Permalänk

fläkt problem

Tjo, det är så att jag för ca 1 timme sedan bytte ut originalfläkten i min BXRTS2011lc (intel vattenkylare) mot en Noctua NF-f12 fläkt. men iochmed att man kopplar på originalfläkten på den kylaren i en sladd som går från pumpen så tänkte jag att jag skulle koppla i den i cpu_opt för att vara säker på att den funkar, men icke, i när den boota stod det cpu fan error, samt inga chassi fläktar fungerade, så provar att sätta den i den som går från pumpen istället. Då står det inte längre cpu fan error men inga chassi fläktar fungerar fortfarande, inte ens när jag satte tillbaka originalet så fungerar fläktarna i chassit (dock den till cpun), tillslut satte jag på originalet på sin plats och noctuan i cpu_opt, och då snurrade båda fläktarna men fortfarande inga chassifläktar :(. så min fråga nu är vad är det som kan ha hänt?. I HWmonitor står det 0 rpm på fläktarna: SYSFANIN, AUXFANIN1, AUXFANIN2, (första gången jag gör detta så kan mycket väl ha gjort nåt dumt och enkelt fel så all hjälp uppskattas!)

Setup

CPU: 3930K @ stock
GPU: Gigabyte gtx 680 2gb OC @ stock
PSU: Corsair 1200AX
MOBO:ASUS p9x79LE
RAM: Kingston hyper-x 1333mhz 32gb (8*4)
CPUKYL: BXRTS2011lc Intel
HDD: Seagate 1tb 7200rpm
SSD: Samsung 830 series 128gb
Chassi: corsair obsidian 650D

Visa signatur

intel i7 3930K@stock, H100i, NF F12 PnP, Gigabyte GTX 680 OC SLI, 32gb RAM kingston hyperx 1600 mhz, AX 1200W Corsair PSU, Samsung 840 128gb SSD, 1TB HDD Seagate barracuda, Asus PX79 mobo.

Permalänk

Jag skulle inte orka felsöka det där utan köpa en fläktkontroll.