USB 3.0 minne går extremt långsamt.

Permalänk

USB 3.0 minne går extremt långsamt.

Köpte ett 16gb usb minne med 3.0 men när jag sätte i det och skulle lägga över lite filer så ligger jag på 8mb/sec och usb 2.0 minnena jag har går snabbare och vet inte varför.

Jag har dom senaste drivrutinerna och sådant men ändå så går det inte..

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Köpte ett 16gb usb minne med 3.0 men när jag sätte i det och skulle lägga över lite filer så ligger jag på 8mb/sec och usb 2.0 minnena jag har går snabbare och vet inte varför.

Tacksam för svar.

Vad är det för minne du har köpt? Har du kollat specen för minnet? Bara för att det är USB3.0 så kan det interna flashminnet vara långsamt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Tacksam för svar.

Vad ansluter du ditt USB minne till då?

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Vad är det för minne du har köpt? Har du kollat specen för minnet? Bara för att det är USB3.0 så kan det interna flashminnet vara långsamt!

Glömde bort att skriva det men det är en Transcend JETFLASH 700 och ska komma up i 75MB/s.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Vad ansluter du ditt USB minne till då?

Till dom blåa usb portarna i moderkortet

Permalänk
Medlem

Stora filer eller många småfiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Glömde bort att skriva det men det är en Transcend JETFLASH 700 och ska komma up i 75MB/s.

Har du installerat drivrutiner för USB 3.0?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Stora filer eller många småfiler?

Både stora och många små inte samtidigt dock skulle lägga över drivrutiner till den stationära och den låg på 230mb och tog 7-8 min

Skrivet av KeVVa:

Har du installerat drivrutiner för USB 3.0?

Yes dom nyaste jag kunde hitta på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Ja i läshastighet... Skrivhastigheten är mycket lägre och alla hastigheter är ju bara upp till och inget som är hugget i sten

Permalänk
Hedersmedlem

Snabb googling gav detta http://usb-flash-drives.whoratesit.com/Transcend-JetFlash-700...

Alltså ett mediokert budgetminne som är långt ifrån att maxa USB2 i skriv och ger runt 50MB/s i läs.

Jag köpte precis ett 64GB Kingston DataTraveler HyperX och det rör på sig rejält (angivet 225/135, ej testat av mig än, men snabbt är det). Som vanligt får man antagligen vad man betalar för.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Herr kanin:

Både stora och många små inte samtidigt dock skulle lägga över drivrutiner till den stationära och den låg på 230mb och tog 7-8 min

Yes dom nyaste jag kunde hitta på hemsidan.

Om det är det här minnet så står det att skrivhastigheten är 20MB/s
Har för mig att hastigheterna som tillverkarna skriver bara är teoretiska maxhastigheter som man sällan kan komma upp i, så är 20MB/s max så kan 8 vara ganska rimligt

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | ASUS Z170M-PLUS | INTEL Core I5 6600K | Sapphire Radeon R9 380X | 16GB DDR4 | Fractal Design Integra M 550W |OCZ TRION150 500GB | Thermalright HR-02 macho

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Ja i läshastighet... Skrivhastigheten är mycket lägre och alla hastigheter är ju bara upp till och inget som är hugget i sten

Jag läste fel mellan läs och skriv.

Skrivet av MultiMan:

Snabb googling gav detta http://usb-flash-drives.whoratesit.com/Transcend-JetFlash-700...

Alltså ett mediokert budgetminne som är långt ifrån att maxa USB2 i skriv och ger runt 50MB/s i läs.

Jag köpte precis ett 64GB Kingston DataTraveler HyperX och det rör på sig rejält (angivet 225/135, ej testat av mig än, men snabbt är det). Som vanligt får man antagligen vad man betalar för.

Okej men om man köper ett usb minne för 90kr med usb 2.0 så tycker man att ett med 3.0 för 200 ska vara bättre oavsett,
om man köper ett usb 3.0 så ska det ju ändå va snabbar än 2.0 och inte dåligare.
Så känner sig totalt grundlurad för hade ju lika gärna köpt ett budget 2.0 på 32 gig ist för hade ju ändå varit bättre.

Skrivet av nudelkurre:

Om det är det här minnet så står det att skrivhastigheten är 20MB/s
Har för mig att hastigheterna som tillverkarna skriver bara är teoretiska maxhastigheter som man sällan kan komma upp i, så är 20MB/s max så kan 8 vara ganska rimligt

Jo det brukar ju va så med allt men det är som att köpa budget ssd som visar sig va segare än budget mekanisk 5400rpm disk.
För att en ssd ska teoretiskt sätt va snabbare än mekanisk så är lite irriterad att dom kan sätta 3.0 på 1.0 minne typ enligt läshastigheten mellan mitt 3.0 och 2.0 minne som kosta 60kr.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar verkligen lexar minnen,
Själv har jag två stycken triton 16 Gb.Deras snabbaste är deras P serie

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |