Permalänk
Medlem

Musen klickar o rör sig av sig själv

Musen klickar o rör sig av sig själv. Den hoppar flera centimeter då och då (var 3:e sekund), ändrar storlek på webbrowsern (firefox), klickar bakåt, pausar online videos, gör så att jag konstant måste klicka vid meningen jag skriver etc. Jag har en bärbar MSI GT780 men musplattan är avstängd. Musen är inte trådlös.

Jag har provat:

byta mus
byta underlag
dra ur nätverkskabeln
starta om datorn

Ingenting hjälper. Håller på med virusskanning, en snabb scanning blev just klar, den hittade inget virus. Den fullständiga scanningen har nu hållit på i en timme men bara kommit 1%).

Jag är inte teknisk av mig alls så jag vet inte vad jag kan göra eller vad felet är. Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Hedersmedlem

Spillt något i tangentbordet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har för mig att det kan vara malware, om jag har för mig rätt.
Ladda ner malwarebytes

Edit: Fast of, Nja. En trojan skulle jag nog säga

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sköll:

Musen klickar o rör sig av sig själv. Den hoppar flera centimeter då och då (var 3:e sekund), ändrar storlek på webbrowsern (firefox), klickar bakåt, pausar online videos, gör så att jag konstant måste klicka vid meningen jag skriver etc. Jag har en bärbar MSI GT780 men musplattan är avstängd. Musen är inte trådlös.

Jag har provat:

byta mus
byta underlag
dra ur nätverkskabeln
starta om datorn

Ingenting hjälper. Håller på med virusskanning, en snabb scanning blev just klar, den hittade inget virus. Den fullständiga scanningen har nu hållit på i en timme men bara kommit 1%).

Jag är inte teknisk av mig alls så jag vet inte vad jag kan göra eller vad felet är. Kan någon hjälpa mig?

You see dead people?

Testa avinstallera drivrutinen till pekplattan och testa igen. Du kan även ladda hem senaste direkt från synaptics hemsida (ifall du har en sådan). Finns det något "system" i klickandet? Jag menar om det är exakt varje 3. sekund den håller på om och om igen? Isf. kan det ju tyda på något virus/skräp.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag har råkat ut för liknande ett par ggr. Musen klickar själv, den skriver själv ibland.
Installerade ett antivirus och sedan har dessa problem försvunnit. Förstår verkligen inte var det kommit ifrån då jag aldrig tidigare råkat ut för detta och har antispywareprogram installerat. Mycket irriterande, men prova att dra ner ett antivirus, kan hända att det är något skit som går. Användaer chrome och windows 8.

Edit, såg att du hade antivirus. Prova ett annat, samt installera typ spyware search and destroy.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jag har inte spillt något på tangentbordet.

För att bevisa hur lite jag kan om teknologi, vad exakt är malwarebytes? ett skyddsprogram av något slag?

Jag är inte hundra på om det finns ett system i hur den håller på... om jag ser musen på datorn så försvinner den efter någon sekund och dyker upp igen ca 7-10 cm bort från där den försvann. Nyligen blev klickandet så intensivt att det skedde varje sekund och jag kunde inte riktigt läsa era inlägg eller skriva själv, det blev nu bättre när jag drog ur internetkabeln. Det verkar som det helt plötsligt försvann, trots att det inte gjorde någon skillnad när jag drog ur tidigare...

Rekommenderar ni något särskilt antivirus? Jag har gratisversionen av Avast (den håller fortfarande på med fullständiga scanningen 4%). Hur fungerar spyware search and destroy? Är det en del av antivirus eller separat nedladdning?

Hur lätt är det att bli av med trojaner? Det här är verkligen störande och jag behöver datorn till mina studier...

Permalänk
Skrivet av Sköll:

Jag har inte spillt något på tangentbordet.

För att bevisa hur lite jag kan om teknologi, vad exakt är malwarebytes? ett skyddsprogram av något slag?

Jag är inte hundra på om det finns ett system i hur den håller på... om jag ser musen på datorn så försvinner den efter någon sekund och dyker upp igen ca 7-10 cm bort från där den försvann. Nyligen blev klickandet så intensivt att det skedde varje sekund och jag kunde inte riktigt läsa era inlägg eller skriva själv, det blev nu bättre när jag drog ur internetkabeln. Det verkar som det helt plötsligt försvann, trots att det inte gjorde någon skillnad när jag drog ur tidigare...

Rekommenderar ni något särskilt antivirus? Jag har gratisversionen av Avast (den håller fortfarande på med fullständiga scanningen 4%). Hur fungerar spyware search and destroy? Är det en del av antivirus eller separat nedladdning?

Hur lätt är det att bli av med trojaner? Det här är verkligen störande och jag behöver datorn till mina studier...

Jag kör nod 32 sedan några år tillbaka.

Spybot search and destroy är helt gratis och man slipper massa reklam, tillägg hit och dit med antivirus/registry bla bla optimizer 30000. Det är alltså endast ett anti spyware som gör det den ska.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses