Permalänk
Medlem

Funkar min konding?

Tjena!

Jag köpte för ett tag sen en förstärkare på 300W som jag tänkte hitta på nåt kul med.
Den brummade nåt fasligt vilket gjorde den väldigt obehaglig att lyssna på, så jag har bestämt mig för att fixa till den med lite nya komponenter.

Till att börja med så fick jag veta att mina "buktande" kondingar inte verkade helt friska, och jag har letat upp ett par på nätet att beställa när jag har pengar.
Nu idag så kom jag över en gammal Sony stereo som har ett par stora kondingar i. Kondingarna är på 6800uF vardera (samma värde som förstärkarens original kondingar), men spänningsvärdet som står på kondingarna från Sony stereon är 50V medan spänningsvärdet på original kondingarna är 63V.
Jag vet att transformatorn enligt en liten informationslapp matar 64V på primärspolen så min fråga är; kan jag använda kondingarna för 50V i min förstärkare?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Risken är att de går sönder, är det värt det efter arbetet med att byta och dessutom kanske förstöra något mer ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Risken är att de går sönder, är det värt det efter arbetet med att byta och dessutom kanske förstöra något mer ?

Okej, kondingarna är jag förstås inte rädd om, men att nånting annat skulle gå sönder låter mindre lockande.
Tror du att risken är stor att nånting mer än kondingarna går sönder om det skulle vara så illa?
Jag kommer inte att pressa förstärkaren hårt, utan den lär driva nåt 8" element på 2x6 ohm eller nåt som knappast kommer pressas hårt alls om det spelar någon roll för komponenternas överlevnad?

Permalänk
Medlem

Bättre om du lämnar in den till en kunnig reparatör om den är värd att fixa dvs.

Permalänk
Medlem

de kommer gå sönder inom kort eller bränna upp någon del du inte kan ersätta på förstärkaren...
man kan överskrida värdena som mest med 20%

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Bättre om du lämnar in den till en kunnig reparatör om den är värd att fixa dvs.

En del av själva grejen är att jag vill göra det själv. Förstärkaren är ingen jättefin modell som är värd mycket pengar, utan en lite billigare förstärkare som jag tänkt använda att spela lite musik i efter att jag fixat den själv.

Skrivet av mini-z1994:

de kommer gå sönder inom kort eller bränna upp någon del du inte kan ersätta på förstärkaren...
man kan överskrida värdena som mest med 20%

Vilken del menar du att jag inte skulle kunna ersätta? Alla komponenter är ju lödda, då borde allt gå att ersätta eller är det nån del i kretskortet som tar skada menar du? Jag är inte proffs på elektronik men kan lite grann, så jag skulle utan tvekan kunna byta ut en trasig komponent.
Jaså är det så det är. Mina kondingar kommer då ligga 21% under värdet för de som sitter original, betyder det att det aldrig kommer funka?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du har 230-230V på primärsidan och det värde du ser är på sekundärsidan. 64V på sekundärsidan skulle efter likriktning och glätting bli ca 87v, anta att det är en 2x32V (=62) så blir spänningen 43,5V x 2, de flesta förstärkare kör med dubbel matning och OM det är så kan du troligen köra med 50V kondingar, testa att montera dessa och starta upp och mät omgående med en multimeter, är spänningen mindre än 50V så är det OK

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

En del av själva grejen är att jag vill göra det själv. Förstärkaren är ingen jättefin modell som är värd mycket pengar, utan en lite billigare förstärkare som jag tänkt använda att spela lite musik i efter att jag fixat den själv.

Vilken del menar du att jag inte skulle kunna ersätta? Alla komponenter är ju lödda, då borde allt gå att ersätta eller är det nån del i kretskortet som tar skada menar du? Jag är inte proffs på elektronik men kan lite grann, så jag skulle utan tvekan kunna byta ut en trasig komponent.
Jaså är det så det är. Mina kondingar kommer då ligga 21% under värdet för de som sitter original, betyder det att det aldrig kommer funka?

nja ledningsbanor T ex har jag sett på diverse grejer varit av efter kortslutningar eller felaktig ström och de kan du nog inte ersätta. med lödutrustning...
senaste var mitt borstlösa reglage (35A) som sa poff efter att man åkt lite långt bort och hamnat i en pöl precis djup nog för att komma över kanten på chassiet och hamna där... E Firestorm som jag ska fixa upp med nya grejer i år förhoppningsvis :3

att de ligger på 21% kan öka riskerna med att det säger poff och så får du starkström genom halva förstärkaren som sedan spränger högtalarna eller vad du nu kopplar dit
(vi hade en stereo som dödade lite allt möjligt innan den kastades drog man över 50% volym så lät det EEEUUUVOOOUUUIIIII ZZZTT!! oavsett vad man spelade eller lyssnade på och högtalarna var spräckta ) den pajade 4 par högtalare innan den fick flytta till tippen. som tur var köpte vi endast 2 par av dessa för riktiga pengar (över 250 kr...)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag hoppas att du har 230-230V på primärsidan och det värde du ser är på sekundärsidan. 64V på sekundärsidan skulle efter likriktning och glätting bli ca 87v, anta att det är en 2x32V (=62) så blir spänningen 43,5V x 2, de flesta förstärkare kör med dubbel matning och OM det är så kan du troligen köra med 50V kondingar, testa att montera dessa och starta upp och mät omgående med en multimeter, är spänningen mindre än 50V så är det OK

Ja! Självklart skrev jag lite fel där, jag menade som du sa att det är 230V på primärsidan och 64 på sekundärsidan.
Jag är lite osäker på vilken spänning som ligger över varje spole på sekundärsidan, men det stämmer nog som du säger att den har två matningar.
Jag är inte säker på om den vid sekundärsidan har två ledare som ger 64V och en som ger 0V eller om det tvärt om är två som ger 0V, men det låter mer rimligt att två ledare är spänningsmatande.

Jag ska mäta av transformatorn innan jag monterar nånting för att kontrollera värdena, så återkommer jag efter det.
Tack för ditt svar, det var mycket användbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

nja ledningsbanor T ex har jag sett på diverse grejer varit av efter kortslutningar eller felaktig ström och de kan du nog inte ersätta. med lödutrustning...
senaste var mitt borstlösa reglage (35A) som sa poff efter att man åkt lite långt bort och hamnat i en pöl precis djup nog för att komma över kanten på chassiet och hamna där... E Firestorm som jag ska fixa upp med nya grejer i år förhoppningsvis :3

att de ligger på 21% kan öka riskerna med att det säger poff och så får du starkström genom halva förstärkaren som sedan spränger högtalarna eller vad du nu kopplar dit
(vi hade en stereo som dödade lite allt möjligt innan den kastades drog man över 50% volym så lät det EEEUUUVOOOUUUIIIII ZZZTT!! oavsett vad man spelade eller lyssnade på och högtalarna var spräckta ) den pajade 4 par högtalare innan den fick flytta till tippen. som tur var köpte vi endast 2 par av dessa för riktiga pengar (över 250 kr...)

Det känns bra att så många tar sig tiden att svara, för flera kommentarer som säger samma sak gör det mer trovärdigt för mig som är osäker.
Hoppas det går.bra för dig att fixa din (radiostyrda bil) som jag antar att du beskrev, är inte så duktig som sagt men orden borstlös och chassie känner jag igen från lite dyrare elektriska radiobilar.

Låter ju inte bra att den smällde högtalare, hade du inte kunnat byta ut någon komponent i den förstärkaren då som gör att den fungerar korrekt igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

snipp....
"så får du starkström genom halva förstärkaren som sedan spränger högtalarna eller vad du nu kopplar dit"

Om hela kretskortet kolat bort så kan det vara problem att laga på ett bra sätt, jag har faktiskt självhäftande ledningsbanor för reparation av olika bredder. Så det mesta går att laga.
Om man monterar kondensatorer med för låg märkspänning så kan de börja gå varma, går det väldigt varma så kan de börja koka och läcka, i värsta fall explodera. Skulle det hända så blir det troligen kortslutning och säkringarna går sönder. Efter en sanering av elektrolyt, byte av kondensatorer (igen) och säkringar så funkar säkert grejorna igen.

