Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Äger 2200 aktier i NEON. Tänker inte sälja nu i ovisshet. Hade jag haft tillgänglig kapital hade jag nog köpt på mera.

Aktien handelsstoppades nu på kvällen i anslutning till nyheten att NEON beräknas få 15-20 miljoner USD. Långt, långt under spekulationerna.
Apple kvarstår, men det blir nog en rejäl sättning imorgon när handeln öppnar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Aktien handelsstoppades nu på kvällen i anslutning till nyheten att NEON beräknas få 15-20 miljoner USD. Långt, långt under spekulationerna.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

aj aj aj.
detta svider enormt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Bittert slut på neonode, de vinner, men det blev kaffepengar! Kommer låta dammet lägga sig innan jag säljer av mina och går vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

aj aj aj.
detta svider enormt.

Jag har för mig att du brukar satsa på riskabla aktier, du verkar gilla suspensen. Har du gått plus på din strategi sen du började med aktier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

<Uppladdad bildlänk>

80% nu i förhandel 18000 ägare på Avanza som tappar mycket idag. Har inte ägt då jag kör mindre risk.

Permalänk
Medlem

Hmm, kommer säkert bli idiotförklarad nu men jag står inte ut med den potentiella risken kring en ordentlig krasch framför allt på börsen i USA så jag har viktat om mina pensionspengar från nästan all in i globala (och i viss mån svenska) indexfonder, mot mer räntor.

Jag vet, jag vet, time in the market etc. Men i min mage känns det bara som att när som helst smäller det i USA.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag vet, jag vet, time in the market etc. Men i min mage känns det bara som att när som helst smäller det i USA.

Jag tror att Trump får som han vill och ersätter alla i Fed, kan det nog sluta precis hur som helst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har för mig att du brukar satsa på riskabla aktier, du verkar gilla suspensen. Har du gått plus på din strategi sen du började med aktier?

Ärligt talat vet jag inte längre.
Jag gjorde en förlust ca 200tkr på Gamestop och nu ca 350tkr på Neonode. (mitt "gav" ligger runt 15USD/aktie)
Men jag gjorde en hel del vinst på Palantir, SBB, Fingerprint när det begav sig.
Kanske är det plus minus noll i slutändan.

Nu är det nog ingen idé att sälja Neon. Den kommer hamna på 1-2 USD, så som det verkar vara nu.

Men det fanns verkligen INGEN som hade förväntat sig en sådan utgång.
500MSUD var det lägsta prognosen jag hade sett, och de allra flesta trodde på 1-2BUSD.
Vi snackar alltså x100 lägre utfall än förväntat.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ärligt talat vet jag inte längre.
Jag gjorde en förlust ca 200tkr på Gamestop och nu ca 350tkr på Neonode. (mitt "gav" ligger runt 15USD/aktie)
Men jag gjorde en hel del vinst på Palantir, SBB, Fingerprint när det begav sig.
Kanske är det plus minus noll i slutändan.

Nu är det nog ingen idé att sälja Neon. Den kommer hamna på 1-2 USD, så som det verkar vara nu.

500MSUD var det lägsta prognosen jag hade sett, och de allra flesta trodde på 1-2BUSD.
Vi snackar alltså x100 lägre utfall än förväntat.

Jag brände mig också. Inte lika mycket som du. Lärdomen för mig är att det inte ligger några tusenlappar på gatan. Om det förväntade värdet är 1-2 BUSD är det osannolikt att företaget har en market cap på 400 MUSD.

Granska grundkällorna noga, poddar med begränsad analyskapacitet kan likaväl missa som träffa.

Nåja, nu går livet vidare. Gissar att VD:n och några till kommer att behöva lämna ganska snart. Det här var ett fiasko på många sätt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag brände mig också. Inte lika mycket som du. Lärdomen för mig är att det inte ligger några tusenlappar på gatan. Om det förväntade värdet är 1-2 BUSD är det osannolikt att företaget har en market cap på 400 MUSD.

Granska grundkällorna noga, poddar med begränsad analyskapacitet kan likaväl missa som träffa.

Nåja, nu går livet vidare. Gissar att VD:n och några till kommer att behöva lämna ganska snart. Det här var ett fiasko på många sätt.

