displayport link failure

Permalänk
Medlem

displayport link failure

Hej igår fick jag problem med mitt amd radeon 7970. jag kör 1 benq GL2460i dvi slotten i kortet, 2 benq G2450hm i displayportarna med en aktiv adapter dp till dvi i vardera, och har min tv i hdmi slotten. det har fungerat bra i kanske en månad och igår så sluta bara dom 2 sidoskrämarna att fungera, dvs dom 2 som sitter i displayportarna och jag kan inte få det att fungera, dom bara helt svarta och dom syns inte i catalyst. fick även något error displayport link failure. snälla hjälp mig blir tokigt. har precis formaterat datorn men det fungerar ändå inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av staber90:

Hej igår fick jag problem med mitt amd radeon 7970. jag kör 1 benq GL2460i dvi slotten i kortet, 2 benq G2450hm i displayportarna med en aktiv adapter dp till dvi i vardera, och har min tv i hdmi slotten. det har fungerat bra i kanske en månad och igår så sluta bara dom 2 sidoskrämarna att fungera, dvs dom 2 som sitter i displayportarna och jag kan inte få det att fungera, dom bara helt svarta och dom syns inte i catalyst. fick även något error displayport link failure. snälla hjälp mig blir tokigt. har precis formaterat datorn men det fungerar ändå inte.

Jag fick samma skit när jag körde eyefinity. Det var display port kablarna som var av dålig kvalité. Efter jag bytt dom fungerade det klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag kör med adapterna man fick med 7970 kortet. tror du det kan vara dom som faila samtidigt?

http://www.wieson.com/go/wieson/uploadWS/proimgs/Active-Mini-...

Permalänk
Medlem

Sedan senaste drivrutinerna får jag också det där lite då och då när datorn går ner i viloläge. Kan mycket väl vara kablarna, men det har inte hållt på mer än några veckor och bara ibland.

Jag hade tidigare nåt annat felmeddelande, ganska likt det där efter att jag köpt nya DP-kablar - Visade sig att en av kablarna var dålig, köpte nytt sen funkade det i flera månader (ända tills nu då). - Min burk står på 24/7.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Sedan senaste drivrutinerna får jag också det där lite då och då när datorn går ner i viloläge. Kan mycket väl vara kablarna, men det har inte hållt på mer än några veckor och bara ibland.

Jag hade tidigare nåt annat felmeddelande, ganska likt det där efter att jag köpt nya DP-kablar - Visade sig att en av kablarna var dålig, köpte nytt sen funkade det i flera månader (ända tills nu då). - Min burk står på 24/7.

Det här med display port fel efter datorn gått ner i viloläge introducerades för ett par drivrutiner sedan. Jag rapporterat det till AMD när det först kom i en beta. De verkar tyvärr inte så intresserade av att fixa det.

Efter jag rapporterade felet fick jag några ganska irrelevanta följdfrågor som tydde på att personen som tog ärendet inte förstod vad det handlade om. Jag besvarade dock frågorna men felet kvarstår i de senaste officiella releaserna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Medlem

har fixat nya adaptrar nu och det funkar igen, underbart! konstigt att båda slutat fungera samtidigt.