Starkström är benämningen på en kombination av spänning/ström/frekvens som kan vara farlig för människor och djur och i viss mån egendom. 64V är i mina ögon inte starkström.

Om kondensatorerna går sönder och säkringarna skulle hålla så är chansen att högtalarna sprängs mycket liten när kondensatorerna sitter i nätdelen/strömförsörjningen, sitter de "felaktiga" i signalvägarna eller som avkopplingar så kan det hända att förstärkaren styr ut likström och då blir talspolen fort överhettad och brinner upp. Man bör veta lite i ämnet innan man sprider en massa spekulationer och upptrissade historier.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Börja med att slå på förstärkaren och mät upp spänningen över de befintliga kondingarna.

Permalänk
Medlem

2* 6800uF låter lite för en 300W förstärkare eller är det maxeffekten för trafon som menas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om hela kretskortet kolat bort så kan det vara problem att laga på ett bra sätt, jag har faktiskt självhäftande ledningsbanor för reparation av olika bredder. Så det mesta går att laga.
Om man monterar kondensatorer med för låg märkspänning så kan de börja gå varma, går det väldigt varma så kan de börja koka och läcka, i värsta fall explodera. Skulle det hända så blir det troligen kortslutning och säkringarna går sönder. Efter en sanering av elektrolyt, byte av kondensatorer (igen) och säkringar så funkar säkert grejorna igen.

Starkström är benämningen på en kombination av spänning/ström/frekvens som kan vara farlig för människor och djur och i viss mån egendom. 64V är i mina ögon inte starkström.

Om kondensatorerna går sönder och säkringarna skulle hålla så är chansen att högtalarna sprängs mycket liten när kondensatorerna sitter i nätdelen/strömförsörjningen, sitter de "felaktiga" i signalvägarna eller som avkopplingar så kan det hända att förstärkaren styr ut likström och då blir talspolen fort överhettad och brinner upp. Man bör veta lite i ämnet innan man sprider en massa spekulationer och upptrissade historier.

Så du tror att det är bara är kondingarna som tar skada av eventuell överbelastning?
Det känns lite tryggare, men tror du att det kan skada någonting annat då kondingarna "spricker" eller börjar läcka?
Nu verkar det inte finnas någon säkring i förstärkaren som sitter original, men jag har en lös säkringshållare liggande.
Kan man simpelt nog borra ett hål i förstärkarens ram (där inga komponenter sitter) och montera en säkring själv?
Och hur vet jag vilken ström jag ska säkra av min förstärkare till?

Skrivet av oxxyyd:

Börja med att slå på förstärkaren och mät upp spänningen över de befintliga kondingarna.

En av de befintliga kondingarna har jag sågat upp för att undersöka och den verkade väldigt torr bland annat.
Den andra kondingen har jag kvar, men jag antar att det inte duger med bara en konding att testa med.

Skrivet av Fekal:

2* 6800uF låter lite för en 300W förstärkare eller är det maxeffekten för trafon som menas?

Jag är faktiskt inte helt säker på vad som menas med 300W, det är en beteckning som står på själva förstärkaren.
Det står mer exakt "300W power supply" har jag för mig. Betyder det att den förbrukar 300W eller är det någon typ av "max effekt"?
2st 6800uF på 63V låter rätt stort för mig, men det kanske inte är speciellt mycket för en 300W stärkare.
Jag kan ju anta att beteckningen 300W är en max effekt, vilket borde betyda att RMS ligger på kanske 75W?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av foppson:

64 V är i mina ögon inte ström alls och kommer aldrig att bli det heller, men spänningen 64V kan i vissa lägen vara farligt.
Dessutom finns det starkströmsanläggningar för lågspänning, tex smältverk brukar ha enorma strömmar men mycket låg spänning.

Men hursomhelst så är det oftast dumt att inte ha marginal spänningsmässigt på en kondensator i en nätdel, även om den skulle fungera från början har man byggt in en pryl med kortare livslängd än den egentligen borde ha, kondensatorn kan dessutom gå sönder mycket lättare av nån extern faktor som överspänning/spikar på elnätet och sedan ge följdfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av foppson:

Som du säger är det alltså det som är farligt, inte vad du anser farligt.

Att säga att en viss volt är ofarlig utan att säga vad det är för ampere är ovist.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

64 V är i mina ögon inte ström alls och kommer aldrig att bli det heller, men spänningen 64V kan i vissa lägen vara farligt.
Dessutom finns det starkströmsanläggningar för lågspänning, tex smältverk brukar ha enorma strömmar men mycket låg spänning.

Men hursomhelst så är det oftast dumt att inte ha marginal spänningsmässigt på en kondensator i en nätdel, även om den skulle fungera från början har man byggt in en pryl med kortare livslängd än den egentligen borde ha, kondensatorn kan dessutom gå sönder mycket lättare av nån extern faktor som överspänning/spikar på elnätet och sedan ge följdfel.

Så du tror det är en dum idé att ens testa med dessa 50V kondingar i förstärkaren?
Vad tror du om att testa med dessa 50V kondingar tills dess att jag fått tag på ett par tåligare komponenter,
eller är det alldeles för vågat och riskabelt?

Om jag sätter en säkring mellan transformatorn och förstärkaren, kan det så förhindra "spikar" på elnätet?
Då skulle ju säkringen skjuta istället för kondingen.

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen så håller kondingen från början eftersom det inte är en så stor spänningsskillnad, men den har mindre marginaler och kortare livslängd och en vanlig säkring skyddar inte mot överspänning särskilt bra, det finns speciella komponenter för det men det enklaste måste väl vara att sätta dit rätt kondensator istället eller? Det tar inte så lång tid att få tag på rätt värde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen så håller kondingen från början eftersom det inte är en så stor spänningsskillnad, men den har mindre marginaler och kortare livslängd och en vanlig säkring skyddar inte mot överspänning särskilt bra, det finns speciella komponenter för det men det enklaste måste väl vara att sätta dit rätt kondensator istället eller? Det tar inte så lång tid att få tag på rätt värde.

Okej, då kan det nog vara värt att köpa ett par kondingar med rätt värden så småningom.
Ja alltså det vore givetvis det bättre alternativet, men skulle det vara så att mina kondingar jag hittat fungerar,
så skulle jag slippa allt krångel för att montera en konding med fel fysiska mått (finns inte att köpa kondingar med samma mått).
De kondingar jag hittat nu har samma mått och samma kapacitansvärde som originalen, därav mitt intresse i att använda dem.

Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen är ju kondensatorerna slitna men frågan är vad de tål, du får prova och hoppas att det fungerar, det går inte att säga så mycket mer om det utan att ha alla data, men bli inte för besviken om det inte funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Antagligen är ju kondensatorerna slitna men frågan är vad de tål, du får prova och hoppas att det fungerar, det går inte att säga så mycket mer om det utan att ha alla data, men bli inte för besviken om det inte funkar.

Ja precis, risken finns ju att stereon är lite gammal och har använts mycket och hårt, så att kondingarna inte är 100%.
Jag ska ta och mäta transformatorn, montera in en säkring före primärspolen på transformatorn och kanske testa kondingarna då.
Förhoppningsvis fungerar det, men som sagt så tänker jag inte ha några förväntningar utan ser det som ett plus om det fungerar.

Tack för hjälpen så här långt, återkommer när jag testat dessa grejer!

Permalänk
Medlem

Lägesrapport

Så, nu återkommer jag med lite bra och lite dålig information.
Den bra informationen är att jag mindes helt fel angående transformatorn. Den levererar inte alls 2x64V på sekundärsidan,
den levererar 2x40V, vilket betyder att mina kondingar teoretiskt sett ska fungera.
Där emot så såg jag när jag vänt på kretskortet till stereon att 50V-kondingarna har TRE noder. Mina tidigare hade bara TVÅ.
Vad används den tredje noden till på en trebent konding? Är det någon typ av extra jord eller nånting,
för min ohm-mätare gav inget utslag mellan den noden och någon av de andra två.

Kan jag skippa det tredje benet och bara använda mig av två så kan jag sätta ihop förstärkaren så snart som imorgon.
Annars är jag tillbaka på ruta ett.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns dubbel, trippel och quad

kondensatorer som delar hölje, det finns även kondensatorer som har 2 poler och separat skärm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns dubbel, trippel och quad http://i69.photobucket.com/albums/i43/Ty_Bower/Mark%20III/th_...
kondensatorer som delar hölje, det finns även kondensatorer som har 2 poler och separat skärm

Okej, för min konding ger utslag på resistansmätaren mellan de två ben som är längst ifrån varandra,
som helt enkelt sitter som de gör på en 2-bent konding.
Det 3e benet verkar vara separerat från de andra två och ger inget utslag åt något håll eller med någon kombination.
Kan jag strunta i mitt tredje ben då, eller är det en typ av konding som inte fungerar på det sättet?

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter lite som en skärm, men jag är inte säker, kan du inte kolla hur den var inlöddd innan om det kan ge nån vägledning för benen om det inte är uppenbart vad som är vad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stora kondningar kan ha extra ben för stabilitet med.

Enklast är ju att kolla hur det var kopplat i den gamla powersupply'en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter lite som en skärm, men jag är inte säker, kan du inte kolla hur den var inlöddd innan om det kan ge nån vägledning för benen om det inte är uppenbart vad som är vad.

Skrivet av Fekal:

Stora kondningar kan ha extra ben för stabilitet med.

Enklast är ju att kolla hur det var kopplat i den gamla powersupply'en.

Okej, tack för era svar.
Jag kollar direkt hur kondingarna var lödda i stereon och försöker genom det att komma på hur de kan användas.
Återkommer om ca 1 timme då jag borde ha lite bättre koll på läget, tack så här långt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Okej, tack för era svar.
Jag kollar direkt hur kondingarna var lödda i stereon och försöker genom det att komma på hur de kan användas.
Återkommer om ca 1 timme då jag borde ha lite bättre koll på läget, tack så här långt!

Tog lite mer än en timme men nu är jag tillbaka.
På den gamla supplyen var den ena kondingen kopplad så att det tredje benet var sammankopplat med +,
medan den andra kondingen var kopplad så att det tredje benet var sammansatt med - sidan.
Skumt?

Jag testade i alla fall att montera kondingarna utan att bry mig om det tredje benet, men fick aldrig något ljud ur stärkaren.
Kondingarna verkade matas med likspänning som låg på 53,9V vilket är något mer än mina kondingar ska klara av.
För övrigt så hade jag sedan innan lossat en transistor som tidigare blivit så pass varm att jag bränt fingret på den,
och en konding som var lite brun på toppen. Dessurom saknades det en liten konding som jag fick ersätta med en annan.
Jag försökte få till det med kapacitansvärdet på den konding jag fick ersätta, kan det spela så stor roll om värdet är fel på en konding?

Permalänk
Rekordmedlem

Kondensatorn har troligen varit kopplad mot en nätdel med -0+ så här

Ja värdet på en kondensator kan vara känsligt beroende på vad den används för, kretsen kan tex vara beroende av en viss resonansfrekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kondensatorn har troligen varit kopplad mot en nätdel med -0+ så här
http://www.electroniq.net/sites/default/files/imagecache/main...

Ja värdet på en kondensator kan vara känsligt beroende på vad den används för, kretsen kan tex vara beroende av en viss resonansfrekvens.

Tror du det är värt att försöka hitta rätt komponenter och byta ut dem eller slösar jag bara tid och pengar på att ens bry mig?
Förstärkaren kommer från en QLN sub 82 och det säger väl dig/er mer än det säger mig.
Verkar den värd att lägga lite tid och några kronor på så gör jag det, annars kan delarna komma väl till pass.