Permalänk
Rekordmedlem

Du kan troligen köpa en likvärdig förstärkare ny under 1000kr på ebay men det går troligen att laga den du har också, men det kan kräva att du fixar en manual eller schema så du har nått att gå efter nät du ska byta komponenter, det är svårt annars att veta om man påverkar funktionen om man byter värden på en komponent.
Du kanske ska ringa och fråga qln om schema eller råd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan troligen köpa en likvärdig förstärkare ny under 1000kr på ebay men det går troligen att laga den du har också, men det kan kräva att du fixar en manual eller schema så du har nått att gå efter nät du ska byta komponenter, det är svårt annars att veta om man påverkar funktionen om man byter värden på en komponent.
Du kanske ska ringa och fråga qln om schema eller råd ?

1000 på ebay låter som att den ändå har lite värde i sig och kan vara värd att fixa till.
Absolut, ett schema över hela förstärkardelen och även över det elektroniska delningsfiltret vore super om jag fick tag på.
Jag misstänker att en del av problemet sitter i den del som styr avstängning och power till själva förstärkaren,
för tidigare när man satt strömställaren på "off" så lyste powerknappen rött och när den var på Auto och användes lyste den grönt.
Lika så lyste den grönt när strömställaren var satt till "On", numera lyser den ständigt grönt.

Det verkar även vara någonting skumt med själva supplyen eller nåt, för när jag kopplar in stickpluggen i samma vägguttag som min stereo,
så börjar det klippa i ljudet och spraka som att förstärkaren kortsluter en kortare tid och inte lämnar någon ström till stereon.
Sen är det också så att när man ansluter högtalarkabeln till ett element så sprakar det till för ett ögonblick,
som att det finns någon typ av anslutning till förstärkaren men det kommer inget ljud.
Kanske säger det inte speciellt mycket för dig, tänkte ändå att jag skulle förklara problemet så nära som möjligt.

Att ringa till Qln är en utmärkt idé, eller för all del dra ett mail om de är engelsktalande (Har ingen vidare koll på märken).

Permalänk
Rekordmedlem

Qln är från början en Göteborgsfirma men de ursprungliga konstruktörerna är mer inblandade i Qrs/Hificonsult idag, Qrs håller också på med de bättre QLN modellerna, men alla kan nog Svenska även om Qln flyttat till Falkenberg, De som har hand de enklare Qln modellerna är väl Ljudfokus som de heter just nu.
Om du har nåt som ger signal (pga fel) på nått sätt så kan det slå ut autofunktionen och förklara dcn som gör att det sprakar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

För övrigt så hade jag sedan innan lossat en transistor som tidigare blivit så pass varm att jag bränt fingret på den,
och en konding som var lite brun på toppen. Dessurom saknades det en liten konding som jag fick ersätta med en annan.

Inte ovanligt att det ser ut som om det saknas komponenter, troligtvis för att kunna anpassas till olika reglement för nätanslutna enheter i olika delar av världen.

Att en transistor blir så varm att man knappt inte kan röra den behöver inte betyda att det är något problem med den.

Jag skulle nog försöka återställa den i det skick den var när det bara var nätaggbrum som var problemet innan man fortsätter med felsökning.

Har inte QLN produkter ganska ofta tvivelaktig kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Qln är från början en Göteborgsfirma men de ursprungliga konstruktörerna är mer inblandade i Qrs/Hificonsult idag, Qrs håller också på med de bättre QLN modellerna, men alla kan nog Svenska även om Qln flyttat till Falkenberg, De som har hand de enklare Qln modellerna är väl Ljudfokus som de heter just nu.
Om du har nåt som ger signal (pga fel) på nått sätt så kan det slå ut autofunktionen och förklara dcn som gör att det sprakar.

Smidigt, då slipper jag ta till med engelskan
Tror du det är mer lönt att ringa ljudfokus och snacka lite med dem eller ska jag vända mig direkt till Qln?
När du skriver "dcn" så menar du likspänning? Är det inte normalt att kondingarna matas med likspänning eller har jag missuppfattat?
Ja alltså själva switchen ger ingen effekt över huvud taget. Sätter jag i stickproppen när switchen står på "off" så börjar dioden lysa grönt,
och oavsett hur jag ställer switchen så lyser det grönt och inget ljud nåt elementet.

Skrivet av Fekal:

Inte ovanligt att det ser ut som om det saknas komponenter, troligtvis för att kunna anpassas till olika reglement för nätanslutna enheter i olika delar av världen.

Att en transistor blir så varm att man knappt inte kan röra den behöver inte betyda att det är något problem med den.

Jag skulle nog försöka återställa den i det skick den var när det bara var nätaggbrum som var problemet innan man fortsätter med felsökning.

Har inte QLN produkter ganska ofta tvivelaktig kvalitet?

Jag minns att det brukade sitta en komponent där som gick sönder. Det var en konding som benen lossnade på när jag tog i höljet,
så jag tänkte kort sagt att jag borde byta ut den för att det kan orsaka brummandet.
Jag tog faktiskt bort komponenten mest för att mäta på den, sen blev den liggande i en påse i väntan på de nya stora kondingarna.

Jag skulle gärna återställa den till det skick den var från början, men det är inte riktigt så enkelt.
När jag höll på och undersökte var problemet kunde ligga så råkade högtalarkablarnas + och - komma åt varandra.
Jag hade ingen ljudkälla inkopplad till förstärkaren när kablarna gick ihop, trots det så small det till i förstärkaren.
Det kom en blå "blixt" från någon stans på kretskortet vid samma ögonblick som det small till, och därefter var det tyst.

Jag har försökt att undersöka de befintliga komponenterna men ingen verkar skadad nog för att orsaka smällen eller gnistan.
Ger det dig någon idé om vad det kan vara?

Permalänk
Rekordmedlem

Kondensatorer kan användas på olika sätt, det beror på vad du vill göra, det finns många kondensatorer i filter som används för att släppa igenom höga frekvenser och i en nätdel kopplar du dem så att de ska agera energireserv och stabilisera ripplet på dc, polära kondensatorer tex i en glättning ska däremot inte utsätts för omvänd polaritet för då skadas de.
Jag Förmodar att det är Ljudfokus som har data om den här förstärkaren, för det här är den enklare serien av delar.
Ursprungliga Qln har inte dålig kvalitet och de har idag utvecklats till Qrs, men Falkenbergarna har köpt upp många varumärken och gjort billigare prylar där de använt kända varumärken, det har varit liknande förlopp med Sonab, Carlsson, Qln, och kanske kan man även lägga in Audio pro.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kondensatorer kan användas på olika sätt, det beror på vad du vill göra, det finns många kondensatorer i filter som används för att släppa igenom höga frekvenser och i en nätdel kopplar du dem så att de ska agera energireserv och stabilisera ripplet på dc, polära kondensatorer tex i en glättning ska däremot inte utsätts för omvänd polaritet för då skadas de.
Jag Förmodar att det är Ljudfokus som har data om den här förstärkaren, för det här är den enklare serien av delar.
Ursprungliga Qln har inte dålig kvalitet och de har idag utvecklats till Qrs, men Falkenbergarna har köpt upp många varumärken och gjort billigare prylar där de använt kända varumärken, det har varit liknande förlopp med Sonab, Carlsson, Qln, och kanske kan man även lägga in Audio pro.

Jag har förstått att de stora kondingarna agerar energireserv och är väl kopplade i krets med högtalarelementet kan jag tänka mig(?)
Jag undrar om man med hjälp av följande grejer skulle kunna bygga en egen ljudförstärkare:
*Ett par feta transistorer
*Stor konding
*Transformator
*Potentiometer (volymkontroll)

Skulle man behöva nånting mer, och tror du det skulle bli någorlunda bra? Bara som ett test liksom. Har allt hemma så vore kul att leka med.

Jag tar och ringer qln när jag får tid helt enkelt. Kanske på Fredag skulle passa mig utmärkt, så återkommer jag helt enkelt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det går i princip att bygga en förstärkare så, men den kommer nog inte att låta bra

Jag tror att kondensatorerna sitter i nätdelen, de är av den typen och de flesta basförstärkare har aktiva filter som har mycket mindre värden på kondensatorerna eftersom de sitter kopplade mellan operationsförstärkare och inte mot högtalarelementet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det går i princip att bygga en förstärkare så, men den kommer nog inte att låta bra
http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/computers/solderless/smal...

Jag tror att kondensatorerna sitter i nätdelen, de är av den typen och de flesta basförstärkare har aktiva filter som har mycket mindre värden på kondensatorerna eftersom de sitter kopplade mellan operationsförstärkare och inte mot högtalarelementet.

Jaha ja, och du tror inte heller att det låter bättre om man använder värre komponenter?
Jag har 4st transistorer från den gamla sony förstärkaren jag tog kondingarna från, eller jag antar i alla fall att det är transistorer.
De trebenta komponenter som sitter skruvade mot en kylfläns för att få lite kylning, dessa har jag som sagt 4st av och tänkte att man kanske på ett experimentkort skulle kunna bygga en riktig, fungerande förstärkare att spara genom livet som en rolig grej från början av mitt intresse.
Om det låter med HQ kvalitet spelar mindre roll, men jag köper gärna in några billiga komponenter om det inte gör den allt för svår att bygga.

Jag ska va ärlig, jag är inte duktig på de termer ni använder inom ljudvärlden, så jag fick lite svårt att förstå vad du menade där. Vad innebär det egentligen att kondingarna sitter i nätdelen, eller om de sitter mellan dessa "operationsförstärkare"? Känner att jag hellre erkänner mig okunnig nu än att jag förblir okunnig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Konsten att bygga en bra förstärkare handlar inte bara om att använda "värre komponenter" vilket många audiofiler tror, det handlar mycket mer om att göra en design som fungerar väl rent elektroniskt.

Kolla på kretsschema för olika förstärkare så ser du att de ofta är en genomtänkt design som inte bara baserar sig på en transistor utan rätt mycket mer, finns olika klasser på förstärkare beroende på hur de arbetar etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -ReM-:

Jaha ja, och du tror inte heller att det låter bättre om man använder värre komponenter?
Jag har 4st transistorer från den gamla sony förstärkaren jag tog kondingarna från, eller jag antar i alla fall att det är transistorer.
De trebenta komponenter som sitter skruvade mot en kylfläns för att få lite kylning, dessa har jag som sagt 4st av och tänkte att man kanske på ett experimentkort skulle kunna bygga en riktig, fungerande förstärkare att spara genom livet som en rolig grej från början av mitt intresse.
Om det låter med HQ kvalitet spelar mindre roll, men jag köper gärna in några billiga komponenter om det inte gör den allt för svår att bygga.

Jag ska va ärlig, jag är inte duktig på de termer ni använder inom ljudvärlden, så jag fick lite svårt att förstå vad du menade där. Vad innebär det egentligen att kondingarna sitter i nätdelen, eller om de sitter mellan dessa "operationsförstärkare"? Känner att jag hellre erkänner mig okunnig nu än att jag förblir okunnig.

Skickades från m.sweclockers.com

Att bygga kan vara roligt och lärorikt, men för att bygga en välljudande förstärkare så krävs det mycket tankar på sakerna runt själva förstärkarsteget, strömförsörjning, buffertsteg och återkoppling är viktiga saker, sedan kan man behöva se till att förstärkaren inte förstör högtalarna, tex mute krets som ser till att inte aktiverar utgången innan allt är stabilt och inte självsvänger eller ger dc, förstärkaren i sig är ofta instabil vid start och stopp och kan när det är lite större förstärkare på typ 5 W och uppåt ganska lätt förstöra elementen eller hörseln om man bygger en lurförstärkare om man inte tar hand om sånt.

Vill du bygga nått som är användbart och inte så dyrt så gör det med en effekt ic, det finns tex ett slutsteg som kallas gainclone som kan vara nått att ge sig på, de låter bra och delarna är inte så dyra och det går att köpa dem i olika grader av "färdig" beroende på hur mycket man kan/vill göra själv, en del gör egna kretskort och andra köper en färdig materialsats och monterar ihop, men sök på gainclone och läs lite om den, för det kan vara en bra sak när du kan grunderna i elektronik och löda och har sunt förnuft när det gäller elsäkerhet om du ska bygga en nätdel.

Eftersom du frågade om nätdel så skulle jag inte rekommendera dig att bygga en sån själv eftersom det kan vara livsfarligt om du gör fel, du behöver mer kunskap men om du inte byggt nått innan och vill lära dig löda och klura på mekaniska lösningar så köp en billig byggsats som går att köra på 12 volt och bygg in en liten förstärkare i datorn http://www.ebay.com/itm/321009791013?ssPageName=STRK:MESINDXX... är en sak som inte är dyr, inte är helt "färdigkonstruerad" och som inte är livsfarlig eftersom den kan köras på 12V dc.

Den fungerar helt ok men är inte jättestark, men för att lära sig så är den bra och om du inte gör fel och sedan löser de saker som behövs för att tex bygga in den i en 5 1/4 plats i datorn så har du en liten förstärkare som är användbar på riktig och har troligen lärt dig en del på vägen, för den kommer inte att fungera bra om du bara löder ihop den, det krävs tex kylning och isolation så du inte kortsluter allt, men en 100kr pryl som inte innbebär nån större risk för att skada sig själv har man råd att göra fel med, brinner den upp så är du inte ruinerad för livet eller död utan mest sur nån dag tills du beställt en till och kommit på vad du gjort för fel

Just den där byggsatsen är lite klurig eftersom det är en 3 kanalig förstärkare i original som går att modifiera till en 2 kanalig om du känner för det, bassteget är redan bryggkopplat men det är inte omöjligt att brygga även den andra stegdelen, laddar man hem databladen på kretsen och jämför kopplingarna så löser man det.

Kopplar man in den på ljudkortet internt i datorn så får man lite mer att klura på och kanske blir det störningar, men då får man lösa det för det är inte omöjligt och man har blivit tvungen att lära sig saker på vägen, därför kan ett sånt komponentkit och ett färdigt kretskort vara en bra nivå om du vill bygga och kunna få ljud utan att det är jättesvårt som att bygga direkt med transistorer från ingenting, men ändå inte är ett helt färdigt kit med alla delar utan bara elektroniken, resten måste man lösa själv, det låter bättre med en ic än en trissa och du tappar troligen inte intresset innan du kan spela på det.

Du skulle även kunna ge dig på att bygga en hörlusrsförstärkare som drivs av en väggbula, det är dyrare delar så om du förstör nått när du bygger så blir det surare, men en O2 är annars mycket bra om du väl kan löda skapliogt och läsa ut vilka komponenter som är vad och hantera en multimeter, men gör du fel så blir det dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att bygga kan vara roligt och lärorikt, men för att bygga en välljudande förstärkare så krävs det mycket tankar på sakerna runt själva förstärkarsteget, strömförsörjning, buffertsteg och återkoppling är viktiga saker, sedan kan man behöva se till att förstärkaren inte förstör högtalarna, tex mute krets som ser till att inte aktiverar utgången innan allt är stabilt och inte självsvänger eller ger dc, förstärkaren i sig är ofta instabil vid start och stopp och kan när det är lite större förstärkare på typ 5 W och uppåt ganska lätt förstöra elementen eller hörseln om man bygger en lurförstärkare om man inte tar hand om sånt.

Vill du bygga nått som är användbart och inte så dyrt så gör det med en effekt ic, det finns tex ett slutsteg som kallas gainclone som kan vara nått att ge sig på, de låter bra och delarna är inte så dyra och det går att köpa dem i olika grader av "färdig" beroende på hur mycket man kan/vill göra själv, en del gör egna kretskort och andra köper en färdig materialsats och monterar ihop, men sök på gainclone och läs lite om den, för det kan vara en bra sak när du kan grunderna i elektronik och löda och har sunt förnuft när det gäller elsäkerhet om du ska bygga en nätdel.

Eftersom du frågade om nätdel så skulle jag inte rekommendera dig att bygga en sån själv eftersom det kan vara livsfarligt om du gör fel, du behöver mer kunskap men om du inte byggt nått innan och vill lära dig löda och klura på mekaniska lösningar så köp en billig byggsats som går att köra på 12 volt och bygg in en liten förstärkare i datorn http://www.ebay.com/itm/321009791013?ssPageName=STRK:MESINDXX... är en sak som inte är dyr, inte är helt "färdigkonstruerad" och som inte är livsfarlig eftersom den kan köras på 12V dc.

Den fungerar helt ok men är inte jättestark, men för att lära sig så är den bra och om du inte gör fel och sedan löser de saker som behövs för att tex bygga in den i en 5 1/4 plats i datorn så har du en liten förstärkare som är användbar på riktig och har troligen lärt dig en del på vägen, för den kommer inte att fungera bra om du bara löder ihop den, det krävs tex kylning och isolation så du inte kortsluter allt, men en 100kr pryl som inte innbebär nån större risk för att skada sig själv har man råd att göra fel med, brinner den upp så är du inte ruinerad för livet eller död utan mest sur nån dag tills du beställt en till och kommit på vad du gjort för fel

Just den där byggsatsen är lite klurig eftersom det är en 3 kanalig förstärkare i original som går att modifiera till en 2 kanalig om du känner för det, bassteget är redan bryggkopplat men det är inte omöjligt att brygga även den andra stegdelen, laddar man hem databladen på kretsen och jämför kopplingarna så löser man det.

Kopplar man in den på ljudkortet internt i datorn så får man lite mer att klura på och kanske blir det störningar, men då får man lösa det för det är inte omöjligt och man har blivit tvungen att lära sig saker på vägen, därför kan ett sånt komponentkit och ett färdigt kretskort vara en bra nivå om du vill bygga och kunna få ljud utan att det är jättesvårt som att bygga direkt med transistorer från ingenting, men ändå inte är ett helt färdigt kit med alla delar utan bara elektroniken, resten måste man lösa själv, det låter bättre med en ic än en trissa och du tappar troligen inte intresset innan du kan spela på det.

Du skulle även kunna ge dig på att bygga en hörlusrsförstärkare som drivs av en väggbula, det är dyrare delar så om du förstör nått när du bygger så blir det surare, men en O2 är annars mycket bra om du väl kan löda skapliogt och läsa ut vilka komponenter som är vad och hantera en multimeter, men gör du fel så blir det dyrare.

Låter som en hel vetenskap att lyckas bygga en välljudande apparat, så jag tar nog och bromsar vid att det är ett "experiment".
Ingenting jag ska ge mig på nu förstås utan det får ligga på hyllan som mycket annat tills jag fått klart lite prylar som redan är på gång.

Den där 2.1 förstärkaren du skickade där emot väckte mitt intresse något enormt.
Jag håller som sagt på och bygger ett litet ljudsystem till flickvännen (fortfarande...) och är ute efter just en sådan förstärkare.
Min tidigare tanke hade varit att köpa från Elfa ett par byggsatser om 1st 2x35W förstärkare som kopplas ihop med 1st 200W stärkare,
och då skulle den starkare förstärkaren få driva min baslåda och den tvåkanaliga få driva varsin fronthögt.
Om det där emot finns att köpa för en så liten peng från utlandet, en riktig 2.1 förstärkare så vore det toppen!
Där emot tänkte jag fråga om du har en aning om vilken spänning den där förstärkaren vill matas med?
Jag kan förstås köpa till en transformator i efterhand men det vore smidigt att beställa allt samtidigt om det finns på Ebay.

Jag sökte också på Ebay efter "Amplifier 2.1" och hittade flera andra alternativ som inte kostade några pengar alls knappt.
Något dyrare än den du skickade men det är fortfarande småpotatis.
Vad tror du, är någon av dessa förstärkare värda en slant? Och är de kraftfulla och pålitliga nog att driva min bas och båda frontisarna?
http://www.ebay.com/itm/2-1CH-LM1875-25Wx2-50W-Amplifier-Boar...

EDIT: Jag hittade precis den här förstärkaren som verkar väldigt intressant för mitt ändamål.
Förstärkaren vill matas med 2x12V och en sån transformator har jag liggande hemma till att börja med.
Sen är det också så att potentiometrarna går att sätta lite vart man vill tack vare det där kabelbandet eller vad det heter,
vilket är vääldigt smidigt tycker jag.
Vad tror du, det står HIFI på den men kan det vara någonting att ha?
http://www.ebay.com/itm/Subwoofer-TDA2030A-2-1-sound-channel-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Konsten att bygga en bra förstärkare handlar inte bara om att använda "värre komponenter" vilket många audiofiler tror, det handlar mycket mer om att göra en design som fungerar väl rent elektroniskt.

Kolla på kretsschema för olika förstärkare så ser du att de ofta är en genomtänkt design som inte bara baserar sig på en transistor utan rätt mycket mer, finns olika klasser på förstärkare beroende på hur de arbetar etc.

Okej, jag trodde som sagt att det hade mer att göra med VILKA komponenter man använder än att de ska vara många och komplicerade.
Vad tror du om mitt tidigare inlägg, finns det någon billig förstärkare på Ebay som kan vara värda en hundring?
Jag vill givetvis få lite ljud ur grejerna också, och skulle den hålla ett tag så är det bra också.
Dock är det viktigaste att den kan driva mina högtalare och så, om den håller bra eller dåligt är inte så relevant då den knappt kostar nånting alls.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -ReM-:

Låter som en hel vetenskap att lyckas bygga en välljudande apparat, så jag tar nog och bromsar vid att det är ett "experiment".
Ingenting jag ska ge mig på nu förstås utan det får ligga på hyllan som mycket annat tills jag fått klart lite prylar som redan är på gång.

Den där 2.1 förstärkaren du skickade där emot väckte mitt intresse något enormt.
Jag håller som sagt på och bygger ett litet ljudsystem till flickvännen (fortfarande...) och är ute efter just en sådan förstärkare.
Min tidigare tanke hade varit att köpa från Elfa ett par byggsatser om 1st 2x35W förstärkare som kopplas ihop med 1st 200W stärkare,
och då skulle den starkare förstärkaren få driva min baslåda och den tvåkanaliga få driva varsin fronthögt.
Om det där emot finns att köpa för en så liten peng från utlandet, en riktig 2.1 förstärkare så vore det toppen!
Där emot tänkte jag fråga om du har en aning om vilken spänning den där förstärkaren vill matas med?
Jag kan förstås köpa till en transformator i efterhand men det vore smidigt att beställa allt samtidigt om det finns på Ebay.

Jag sökte också på Ebay efter "Amplifier 2.1" och hittade flera andra alternativ som inte kostade några pengar alls knappt.
Något dyrare än den du skickade men det är fortfarande småpotatis.
Vad tror du, är någon av dessa förstärkare värda en slant? Och är de kraftfulla och pålitliga nog att driva min bas och båda frontisarna?
http://www.ebay.com/itm/2-1CH-LM1875-25Wx2-50W-Amplifier-Boar...

EDIT: Jag hittade precis den här förstärkaren som verkar väldigt intressant för mitt ändamål.
Förstärkaren vill matas med 2x12V och en sån transformator har jag liggande hemma till att börja med.
Sen är det också så att potentiometrarna går att sätta lite vart man vill tack vare det där kabelbandet eller vad det heter,
vilket är vääldigt smidigt tycker jag.
Vad tror du, det står HIFI på den men kan det vara någonting att ha?
http://www.ebay.com/itm/Subwoofer-TDA2030A-2-1-sound-channel-...

Ja de förstärkarna är lite större och kommer alltså att spela lite starkare, billiga byggstser på ebay brukar vara skapliga men man bör läsa databladen på de ingående halvledarna, för kinabutikerna brukar dra fram de bästa siffrorna och inte hela sanningen, man kan väl säga at de hoppar över lite info som ibland kan vara viktigt.
Den byggsatsen du länkade här behöver tex dubbel matningsspänning och du kan inte driva den från en datronätdel, det står "Voltage: 12VAC-0-12VAC 60W" den ska alltså matas från en 12V transformator med 2 lindningar på sekundärsidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja de förstärkarna är lite större och kommer alltså att spela lite starkare, billiga byggstser på ebay brukar vara skapliga men man bör läsa databladen på de ingående halvledarna, för kinabutikerna brukar dra fram de bästa siffrorna och inte hela sanningen, man kan väl säga at de hoppar över lite info som ibland kan vara viktigt.
Den byggsatsen du länkade här behöver tex dubbel matningsspänning och du kan inte driva den från en datronätdel, det står "Voltage: 12VAC-0-12VAC 60W" den ska alltså matas från en 12V transformator med 2 lindningar på sekundärsidan.

Okej, kan vara väldigt bra att veta.
Nu är jag inget geni och skulle nog inte känna igen mycket av det som står i databladet, men jag brukar förstå många "basic" saker.
Till exempel så har jag förstått att när det står exempelvis "400W" på en produkt så ligger effekttåligheten i RMS på ca 25% av det värdet.

Ja, det är faktiskt nånting jag la märke till och jag hittade i min skrivbordslåda en transformator med 2x12V och en 0a på sekundärsidan.
Jag tog och mätte på den också och den verkar ge ca 12,7V men det borde ju vara OK.
Komponenterna är utmärkta med 25V så jag tror väl inte att någonting ska ta skada av .7V mer spänning än planerat.

Din kommentar "billiga byggsatser på ebay brukar vara skapliga" lät väldigt positiv, det gillar jag.
Tror du att den här förstärkaren kan leverera vad jag behöver eller ska jag kolla efter en annan från ebay?
Det fanns även en massa förstärkare som var ytterst lika varandra visuellt.
Exempelvis så fanns det en identisk version av den jag länkade, och de enda skillnaderna var att kretskortet var blått och att två av de trebenta komponenterna (mitt på kortet) var vända åt ett annat håll.
Bör man se över vad som egentligen skiljer sig mellan dessa förstärkare eller räcker det med att den levererar en OK uteffekt?
Det verkar för övrigt vara exakt samma uteffekt på dessa två nästan identiska förstärkare.

EDIT: Jag såg precis den här förstärkaren som verkade väldigt fin också.
http://www.ebay.com/itm/AC-DC-12V-subwoofer-TDA7379-amplifier...
Vad jag ursprungligen fastnade för är pinsamt nog de snygga rattarna till potentiometrarna (hehe),
men efter en lite noggrannare titt så verkar den faktiskt ganska bra.
Den har perfekta mått för mina tänkta element så den skulle sitta perfekt i en kommande hemmagjord låda.
Den kan drivas av 12VAC och en sån transformator har jag i lådan, och dessutom fick man med en kylfläns till denna.
Dock är ju lite tråkigt att den är betydligt svagare än den andra förstärkaren. 13Wx0,25 (om nu detta stämmer) ger 3,25W RMS.
Det gäller där emot bara för de två kanalerna till frontisarna. Basen får enligt annonsen 38W som skulle motsvara ca 9,5W RMS.
OBS jag antar att de skrivit fel i beskrivningen och menar att baskanalen får frekvens mellan 22-150Hz och de övriga två får mellan 22-22kHz, inte tvärt om som det är skrivet.
Vad tror du, vilken är bättre?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns flera sätt att mäta på och jag tror att siffrorna för det mesta är korrekta men man måste fråga sig hur och vad de mätt och om det är relevant för det man vill ha, många läser inte vad det är de mätt och "lurar sig själva" jag har själv sett en sån biltest där de mätte accelerationen på en Volvo 740 mot en Porche 935 och 740n var lite snabbare som det såg ut, tills man läst vad de mätt, 935an hade de mätt 0-300 tiden på och den vars faktisk nästan 1,5 sekunder högre än Volvons 0-100 tid

Den förstärkare du länkade nu sist är faktisk nästa samma som den billiga jag länkade men med några komponenter bytta och så fuskar du och tar med en kylfläns, jag tror att den har något bättre hållbarhet eftersom den har bättre potentiometrar men det är samma förstärkarkrets (TDA 7379)

Vill du hålla på för att lära så ta reda på så mycket som möjligt och jämför dem och ta reda på vad ev skillnader kan innebära, ladda hem databladet på tda7379 och jämför med referensdesignen.

Effekten är "låg" hos dem men kolla databladen så får du reda på hur det är mätt, för tex matningsspänningnen påverkar det och du kanske behöver kompensera.
Jag tror det skiljer ganska lite i ljud eftersom de flesta kraft ic faktiskt inte sprider så mycket i ljudkarraktär och det i det här fallet är klena förstärkare som alla kommer att drivas i klipp ganska lätt utan att någon kan börja närma sig en "normalstor" högtalares begränsningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns flera sätt att mäta på och jag tror att siffrorna för det mesta är korrekta men man måste fråga sig hur och vad de mätt och om det är relevant för det man vill ha, många läser inte vad det är de mätt och "lurar sig själva" jag har själv sett en sån biltest där de mätte accelerationen på en Volvo 740 mot en Porche 935 och 740n var lite snabbare som det såg ut, tills man läst vad de mätt, 935an hade de mätt 0-300 tiden på och den vars faktisk nästan 1,5 sekunder högre än Volvons 0-100 tid

Den förstärkare du länkade nu sist är faktisk nästa samma som den billiga jag länkade men med några komponenter bytta och så fuskar du och tar med en kylfläns, jag tror att den har något bättre hållbarhet eftersom den har bättre potentiometrar men det är samma förstärkarkrets (TDA 7379)

Vill du hålla på för att lära så ta reda på så mycket som möjligt och jämför dem och ta reda på vad ev skillnader kan innebära, ladda hem databladet på tda7379 och jämför med referensdesignen.

Effekten är "låg" hos dem men kolla databladen så får du reda på hur det är mätt, för tex matningsspänningnen påverkar det och du kanske behöver kompensera.
Jag tror det skiljer ganska lite i ljud eftersom de flesta kraft ic faktiskt inte sprider så mycket i ljudkarraktär och det i det här fallet är klena förstärkare som alla kommer att drivas i klipp ganska lätt utan att någon kan börja närma sig en "normalstor" högtalares begränsningar.

Hahaha den jämförelsen tar nog hem pris för fulaste jämförelse genom tiderna!
Jag är inte säker på att en 740 ens når 200km/h som topphastighet, och de har valt att jämföra en annan bils acc till 300km/h. Genialt.

Jaså, är det samma? Den såg större ut, och antagligen mer komplicerad vilket jag fått höra är en bra sak.
Men säger du att den är likadan så stämmer det säkerligen.
Sen undrar jag över en grej till. På min transformator med 2x12V på sekundärsidan står det även "0,8A".
Betyder det att transformatorn kan leverera max 0,8 Ampere och är därmed oduglig till denna förstärkare som kräver ca (60/12=5) Ampere?
Det står nämligen "12V-0V-12V 60W". Måste jag i såna fall hitta en kraftigare transformator?
Koppartråden i min transformator ser nämligen ut att vara 0,5mm^2 bred, och eftersom att en 1,5mm^2 kabel klarar ca 16A max så borde en 0,5mm^2 klara (16/3=5,33) Ampere.
Går det att göra sådana beräkningar eller är jag helt ute och cyklar?

Så det är med andra ord inga speciellt bra förstärkare egentligen, men tror du att de är något att ha ens?
Jag tycker personligen att de verkar både lärorika (om de kommer som byggsats), billiga och väldigt bra till sitt pris om de är något att ha.
Jag funderar även på att köpa bland annat en förstärkare som har input 12VDC att sätta i moppen som förstärkare till ett hemmabyggt system.
Dock är alla 12VDC förstärkare väldigt klena verkar det som, vilket kanske är förståeligt då 12V är en låg spänning för förstärkaren att jobba med.

Permalänk
Rekordmedlem

Trafon är för klen så den kommer att begränsa effekten eller gå sönder i värsta fall.
Drivspännigen sätter gränsen för effekten, Ohms lag gäller och har man låg spänning så får man på nått sätt öka den, tex switchteknik eller sänka lastimpedansen och öka strömmen men det är inte så praktiskt att ha oerhört låg impedans heller eftersom tex kablarna kan bli kritiska och det går inte heller att ha jättegrov tråd i en talspole och att göra passiva delningsfilter och liknande blir inte heller lätt så att hamna neråt 1 Ohm eller lägre är inte särskilt vettigt rent tekniskt, för det blir bara dyrt och oerhört känsligt.

Ebay förstärkarna är användbara, men man måste inse dess begränsningar, det är inget för fester men skulle du ha dem på ett kontor och spela för fullt så lär du inte bli populär, har du rimligt lättdrivna högtalare så lär det räcka hemma om du behöver ta hänsyn till andra och inte sitter i ena hörnet av huset och kan stänga in dig och spela som du vill.

Du får ingen "bra" förstärkare i 100 kr klassen, du kan börja få skapliga förstärkare för 1000 och uppåt och saker som klarar av det mesta utan problem kring 4-5000 kr men "bra" i min värld är nått helt annat och den billigaste förstärkare som gått att klassa som bra är väl NAD 208 och den kostade drygt 10 000 när den byggdes,
För att klassas som bra på riktigt ur ett tekniskt perspektiv så bör en förstärkare ge minst 300W kontinuerligt och helst kring 1kW dynamiskt i 8 Ohm för att inte komprimera dynamiken med normala högtalare, den bör dessutom inte färga ljudet hörbart på något sätt.

Men för att lära sig att bygga/löda och lösa de mekaniska problem som antagligen blir passar de billiga ebaykiten bra, de är användbara om man bygger rätt så de fungerar, men de är långt ifrån perfekta förstärkare men det är inget i den prisklassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trafon är för klen så den kommer att begränsa effekten eller gå sönder i värsta fall.
Drivspännigen sätter gränsen för effekten, Ohms lag gäller och har man låg spänning så får man på nått sätt öka den, tex switchteknik eller sänka lastimpedansen och öka strömmen men det är inte så praktiskt att ha oerhört låg impedans heller eftersom tex kablarna kan bli kritiska och det går inte heller att ha jättegrov tråd i en talspole och att göra passiva delningsfilter och liknande blir inte heller lätt så att hamna neråt 1 Ohm eller lägre är inte särskilt vettigt rent tekniskt, för det blir bara dyrt och oerhört känsligt.

Ebay förstärkarna är användbara, men man måste inse dess begränsningar, det är inget för fester men skulle du ha dem på ett kontor och spela för fullt så lär du inte bli populär, har du rimligt lättdrivna högtalare så lär det räcka hemma om du behöver ta hänsyn till andra och inte sitter i ena hörnet av huset och kan stänga in dig och spela som du vill.

Du får ingen "bra" förstärkare i 100 kr klassen, du kan börja få skapliga förstärkare för 1000 och uppåt och saker som klarar av det mesta utan problem kring 4-5000 kr men "bra" i min värld är nått helt annat och den billigaste förstärkare som gått att klassa som bra är väl NAD 208 och den kostade drygt 10 000 när den byggdes,
För att klassas som bra på riktigt ur ett tekniskt perspektiv så bör en förstärkare ge minst 300W kontinuerligt och helst kring 1kW dynamiskt i 8 Ohm för att inte komprimera dynamiken med normala högtalare, den bör dessutom inte färga ljudet hörbart på något sätt.

Men för att lära sig att bygga/löda och lösa de mekaniska problem som antagligen blir passar de billiga ebaykiten bra, de är användbara om man bygger rätt så de fungerar, men de är långt ifrån perfekta förstärkare men det är inget i den prisklassen.

Helvete, vilket skit... Ett tag där trodde jag det räckte att spänningen stämmer överens, men tydligen inte då.
Låter som du säger väldigt osmidigt att göra på det sättet, så jag har faktiskt börjat leta lite efter en trafo på nätet till den förstärkaren.
Hittade en möjlig trafo på Conrad.se som har primärspänningen 230 och sekundär 2x12V, det som står längst upp "80V" är alltså 80VA.
Om jag förstått rätt angående enheten "VA" så är det ett annat ord för "Watt" (V*A). Stämmer det tro?
Visst borde den fungera bra till förstärkaren, för inte kan jag väl vara ute och cykla nu igen...
Trafon:
http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2...
Förresten, visst är 80VA (80W) ett värde för trafons maximala uteffekt på sekundärsidan, inte kommer det väl skada förstärkaren att den ger 80 istället för 60W?

Jag såg nämligen en trafo som hade 2x12V på sekundärsidan och en sekundärström på 1,5A.
Då adderade jag sekundärspänningen till 24V och tog det multiplicerat med 1,5. Svaret blev 36 och det stod att den gav 36VA, därav antagandet.

Okej så det är ingen mästerlig förstärkare som spräcker fönsterrutor när man vrider på volymen, det gör ingenting.
Du verkar fortfarande inte vara negativt inställd till förstärkaren vilket känns ganska lovande för min del.
Den är billig och lärorik för mig, och antagligen hyfsat bra för det jag tänkt använda den till med andra ord.

Permalänk
Rekordmedlem

Watt och Volt Ampere är inte samma sak för det vore ganska onödigt om de innebar samma sak
VA är skenbar effekt och inte aktiv effekt (Watt) det gör att man behöver "mer VA än Watt" i de flesta fall.
Att ha en för stor trafo är inte farligt så länge spänningen är rätt, det är förbrukaren som bestämmer strömmen och att ha en för stor trafo går bra, det blir bara dyrare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skenbar_effekt#Effekt_i_v.C3.A4x...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Watt och Volt Ampere är inte samma sak för det vore ganska onödigt om de innebar samma sak
VA är skenbar effekt och inte aktiv effekt (Watt) det gör att man behöver "mer VA än Watt" i de flesta fall.
Att ha en för stor trafo är inte farligt så länge spänningen är rätt, det är förbrukaren som bestämmer strömmen och att ha en för stor trafo går bra, det blir bara dyrare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skenbar_effekt#Effekt_i_v.C3.A4x...

Jaså, det lät ju alldeles utmärkt!
Så en trafo på 80VA (som den jag länkade) passar perfekt till den förstärkaren med rött kretskort (http://www.ebay.com/itm/2-1CH-LM1875-25Wx2-50W-Amplifier-Boar...
Det var förstås en ganska dyr trafo men kanske är det värt de pengarna med tanke på att själva förstärkaren var så billig.
Finns det egentligen ett bättre alternativ för mig nu när transformatorn verkar addera en hel del till totalkostnaden?
Någon helt annat förstärkare med billigare transformator, eller kanske ett paket där trafon ingår?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja en 80VA är ungefär rätt, den bör inte vara mindre iallafall men är den större gör det inget men så mycket större än 120VA är troligen bara onödigt även vid värsta last.
Det kan vara en liten fördel om nätdelen inte är helt "perfekt" för det ger en inbyggd begränsning av effekten vid låga laster, spänningen sjunker lite och begränsar effekten istället för att slutsteget måste dimensioneras så det tål det.

En del slutsteg har flera olika "nätdelar" med olika spänning, då den högsta spänningen används för att klara av korta transienter i musiken under nån bråkdels sekund för att tex klara av ett trumslag utan att komprimera, men högsta spänningen brukar inte gå att använda kontinuerligt för då överhettas delarna, De kallas klass G och H förstärkare
http://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier

En komplett nätdelen brukar stå för 30-50% av priset på en färdigbyggd förstärkare och i många fall så är den nästan viktigare för ljudkvaliten än förstärkarsteget i sig själv, och det är i många fall den svåraste delen att konstruera.
Man kan använda flera transformatorer tillsammans för att få flera spänningar och man kan använda switchteknik eller batterier, det ger olika egenskaper och det är bara att försöka tänka ut nått som fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja en 80VA är ungefär rätt, den bör inte vara mindre iallafall men är den större gör det inget men så mycket större än 120VA är troligen bara onödigt även vid värsta last.
Det kan vara en liten fördel om nätdelen inte är helt "perfekt" för det ger en inbyggd begränsning av effekten vid låga laster, spänningen sjunker lite och begränsar effekten istället för att slutsteget måste dimensioneras så det tål det.

En del slutsteg har flera olika "nätdelar" med olika spänning, då den högsta spänningen används för att klara av korta transienter i musiken under nån bråkdels sekund för att tex klara av ett trumslag utan att komprimera, men högsta spänningen brukar inte gå att använda kontinuerligt för då överhettas delarna, De kallas klass G och H förstärkare
http://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier

En komplett nätdelen brukar stå för 30-50% av priset på en färdigbyggd förstärkare och i många fall så är den nästan viktigare för ljudkvaliten än förstärkarsteget i sig själv, och det är i många fall den svåraste delen att konstruera.
Man kan använda flera transformatorer tillsammans för att få flera spänningar och man kan använda switchteknik eller batterier, det ger olika egenskaper och det är bara att försöka tänka ut nått som fungerar.

Så bra, då har jag åtminstone hittat delar till en komplett förstärkare för mitt bygga (ett möjligt alternativ).
Tycker du personligen att det är onödigt mycket pengar att lägga ut baserat på vad jag får för pengarna?

Okej så den kommer egentligen bara att "maxa" trafon under korta perioder, förstår jag rätt?
Som när man (kommer ej hända) spelar för full volym och exempelvis basen slår till ordentligt så är det först då trafon maxas?
Det skulle inte vara något problem för min del eftersom att förstärkaren först och främst aldrig kommer att maxas.
Sen så har jag ju i såna fall en kraftfull trafo som klarar av att maxas med den förstärkaren, inte sant?

Är detta i annonsen från Ebay bara en nätdel menar du, eller syftar du på att förstärkaren inte är komplett utan en trafo, trimpotentiometrar, delningsfilter etc?
Så egentligen skulle jag kunna kombinera två svagare transformatorer för att nå samma värden som i en starkare?
Exempelvis; om jag skulle kunna pressa priset lite genom att köpa två transformatorer som har bara en lindning på sekundärsidan,
som båda levererar AC 12V så skulle jag kunna få dessa två trafos att samarbeta som den "dyrare" modellen?

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta förstärkare som säljs på ebay saknar nätdelar http://www.ebay.com/itm/2-1CH-LM1875-25Wx2-50W-Amplifier-Boar... har inte nån nätdel.
Jo man kan använda flera transformatorer för att öka kapaciteten och/eller spara pengar, men det gäller att koppla rätt men det är ganska vanligt att man bygger så, det behövs ofta flera olika spänningar tex för försteg drivsteg och slutsteg och man vill även filtrera och separera nätdelarna på olika sätt för att minska ripplet (dist)
Den pryl jag själv haft med flest separata spännigsförsörjningar var en cd, den hade 16 st för ljuddelen från 4 separata transformatorer och jag tror det var 4 till det mekaniska, display och fjärrkontrollen. Det var den här fina saken, det här är alltså bara lådan med "grovnätdelen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta förstärkare som säljs på ebay saknar nätdelar http://www.ebay.com/itm/2-1CH-LM1875-25Wx2-50W-Amplifier-Boar... har inte nån nätdel.
Jo man kan använda flera transformatorer för att öka kapaciteten och/eller spara pengar, men det gäller att koppla rätt men det är ganska vanligt att man bygger så, det behövs ofta flera olika spänningar tex för försteg drivsteg och slutsteg och man vill även filtrera och separera nätdelarna på olika sätt för att minska ripplet (dist)
Den pryl jag själv haft med flest separata spännigsförsörjningar var en cd, den hade 16 st för ljuddelen från 4 separata transformatorer och jag tror det var 4 till det mekaniska, display och fjärrkontrollen. Det var den här fina saken, det här är alltså bara lådan med "grovnätdelen"
http://img15.hostingpics.net/pics/646095585.jpg

Okej, är det någonting man behöver för att förstärkaren ska fungera eller är det simpelt nog en förstärkare som jobbar utan nätdel?
Jaha ja, så det är en anledning till att del låter bättre med mer komplicerade kretsar.

Snygg stärkare, men den ser väldigt simpel ut eller har jag fel?
Det ser ut att vara ett par komponenter som upprepats flera gånger, sen ingenting mer.
Hur fungerar det egentligen, för det måste ju se betydligt mer komplicerat ut i exempelvis en bilstereo idag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -ReM-:

Okej, är det någonting man behöver för att förstärkaren ska fungera eller är det simpelt nog en förstärkare som jobbar utan nätdel?
Jaha ja, så det är en anledning till att del låter bättre med mer komplicerade kretsar.

Snygg stärkare, men den ser väldigt simpel ut eller har jag fel?
Det ser ut att vara ett par komponenter som upprepats flera gånger, sen ingenting mer.
Hur fungerar det egentligen, för det måste ju se betydligt mer komplicerat ut i exempelvis en bilstereo idag?

Det är transformator och likriktarlådan till en cd spelare på bilden, inte nån förstärkare. Jag hade en Micromega Trio ett tag, det var väl min första riktigt bra cd spelare och även av de första riktigt bra och påkostade cd spelarna överhuvudtaget, jag skaffade den i princip när de kom ut på marknaden 1989, har för mig att den kostade kring 55 000kr då och komplett såg den ut så här:
http://www.micromega-hifi.com/index.php/en/company/history

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är transformator och likriktarlådan till en cd spelare på bilden, inte nån förstärkare. Jag hade en Micromega Trio ett tag, det var väl min första riktigt bra cd spelare och även av de första riktigt bra och påkostade cd spelarna överhuvudtaget, jag skaffade den i princip när de kom ut på marknaden 1989, har för mig att den kostade kring 55 000kr då och komplett såg den ut så här:
http://www.micromega-hifi.com/index.php/en/company/history
http://www.choice-hifi.com/images/gallery/Micromega%20Trio%20...

Jaså, då förstår jag. Trodde det var en öppnad bilstereo eller liknande jag såg på bilden, vilket kändes lite skumt med tanke på vilka komponenter som sitter i den.

Inte en billig historia den där CDn. Betalade du alltså 55000:- (plus att kronan hade ett annat värde 89?) för en cd-spelare?
Visuellt sett skulle jag säga att det där är en apparat man hittar i elektronikinsamlingen,
men det vågar jag knappt påstå när du nyss sagt att det var en av de första riktigt bra spelarna.
Vad var det som var så speciellt med den där cd-spelaren som gjorde att den kostade så otroligt mycket pengar egentligen?
Eller berodde det mest på att teknologin inte kommit lika långt som idag och produktionskostnaden var dyrare?

Permalänk
Rekordmedlem

Det var väldigt avancerade delar i den för den tiden men visst går det framåt, idag är det möjligt att lösa det med en bra ic och man kan få ungefär samma ljudkvalitet för 2000 kr, men så är det ju med mycket annan teknik också, en 25 år gammal värstingdatorkonstruktion är ju inte så snabb ens om man jämför med en budgetmobiltelefon idag
Jo det var dyrt på den tiden, men det är inte billigare idag heller om du ska ha en verklig värsting dac, däremot låter de bästa budgetmodellerna väldigt bra idag och man betalar relativt sett betydligt mer för de sista % i prestanda idag än för 25 år sedan eftersom lägstanivå höjts betydligt när det kommit ic kretsar som presterar bra men inte kostar så mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var väldigt avancerade delar i den för den tiden men visst går det framåt, idag är det möjligt att lösa det med en bra ic och man kan få ungefär samma ljudkvalitet för 2000 kr, men så är det ju med mycket annan teknik också, en 25 år gammal värstingdatorkonstruktion är ju inte så snabb ens om man jämför med en budgetmobiltelefon idag
Jo det var dyrt på den tiden, men det är inte billigare idag heller om du ska ha en verklig värsting dac, däremot låter de bästa budgetmodellerna väldigt bra idag och man betalar relativt sett betydligt mer för de sista % i prestanda idag än för 25 år sedan eftersom lägstanivå höjts betydligt när det kommit ic kretsar som presterar bra men inte kostar så mycket.

Det är egentligen ganska fantastiskt hur mycket grejer man lyckats proppa in i en sån där ic-krets.
Vad jag hört så kan det idag finnas flera miljoner komponenter i en enda ic-krets, det är ju helt sjukt!
Samtidigt förstår jag inte riktigt hur en så liten grej som en ic klarar att förstärka signalen så mycket.
De integrerade komponenterna måste ju vara helt extremt små, och ändå kan förstärkaren i slutänden leverera väldigt mycket effekt.
En så pass liten komponent borde mina ögon inte klara mer än nån microAmpere innan den brinner upp?

Så sant som det är sagt, tekniken går oerhört snabbt framåt.
Jag är väl bara i början av livet än så länge, men förhoppningsvis får även min generation se lite tekniska underverk.
Själv har jag funderat ut en elektronisk generator som grundar sig i permanenta magneters krafter.
Kanske får man lite tid över nån kväll, slänger ihop en prototyp och går i bästa fall ut som miljonär när alla vill ha min uppfinning.
För att vara lite realistisk så ska det mycket därtill för att just min prototyp ska bli revolutionerande, dock kul att leka med tanken.

Permalänk
Rekordmedlem

Småsignalelektronik passar bra som ic, men kraftkretsar typ slutsteg måste kylas, så de blir ju stora oavsett ic eller inte, undantaget är väl switchade steg, men de är inte riktig upp i toppklass när det gäller ljudkvalitet än, men de blir bättre de också för vare år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.