netonnet service

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Är inte så gott som alla dessa "extraförsäkringar" som man kan teckna i samband med sina nyinköp hos butikerna bara bortkastade pengar?

Precis som med varendaste annan försäkring, använder man den är det inte bortkastade pengar, använder man den inte är det bortkastade pengar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Dags att reda ut lite saker:

Öppet Köp:
Något som en butik frivilligt kan erbjuda. Olika från butik till butik. Gäller nästan aldrig om varan är öppnad och använd och definitivt inte efter 7 veckor.

Konsumentköplagen:
Den lagen som finns för konsumenter. Där står det inget om att näringsidkaren måste byta ut varan direkt. Först är det avhjälpning, dvs att försöka laga produkten. Finns lite gråzoner men i praxis brukar det vara 3 avhjälpningstillfällen på samma fel eller 5 på olika fel innan man gör en omleverans av produkten, dvs en ny, eller häva köpet, dvs pengarna tillbaka.

Garanti:
Något tillverkaren brukar lämna. Ger kunden extra trygghet jämfört med konsumentköplagen då bevisbördan aldrig kommer ligga på kund. Med varor som är dyrare t.ex. mobiltelefoner väljer tillverkaren nästan alltid att försöka avhjälpa, dvs laga felet. Praxis på servicetid i elektronikbranschen ligger på 2-4 veckor.

Extra försäkring via Solid:
Detta är något du köpt till. Med denna hjälper Solid dig ifall du råkar ut för något på mobilen. Dock ersätts aldrig saker som går på garantin utan detta sker enlit punkten garanti.

"Försäkringen täcker, med nedanstående undantag, funktionsfel på det i försäkringsbeviset angivna objektet i den mån dessa fel inte kan ersättas enligt produktgaranti eller omfattas av säljarens felansvar enligt konsumentköplagen."

Summa summarum; de har skött det enligt reglerna de ska följa och du borde inte vara missnöjd.

tl;dr
Ärendet ska gå under garanti och då skickas den på verkstad

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk

Försäkringen du tecknat är hos solid och ska troligen, enligt deras standarder, kontrolleras av en expert (verkstad) för att fastställa felet. DVS om det beror på garanti eller om det beror på ditt handhavande. Är det garanti är det ju nämligen så att försäkringsbolaget inte blir inblandat alls. Beror det på ditt handhavande blir försäkringsbolaget kontaktat och tar DIN kostnad för att reparera/byta ut telefonen. Personal i butiken har inte denna expertis och gör aldrig den bedömningen. Det är därför du skriver på ett avtal när du lämnar din telefon på ett garantiärende att verkstaden kan bedöma att felet ligger utanför garantin och att du då får betala för reparationen.

Sen är det självklart så att vissa saker byts ut rakt i butik.
Men detta beror i så fall på att butiken har ett bra avtal med sin leverantör. Alternativt att produkten är så pass billig att det inte utgör en stor kostnad att byta ut den/det är billigare att byta ut än fraktkostnader etc.

Do tell me, i vilken butik hade du fått en helt ny S4 i handen, no questions asked?
Isåfall ska jag alltid köpa mina dyra mobiler där.
Om du köpt en mobil av halebop kan du räkna med att vänta MINST 4 veckor för att få felet åtgärdat.

Jag tycker dagens konsumenter verkar tro att en kedja inte har några rättigheter alls, bara skyldigheter.
Folk kräver pengar tillbaka, ditten datten och hänvisar till KKL. Det står inget om pengar tillbaka förrän handlaren inte är i stånd att avhjälpa felet/byta till likvärdig produkt.

Det värsta är att dessa personer klagar på offentliga forum, kommentarer, prisjakt, facebook och får sina problem lösta i ren goodwill för att handlaren vill visa vilket bra företag man är. Vad som händer är att konsumenterna börjar tänka att detta är så som sig bör - att få saker på ren goodwill.

Någon sa att du kan kräva en lånetelefon.
Det kan du inte alls.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av Blow:

Dags att reda ut lite saker:

Öppet Köp:
...

Konsumentköplagen:
...

Garanti:
...

Extra försäkring via Solid:
...

Till detta finns 3 års reklamationsrätt. Ligger under konsumentköplagen.
Även om tillverkaren anger ett eller två års garanti har du alltid rätt att reklamera upp till tre år efter köpet.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk

Serr inte att Netonnet har gjort något fel. Praxis är 10-15 arbetsdagar i elektronikbranschen. Och självklart kan de inte bara byta ut telefonen utan att veta vad som orsakat felet, då får de ju själva stå för kostnaden för reparationen om det är handhavandefel.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fireking:

Hej jag köpte en Samsung galaxy s4 för ca 7 veckor sen. Men för någon dag sen så sluta touchen fungera. Jag har aldrig tappat den eller använt den när det har regnat. Så jag åkte in till netonnet i hopp att få en ny s4 direkt eftersom jag hade tecknat trygghets försäkring på 12 månader.

