..
Tja, iofs, kylningen har jag tagit bort nu också, så jag ser CPU'n, men jag kan ju inte köra datorn utan den..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok va synd
hör av dig via pm om du inte får igång den och vill sälja lite delar ;D

Permalänk

Hehe, okay. Så du hadde ingent modekort till mig
Aja, vi får se vad som händer. Blir en lååååång natt

Visa signatur