Det där är rimligt dock. De skulle bara få 40% av förlikningen, resten skulle gå till bolaget som drev processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Vi var nog ganska många som förutsåg att det var för bra för att vara sant. Men vi har inga aktie-poddar/youtube-kanaler o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Stämmer det fortfarande att ISK blir skattefritt upp till 300 000 2026?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Jadå. Det beslutades 2024 och det är inget de backat från vad jag sett eller hört. Vet att Moderaterna la ut om det i somras på sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Skrivet av Entash:

Jadå. Det beslutades 2024 och det är inget de backat från vad jag sett eller hört. Vet att Moderaterna la ut om det i somras på sociala medier.

Båda beloppen finns i inkomstskattelagen och 300 tkr träder i kraft 1/1, så för att det inte ska ske måste detta aktivt dras tillbaka via en ny ändring i lagen.

Permalänk
Medlem

Nytt årslägsta för dollarn/kr idag. Lägsta sedan februari 2022. Valutamotvind i portföljen är verkligen trist. Svårt att förutspå om det innebär att man ska investera mer i USA och hoppas att den stiger igen, eller avstå ifall den faller ännu mer. Nu har ju börsen gått bra iallafall där borta så märks inte enormt i portföljen, men globalfonden har nästan stått still i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Nytt årslägsta för dollarn/kr idag. Lägsta sedan februari 2022. Valutamotvind i portföljen är verkligen trist. Svårt att förutspå om det innebär att man ska investera mer i USA och hoppas att den stiger igen, eller avstå ifall den faller ännu mer. Nu har ju börsen gått bra iallafall där borta så märks inte enormt i portföljen, men globalfonden har nästan stått still i år.

<Uppladdad bildlänk>

Trump har nog bara börjat med sin förstörelse av USA. Turismen dyker, jobben minskar, dollarn rasar, omvärlden handlar med varann istället för USA med mera med mera, kanske vänder det dock och om man är långsiktig så kan det möjligen kvitta (10-20-30 år).

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

<Uppladdad bildlänk>

Lär falla mer om man sänker räntan framöver. Men då är det bara att köpa mer. Nån gång så kommer den bli värd mer igen och då går hävstången åt andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

<Uppladdad bildlänk>

Beror helt på vart politiken är på väg. Just nu är USA en stormakt i mycket snabbt förfall och många möjliga scenarion detta kan sluta på, vissa mörkare än en annan.
Vad som är klart är att USD tid som "världsvaluta" är över. Öst kommer gå över till Kina och övriga lär se CHF (eller möjligen EUR) som alternativ. Detta borde pressa USD och öka räntan i USA vilket inte direkt kommer hjälpa dem.

Möjligt att det kan vara bättre att istället för globalfonder (~70% USD) splitta mellan USA, Europa och Asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Beror helt på vart politiken är på väg. Just nu är USA en stormakt i mycket snabbt förfall och många möjliga scenarion detta kan sluta på, vissa mörkare än en annan.
Vad som är klart är att USD tid som "världsvaluta" är över. Öst kommer gå över till Kina och övriga lär se CHF (eller möjligen EUR) som alternativ. Detta borde pressa USD och öka räntan i USA vilket inte direkt kommer hjälpa dem.

Möjligt att det kan vara bättre att istället för globalfonder (~70% USD) splitta mellan USA, Europa och Asien.

Det är alltid mycket USA i global som det ser ut, men det bör kanske ändå noteras att det kan variera över tio procentenheter beroende på vilket index det rör sig om som fonden följer (och i viss mån har som jämförelseindex). SHB Global Index Criteria ligger på 62-63 % i nuläget, medan Avanza Global ligger på 75-76 %. Båda har uppenbart mycket USA, men skillnaden är ändå markant. Man kan förstås lägga sig på en lägre nivå USA än något existerande globalt index, vilket då i grunden innebär ett aktivt "bet".

CHF är uppenbart en valuta man gärna hade legat i sett ur just ett valutaperspektiv. Det är ungefär 2X på själva valutan de senaste 20 åren, medan USD har varierat vilt upp och ned.