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

Usel service från netonnet tycker jag.
kommer nog aldrig handla där igen.
Fråga dom också ifall det skulle visa sig att jag får en s4 om jag kunde lämna in på den på öppet köp. Det skulle absolut inte gå.
tycker ni att detta är rimligt?

Mvh Tim

Nu orkar jag inte läsa alla andras svar. Men detta är ett typiskt exempel på hur en standard bortskämt idiot är.

1. Självklart, om mobilen är 7 veckor gammal så skall den in på service. Förväntar du dig verkligen att de ska ge dig en ny direkt? Inte ens på DOA tiden (7 dagar) får man ut en ny såvida man inte kan bevisa felet direkt på disken.

2. Att någon har talat om för dig att det KAN (LÄS "KAN") ta tre veckor. alla personal säger olika, och det har ingen betydelse alls. Vanligtvis så brukar man få svar redan första veckan (enligt mina erfarenheter), så självklart säger de 2-3 veckor, för att inte höja förväntningarna hos kunden.

Netonnet har annars en av de bästa servisen måste jag säga, deras DOA villkor är en av de bästa jämfört med andra kedjorna, och man kan återlämna varor inom 14 dagar utan som några helst problem, det enda de frågar är "varför lämnar du tillbaka dess", vilket ja tycker är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Netonnet har annars en av de bästa servisen måste jag säga, deras DOA villkor är en av de bästa jämfört med andra kedjorna, och man kan återlämna varor inom 14 dagar utan som några helst problem, det enda de frågar är "varför lämnar du tillbaka dess", vilket ja tycker är rimligt.

Kan bara hålla med. Jag köpte en SanDisk Ultra hos NetonNet i Veddesta, Stockholm och den bluescreenade min dator på så jag lämnade tillbaka den dagen efter och det var inga som helst problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Konsumentköplagen:
Den lagen som finns för konsumenter. Där står det inget om att näringsidkaren måste byta ut varan direkt. Först är det avhjälpning, dvs att försöka laga produkten. Finns lite gråzoner men i praxis brukar det vara 3 avhjälpningstillfällen på samma fel eller 5 på olika fel innan man gör en omleverans av produkten, dvs en ny, eller häva köpet, dvs pengarna tillbaka.

Njae, enligt konsumentköplagen är det kunden som väljer åtgärd mellan avhjälpande, omleverans, prisavdrag/ersättning och hävning (KKöpL 22§). Väljer kunden annat alternativ än avhjälpning eller omleverans har säljaren ändå rätt att välja ett av dessa två (KKöpL 27§). Väljer köparen avhjälpande eller omleverans kan säljaren få välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av köparen valda är oskäligt dyrt (KKöpL 26§). I båda dessa fall när säljaren kan motsätta sig köparens krav vägs säljarens kostnader mot olägenheten för köparen. Ett intressant utslag hos ARN vad gäller säljarens kostnad mot köparens olägenhet: ARN 2003-4268.

Vad gäller praxis för antalet reparationsförsök är det 2ggr vid samma fel (d.v.s. felet skall konstateras 3ggr) och 3ggr vid olika fel (skall konstateras 4ggr).

-----------------------

Vad gäller det aktuella fallet så är det rimligt att anta att NoN kan drabbas av en förlust på ett par tusenlappar om de lämnar ut en ny telefon då de efter reparation av den trasiga knappast kan sälja den som ny. Har köparen inte informerat NoN om väsentliga olägenheter som 3 veckors reparationstid skulle medföra så ser jag absolut inget fel i att NoN kört över köparen och valt avhjälpande. Om NoN däremot informerats om sådana, och inte visat sig villiga att medverka till en lösning (t.ex. lånetelefon), så har köparen viss grund för att klaga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ska man så fort någonting strular slänga den och ge dig en ny? Klart man måste kolla igenom mobilen och försöka reparera den innan man konstaterar att den är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Ska man så fort någonting strular slänga den och ge dig en ny? Klart man måste kolla igenom mobilen och försöka reparera den innan man konstaterar att den är trasig.

Problemet med Sverige. Nu är det inte ens slit och släng längre. Det är bara släng....

Permalänk

OP trollar, get over it

man får inte en ny mobil för att touchen inte fungerar, så som du beskriver det är det om att touchen aldrig fungerat och du lämnade in den 7veckor senare och vill ha en sprillans ny, vet inte vilken värld du lever i men så fungerar inte vår.

hade den därimot varit under 30dagar eller 14(web order) så hade du nog troligast fått en ny eller blivit erbjuden ett återköp så du kunde köpa en annan/ny.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Vad är problemet egentligen? Netonnet gör det dom ska och skickar den på service och du blir arg? Dom har inte direkt möjlighet att fixa din telefon över disken i butiken om du nu tror det...eller förlåt lagret.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

OP trollar, get over it

man får inte en ny mobil för att touchen inte fungerar, så som du beskriver det är det om att touchen aldrig fungerat och du lämnade in den 7veckor senare och vill ha en sprillans ny, vet inte vilken värld du lever i men så fungerar inte vår.

hade den därimot varit under 30dagar eller 14(web order) så hade du nog troligast fått en ny eller blivit erbjuden ett återköp så du kunde köpa en annan/ny.

Man kan ju fortfarande reklamera en vara. Det är butikens uppgift att bevisa att felet inte var ursprungligt inom de första sex månaderna.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Man kan ju fortfarande reklamera en vara. Det är butikens uppgift att bevisa att felet inte var ursprungligt inom de första sex månaderna.

Visst, men det betyder ju inte byte över disk. Den ska ändå till verkstad just för att konstatera om felet var ursprungligt eller orsakat av köparen.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Till detta finns 3 års reklamationsrätt. Ligger under konsumentköplagen.
Även om tillverkaren anger ett eller två års garanti har du alltid rätt att reklamera upp till tre år efter köpet.

Var har du fått det ifrån?
Telefoner, i synnherhet mobiltelefoner, har max 2 års RMA (garanti).
Om det vore 3 års reklamationsrätt så skulle inget bolag tjäna pengar på oss konsumenter utan gå i total förlust pga att folk hittar på ursäkter och byter ut sina produkter till nyare. Det där fungerar helt enkelt inte!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HCOC:

Var har du fått det ifrån?
Telefoner, i synnherhet mobiltelefoner, har max 2 års RMA (garanti).
Om det vore 3 års reklamationsrätt så skulle inget bolag tjäna pengar på oss konsumenter utan gå i total förlust pga att folk hittar på ursäkter och byter ut sina produkter till nyare. Det där fungerar helt enkelt inte!

Konsumentköplagen räcker bra:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

23§ Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Observera också att en garanti eller liknande inte kan innebära sämre skydd än den lagstadgade reklamationrätten enligt:

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av johan.sallman:

Visst, men det betyder ju inte byte över disk. Den ska ändå till verkstad just för att konstatera om felet var ursprungligt eller orsakat av köparen.

jo men det var inte vad vi snackade om eller :)?

Men visst, dock får han nog vänta lika länge eller längre

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Var har du fått det ifrån?
Telefoner, i synnherhet mobiltelefoner, har max 2 års RMA (garanti).
Om det vore 3 års reklamationsrätt så skulle inget bolag tjäna pengar på oss konsumenter utan gå i total förlust pga att folk hittar på ursäkter och byter ut sina produkter till nyare. Det där fungerar helt enkelt inte!

Man har alltid tre års reklamationsrätt. Sen om man får igenom reklamationen eller inte innan det strax har gått tre år är en annan fråga. Jag tycker att du ska gå in och läsa lite noggrannare om konsumentköplagen.

Bara för att ett företag har två års garanti betyder inte det att man inte kan reklamera en vara efter två och ett halvt år.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kan vi sluta dra hela jävla konsumentköplagen och försöka tolka och tycka om den på 100 helt olika sätt.
Vi måste se till denna situation och inte hur konsumentköplagen ser ut i helhet.

Summan av allt, utan att det blir tjafs är att NetonNet har gjort rätt enligt konsumentköplagen och om
inte alla men dom flesta i denna tråd tycker NetonNet har gjort rätt....

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HCOC:

Var har du fått det ifrån?
Telefoner, i synnherhet mobiltelefoner, har max 2 års RMA (garanti).
Om det vore 3 års reklamationsrätt så skulle inget bolag tjäna pengar på oss konsumenter utan gå i total förlust pga att folk hittar på ursäkter och byter ut sina produkter till nyare. Det där fungerar helt enkelt inte!

Du har verkligen nollkoll på hur reklamationer mellan konsument och näringsidkare sköts. Du kan ju inte ens skilja på garanti och reklamation.....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Konsumentköplagen räcker bra:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

23§ Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Observera också att en garanti eller liknande inte kan innebära sämre skydd än den lagstadgade reklamationrätten enligt:

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne

Skrivet av DavidtheDoom:

Du har verkligen nollkoll på hur reklamationer mellan konsument och näringsidkare sköts. Du kan ju inte ens skilja på garanti och reklamation.....

...i undantag gällande mobiltelefoner där det är tillverkarna själva som sätter RMA (reklamationsrätten) för sina produkter.
Har aldrig sett en enda telefon som har 3 års garanti eller reklamationsrätt. Jag vill gärna se dig försöka byta ut en 3 år gammal telefon!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av HCOC:

...i undantag gällande mobiltelefoner där det är tillverkarna själva som sätter RMA (reklamationsrätten) för sina produkter.
Har aldrig sett en enda telefon som har 3 års garanti eller reklamationsrätt. Jag vill gärna se dig försöka byta ut en 3 år gammal telefon!

Läs lagen och lär dig skillnad på garanti och reklamationsrätt.
Har garantitiden gått ut, men prodikten är mindre än tre år gammal är det upp till dig att bevisa att det var ett ursprungligt fel.
§23 "om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse" syftar till om det finns garanti som gäller längre än tre år.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |