Stora bokstäver i xfce datetime?

Permalänk
Medlem

Stora bokstäver i xfce datetime?

Har ett litet smått i-landsproblem. När jag skriver %a och %b i xfce datetime så får jag små bokstäver på "lör" och "okt." Jag vill att det ska stå Lör och Okt istället. Är det möjligt att ändra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Byt till ett språk som skriver veckodagar och månader med inledande versal.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Om du vill ändra så att hela operativsystemet använder det så, så kan du editera din locale-fil i /usr/share/i18n/locales/sv_SE (förutsatt att du använde sv_SE).

Där under LC_TIME så har du abday och abmon som är abbreviated day och abbreviated month, med Unicode-värdena på de bokstäver du vill använda. Så första dagen i abday är "<U0073><U00F6><U006E>", som motsvara "sön", och om du vill ändra det till "Sön", så behöver du ändra det till "<U0053><U00F6><U006E>".

Ta backup av din orginal-fil först så du inte förstör något, gör sedan din ändring och spara, och kör sedan "sudo locale-gen", och efter en omstart så kör du med din egenknåpade locale-fil.

Exempelvis denna sidan kan du använda för att omvanlda vanlig skrift till Unicode-koder: http://www.branah.com/unicode-converter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Om du vill ändra så att hela operativsystemet använder det så, så kan du editera din locale-fil i /usr/share/i18n/locales/sv_SE (förutsatt att du använde sv_SE).

Tackar, nu ser det bättre ut. Förstår inte varför det Svenska språket är så konstigt när det gäller versaler på månadens namn etc. Det är ju ett namn ffs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Det är ju ett namn ffs.

Inte mer namn än 'piano' är ett namn på ett visst instrument, men det är ett sidospår. Kul att typografin löste sig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8