När det gäller frågan kring nuvarande styres åsikt om USD:s kurs så bör man tänka på att det finns mer än en sida. En billig USD är bra om saken gäller att sälja saker på export och/eller göra import dyr*. Något som man i nuläget uppenbart ser som en fördel såvida inte väljarna sparkar för mycket bakut. Den över tid galloperande statsskulden och därpå löpande räntebetalningar som gröper ur statsbudgeten är en annan fråga. Givet forumets regler är det nog bäst att stanna där.

*Man bör nog notera att åsikten att Kina medvetet har gjort ungefär detta (medvetet svagare valuta) inte är ovanlig och det är ju redan före man kommer in på området statsstöd, skeva villkor för utländska företag o dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är alltid mycket USA i global som det ser ut, men det bör kanske ändå noteras att det kan variera över tio procentenheter beroende på vilket index det rör sig om som fonden följer (och i viss mån har som jämförelseindex). SHB Global Index Criteria ligger på 62-63 % i nuläget, medan Avanza Global ligger på 75-76 %. Båda har uppenbart mycket USA, men skillnaden är ändå markant. Man kan förstås lägga sig på en lägre nivå USA än något existerande globalt index, vilket då i grunden innebär ett aktivt "bet".

CHF är uppenbart en valuta man gärna hade legat i sett ur just ett valutaperspektiv. Det är ungefär 2X på själva valutan de senaste 20 åren, medan USD har varierat vilt upp och ned.

När det gäller frågan kring nuvarande styres åsikt om USD:s kurs så bör man tänka på att det finns mer än en sida. En billig USD är bra om saken gäller att sälja saker på export och/eller göra import dyr*. Något som man i nuläget uppenbart ser som en fördel såvida inte väljarna sparkar för mycket bakut. Den över tid galloperande statsskulden och därpå löpande räntebetalningar som gröper ur statsbudgeten är en annan fråga. Givet forumets regler är det nog bäst att stanna där.

*Man bör nog notera att åsikten att Kina medvetet har gjort ungefär detta (medvetet svagare valuta) inte är ovanlig och det är ju redan före man kommer in på området statsstöd, skeva villkor för utländska företag o dyl.

Det brukar bli såhär om någon valuta fluktuerar lite. 2022 när euron handlades under 1:1 mot USD så var euron dödsdömd.
Det senaste fallet i dollarn beror på att konjunkturen och främst jobbmarknaden svalnat ganska rejält. Dollarn har också varit över 100+ DXY bra länge och handlats över sitt historiska snitt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det har släppts builds av LibreHardwareMonitor som inte använder WinRing0, som kan användas med t ex senaste FanControl för att slippa det säkerhetshål som det ger.
Detta är en tidig, inofficiell lösning, inte något slutgiltigt.
Kan vara värt att åtminstone uppdatera den gamla nyheten med, så att de som slutat använda det vet att det går att gå tillbaka redan om man föredrar att testa tidiga grejer.

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases (se README-texten)

fel tråd?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Chf är för liten valuta, redan övervärderad, euron är nog dödsdömd, se bara på alla kriser i Europa. Svaret är guld, som fortsätter ticka upp när centralbanken världen över fyller sina lager. Ser nu även att krypto branschen börjar köpa guld, tether och btc etfs backade av guld.

Alla vägar bär mot guld just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Chf är för liten valuta, redan övervärderad, euron är nog dödsdömd, se bara på alla kriser i Europa. Svaret är guld, som fortsätter ticka upp när centralbanken världen över fyller sina lager. Ser nu även att krypto branschen börjar köpa guld, tether och btc etfs backade av guld.

Alla vägar bär mot guld just nu.

Inte bara guld som direkt tillgång, utan framförallt guld under marken (guldgrävare) kommer nog gå riktigt bra nu. Har redan vida överträffat alla Amerikanska aktieindex i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Inte bara guld som direkt tillgång, utan framförallt guld under marken (guldgrävare) kommer nog gå riktigt bra nu. Har redan vida överträffat alla Amerikanska aktieindex i år.

Absolut, jag tipsade om Agnico och Alamos här i tråden förra sommaren tror jag.

Dock är det guld med hävstång och motpartsrisk. Bolagsrisk, jurisdiktion, valuta etc så man bör ha både fysiskt guld silver platina och miners för extra torque.