Radeon 4770 vs Radeon 7870. Kommer jag bli nöjd?

Permalänk
Medlem

Radeon 4770 vs Radeon 7870. Kommer jag bli nöjd?

Jag har en AMD Phenom II X4 955, 3.2 ghz, 8 gb ram och en SSD-disk.
Kör nu med ett Radeon 4770 och kan spela Wow och Swtor på high/medium med liiiite smålagg när det blir lite väl mycket action på skärmen.

Jag tänkte uppgradera grafikkortet för som jag förstår det är det sämsta delen på datorn.. och jag funderar på Geforce GTX 660 och Radeon 7870. Ska ligga kring 1500-2000kr. Bör tilläggas att jag har ett 520w nätagg.

Kommer det bli stor skillnad om jag köper då 7870 (som det lutar mot) ? Jag vill inte lägga 2000kr och upptäcka att "jahapp, jag kan ställa in shadows på high" och ingen mer skillnad liksom.. Tacksam för svar! Gärna tips utöver det annars!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700x | 32gb ram | Msi Tomahawk B450 Max | Aorus RTX 3070 Master | Meshify C White | 650w | Msi Optix

Permalänk
Medlem

Kompis, det är tre generationers skillnad. Du kommer märka stoooor skillnad!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Entusiast

Det kommer bli en hejdundrandes skillnad det kan jag lova. Om du tycker att WoW och SWTOR går på Medium med HD 4770 så kommer HD 7870 i stort sett vara overkill för dig för själv så skulle jag knappt stå ut med det grafikkortet i Low

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Lär bli ganska stor skillnad. Jag har själv ett gtx 660, och kan spela de flesta spel (single player) på högsta grafik i 60fps. Även wow, men då det kräver mer av CPU än gpu vet jag inte hur höga inställningar du kan ha där. Men skillnad kommer det bli.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769198&cks=ASS&assoc=B99...

En tyst variant av HD 7870. Och ja du kommer märka väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769198&cks=ASS&assoc=B99...

En tyst variant av HD 7870. Och ja du kommer märka väldigt stor skillnad.

Det där är väl också ghz? Bättre än vanliga 7870?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

http://www.pixmania.se/se/se/13126592/art/vtx3d/radeon-hd-787... är ett Tahiti baserat 7870 om jag inte har helt fel. Mer prestanda för pengarna får man leta efter. Iofs drar tahiti baserade korten lite mer än vanliga 7870 så det är ju en nackdel :/

Och innan nån säger nåt om Pixmania, dom har blivit bättre samt att deras support är rätt bra nu för tiden enligt min erfarenhet. Största nackdelen är att dom har sitt lager nere i Europa nånstans så det tar 1-2 dagar extra för grejerna att komma fram.

edit: http://www.techpowerup.com/reviews/VTX3D/Radeon_HD_7870_XT_Bl...

Permalänk
Medlem

Såg att det gick ett 670 för 2000kr för ett tag sen. Hittar du det är det grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

http://www.pixmania.se/se/se/13126592/art/vtx3d/radeon-hd-787... är ett Tahiti baserat 7870 om jag inte har helt fel. Mer prestanda för pengarna får man leta efter. Iofs drar tahiti baserade korten lite mer än vanliga 7870 så det är ju en nackdel :/

Och innan nån säger nåt om Pixmania, dom har blivit bättre samt att deras support är rätt bra nu för tiden enligt min erfarenhet. Största nackdelen är att dom har sitt lager nere i Europa nånstans så det tar 1-2 dagar extra för grejerna att komma fram.

Kan rekommendera det kortet och pixmania. Överklockar till 1200

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Enligt din erfarenhet ja, men det betyder inte att killen får samma service som du har fått av dem. Vill du snåla beställ från pixmania.

Permalänk
Medlem

Glömde att säga att nåt man bör tänka på hos pixmania är deras förbannade tilläggsförsäkring som läggs till för allt man har i kundvagnen när man ska checka ut så att man inte glömmer att ta bort skiten.

Skrivet av Superlight:

Enligt din erfarenhet ja, men det betyder inte att killen får samma service som du har fått av dem. Vill du snåla beställ från pixmania.

Då kan ju du dela dina personliga erfarenheter eller ge exempel på andra som haft problem senaste tiden och faktiskt tillföra nåt till diskussionen!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag ska inte överklocka samt att jag går nog till en datorbutik runt hörnet och köper kortet direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700x | 32gb ram | Msi Tomahawk B450 Max | Aorus RTX 3070 Master | Meshify C White | 650w | Msi Optix

Permalänk

Har själv ett HD4770 och steget till ett HD6870 tycker jag är en stor skillnad och den lär bli ännu större för dig om du nu köper ett GTX 660 eller ett HD7870.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Hur är det med strömförsörjning? Kommer ett 520w nätagg räcka för det grafikkortet samt resterande konfiguration?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det drar säkert mindre ström än det gamla kortet. Du kan nog köra 2 stycken 7870s med ett 520w nätagg.

Permalänk
Medlem

Såpass? Ofan.. ja jag har ju plats för två kort på moderkortet så inte omöjligt att jag köper ett till sen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med just WoW är väl att oavsett vad du har för dator så finns risken att din FPS inte förbättras. Ett riktigt FPS-mässigt slumpmässigt spel som jag inte finner någon logik i alls.

Kör med datorn i sign och jag droppar som en tok i 10man raids bara. Spelar ingen roll om jag kör helt utan addons, och jag har testat ALLT som kan ha med WoW att göra, nyinstallation, annan HDD, andra drivrutiner, nyinstallation av Windows och allt möjligt. Spelar ingen jättestor roll om jag kör med allt på Low eller allt på Ultra heller.

Men ja, i regel, du SKA märka en stor skillnad.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Problemet med just WoW är väl att oavsett vad du har för dator så finns risken att din FPS inte förbättras. Ett riktigt FPS-mässigt slumpmässigt spel som jag inte finner någon logik i alls.

Kör med datorn i sign och jag droppar som en tok i 10man raids bara. Spelar ingen roll om jag kör helt utan addons, och jag har testat ALLT som kan ha med WoW att göra, nyinstallation, annan HDD, andra drivrutiner, nyinstallation av Windows och allt möjligt. Spelar ingen jättestor roll om jag kör med allt på Low eller allt på Ultra heller.

Men ja, i regel, du SKA märka en stor skillnad.

Det låter VÄLDIGT konstigt. Visst att WoW litar mer på CPU men det där var overkill att du inte märker nån prestandaskillnad på Low vs Ultra. Själv märker jag en enorm skillnad när jag bytte från integrerade till 4770, men inte Ultra än så nytt grafikkort får det bli. Du kanske ska testa en ny skärm eller nåt för det där var väldigt konstigt..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kongas:

Det låter VÄLDIGT konstigt. Visst att WoW litar mer på CPU men det där var overkill att du inte märker nån prestandaskillnad på Low vs Ultra. Själv märker jag en enorm skillnad när jag bytte från integrerade till 4770, men inte Ultra än så nytt grafikkort får det bli. Du kanske ska testa en ny skärm eller nåt för det där var väldigt konstigt..

Finns folk som har lagg med typ 3770k och titan, det är för att wow är dåligt optimerad så den använder inte all prestanda den kan, men ibland kan hårddisken vara problemet att den inte hinner med att ladda allt när du går framåt så att ha wow på en ssd rekommenderas om du nu redan inte har det, plus att hela datorn känns rappare ut
Edit: såg att du har en ssd, ligger wow på den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Wow kräver mycket av CPUn ja, men för att höja inställninganra krävs numera rätt mycket av GPUn också. Då din CPU fortfarande hänger med rätt bra kommer du märka en stor skillnad om du byter upp dig till 660 eller 7870.

Är ditt nätagg väldigt gammalt och/eller av lägre kvalite hade jag undvikit att köra två stycken grafikkort på det, men ett är inga som helst problem iaf. Samt ska du köra två stycken brukar nvidias ge mindre problem.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätaggregat? Vet att ace sålde sina raw deal i bl.a. 520w vilket jag är lite orolig att du har, men det finns äveb corsair och liknande i den effekten. Så du får gärna lyfta bort sidopanelen och läsa vad det är för modell och märke Du vill inte bränna ditt nya grafikkort det första du gör

Permalänk
Medlem

Om jag lånar tråden lite.... Vad är det största skillnaderna mellan ett gtx 660 och ett HD 7870? Vilket låter minst och vilket är svalast? Vet att detta beror på vilket märke också, men generellt sätt...

Permalänk
Medlem

Generellt sett beror det helt och hållet på tillverkare. Det finns inget annat svar tyvärr.

Grafikkort väljer man oftast på prestanda per krona, eller vilket som är starkast, eller har någon speciell egenskap man vill ha.

660 är starkare än 7870, men dyrare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ernesto:

Generellt sett beror det helt och hållet på tillverkare. Det finns inget annat svar tyvärr.

Grafikkort väljer man oftast på prestanda per krona, eller vilket som är starkast, eller har någon speciell egenskap man vill ha.

Nej, GTX660 är inte starkare än HD7870 utan detta är helt beroende på vilka spel du vill spela.

Till TS: Enligt mig är de väldigt nära varandra i prestanda så ta det som känns närmast de spel du ska spela. Kolla lite testar på nätet så ser du ev vilket som just dina spela passar bäst till.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Finns folk som har lagg med typ 3770k och titan, det är för att wow är dåligt optimerad så den använder inte all prestanda den kan, men ibland kan hårddisken vara problemet att den inte hinner med att ladda allt när du går framåt så att ha wow på en ssd rekommenderas om du nu redan inte har det, plus att hela datorn känns rappare ut
Edit: såg att du har en ssd, ligger wow på den?

Självfallet har jag WoW på min SSD-disk

-

I övrigt har jag nu bestämt mig för ett Geforce GTX 660. Har kollat på många tester, Youtube-videos och recensioner, och för mitt ändamål så kommer det ge bäst bang for the buck. 7870 är tydligen snäppet vassare med flera skärmar och högre upplösningar än 1080p men det är inte aktuellt för mig. Dessutom är GTX 660 billigare med Ska bara bestämma mig nu för MSI Twinfrozr eller Windforce II..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Inte alls. 660TI är förmodligen dyrare, men i övrigt är vanligt GTX 660 nån hundring billigare och väldigt jämn med 7870 i prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010651176/gigabyte-geforce-...

har fått väldigt bra betyg på kylningen och den är i stort sett billigast av alla 660! Den får det bli.
Tack för alla svar, jag har gjort mitt beslut ^^,

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Icke då

7850<660<7870<660Ti<7950

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Skonky:

Om jag lånar tråden lite.... Vad är det största skillnaderna mellan ett gtx 660 och ett HD 7870? Vilket låter minst och vilket är svalast? Vet att detta beror på vilket märke också, men generellt sätt...

Inga skillnader alls nästan
Gtx 660 är lite strömsnålare men knappt märkbart
De presterar ungefär exakt lika bra så kvittar vilket du väljer
http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx... (skiljer 2watt i load, 8watt i idle)

Men hd 7870 klockar bättre än gtx 660
Så om du vill överklocka tjänar du mer på att köpa hd 7870

Permalänk
Medlem

Vad innebär en R7870 core edition? Den här var billig nu såg jag!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745855

Visa signatur