Ändra "," till "." i Excel

Permalänk

Ändra "," till "." i Excel

Jag har två väldigt simpla Excel-dokument som jag gjort i Excel 2013. Enda funktionen jag använt är "average". Problemet är att resultaten använder "," och jag vill använda ".". Att markera allt och välja "Replace all" fungerar inte. Excel säger att det kanske är en "protected sheet", men det är inget som jag ställt in. Antar att problemet är väldigt lätt att lösa, men jag är ovan vid Excel. Kan maila filerna ifall nån är villig att ta en titt. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

http://office.microsoft.com/en-us/excel-help/find-or-replace-...

Detta ska nog hjälpa dig.. och ja det är ganska enkelt man måste bara veta hur man gör hela proceduren

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du ska ändra? Är det nummer/valutor du har i cellerna?

Tusental separeras med kommatecken och decimaler med punkter.

T.ex. 1,000.00 = tusen.

Permalänk

Tack, men jag blev inte klokare av den texten. Det var ju Replace jag försökte med. Dock har jag nu löst problemet. Jag ändrade Regional settings i Windows och vips så var alla kommatecken automatiskt punkter i Excel utan att jag behövde göra nåt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TAG9217:

Vad exakt är det du ska ändra? Är det nummer/valutor du har i cellerna?

Tusental separeras med kommatecken och decimaler med punkter.

T.ex. 1,000.00 = tusen.

Så är det på engelska, men inte på svenska.

Skrivet av Rom Raptor:

Tack, men jag blev inte klokare av den texten. Det var ju Replace jag försökte med. Dock har jag nu löst problemet. Jag ändrade Regional settings i Windows och vips så var alla kommatecken automatiskt punkter i Excel utan att jag behövde göra nåt.

Excel behandlar inte tal som statiska strängar, utan anpassar sig efter dina lokaliseringsinställningar.

På svenska används kommatecken som decimaltecken och hårt blanksteg som tusentalsavgränsare: 25 000,00

På engelska använder man punkt som decimaltecken och kommatecken som tusentalsavgränsare: 25,000.00

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Så är det på engelska, men inte på svenska.

Excel behandlar inte tal som statiska strängar, utan anpassar sig efter dina lokaliseringsinställningar.

På svenska används kommatecken som decimaltecken och hårt blanksteg som tusentalsavgränsare: 25 000,00

På engelska använder man punkt som decimaltecken och kommatecken som tusentalsavgränsare: 25,000.00

Det vet jag.

Jag antog att hans Excel var på engelska eftersom han skrev att han valde "Replace all".

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TAG9217:

Det vet jag.

Jag antog att hans Excel var på engelska eftersom han skrev att han valde "Replace all".

Jag brukar ha Windows och alla program på engelska, men svenska lokaliseringsinställningar. Blir lite bakvänt ibland, men tycker ändå det är det mest logiska. Tål inte Windows, Chrome, Steam, Origin eller något annat program på svenska. Undantaget är dock faktiskt Office-paketet, som jag av gammal vana har på svenska.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag brukar ha Windows och alla program på engelska, men svenska lokaliseringsinställningar. Blir lite bakvänt ibland, men tycker ändå det är det mest logiska. Tål inte Windows, Chrome, Steam, Origin eller något annat program på svenska. Undantaget är dock faktiskt Office-paketet, som jag av gammal vana har på svenska.

Är likadan, föredrar att ha det på engelska. Om man nu skulle behöva hjälp med något så är ju 999/1000 guider på engelska dessutom.

Permalänk

Ja, mitt Excel 2013 är engelskt. Ja, jag vet hur punkt och komma används i engelska (därför jag behövde göra denna ändring). Precis som många här föredrar jag engelska program och framför allt Office då den svenska varianten har helt andra tangentkombinationer. Nu är allt under kontroll så jag lämnar denna tråd

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rom Raptor:

Ja, mitt Excel 2013 är engelskt. Ja, jag vet hur punkt och komma används i engelska (därför jag behövde göra denna ändring). Precis som många här föredrar jag engelska program och framför allt Office då den svenska varianten har helt andra tangentkombinationer. Nu är allt under kontroll så jag lämnar denna tråd

Det är helt fruktansvärt ja. Går knappt att arbeta i programmen. Undrar om det går att binda om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers