Tele2 via stadsnät / datauttaget - flera IP-adresser ?

Permalänk
Medlem

Tele2 via stadsnät / datauttaget - flera IP-adresser ?

Hej!

Jag funderar på att byta bredbandsoperatör från Com Hem (3 hål i väggen) till Tele2 då vi ganska nyligen har fått indraget LAN-uttag i lägenheten (fiber till källaren). En ganska viktig detalj för mig är att kunna få två externa IP-adresser (och kunna använda dessa samtidigt). Jag vill ha två olika vägar ut på Internet. Följande står i Tele2:s villkor:

Citat:

Kunden erhåller 5 (fem) publika IP-adresser via Tele2s DHCP-server. Endast en (1) IP-adress får användas samtidigt per anslutning. Tele2 har rätt att ändra kundens IP-adress utan att i förväg informera om detta. Kunden har inte rätt att sätta upp egen server med åtkomst från Internet.

Att man inte får ha någon egen server är väl lite anmärkningsvärt kanske, men har för mig de flesta operatörer har detta inskrivet i avtalen.

Däremot förstår så tycker jag det är helt sjukt att få 5 publika IP-adresser om man ändå bara får använda en i taget? Är det någon som vet om detta är spärrat i praktiken? Eller kan man koppla två datorer till Tele2-switchen (utan NAT) och använda dessa samtidigt?

Tacksam om någon med Tele2 kan svara på detta (eller ev. har möjlighet att testa?)!

Permalänk
Medlem

har tele2 fiber och jag har 2 datorer som snurrar samtidigt en via TP och wifi

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

har tele2 fiber och jag har 2 datorer som snurrar samtidigt en via TP och wifi

På olika externa ip-adresser?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

bra fråga ,ska kolla

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

tyvärr båda datorerna går ut på samma ip

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kundservice Tele2
Telefonnummer 0772-25 25 25
Öppettider Vardagar 7-20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

tyvärr båda datorerna går ut på samma ip

Då sitter datorerna bakom router. Är säkert Tele2-switchen som har inbyggd router? Vad jag menar är om man bryggar/stänger av NAT i routern och kopplar 2 datorer direkt till switchen (eller inaktiverar NAT). Får datorerna varsinn IP-adress eller fungerar bara en dator i taget?

Det låter så konstigt, jag måste ha missuppfattat avtalet?

Man kanske menar att man inte får köra 2 IP-adresser på 1 nätverkskort eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av putana:

Kundservice Tele2
Telefonnummer 0772-25 25 25
Öppettider Vardagar 7-20

Som jag misstänkte kunde "säljaren" jag kom till (då jag inte redan är kund) inte svara med säkerhet på vad man menar i avtalet och ingen annan på avdelningen heller.

Permalänk
Medlem

Vad ska du med dessa 2 fasta ip-adresser till om man får fråga, går det inte lösa med en fast adress, alternativt dyndns eller vpn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Vad ska du med dessa 2 fasta ip-adresser till om man får fråga, går det inte lösa med en fast adress, alternativt dyndns eller vpn?

Behöver inga fasta IP-adresser, räcker med två dynamiska. Vill att en server (och fler prylar i framtiden) ska ansluta till en VPN-server och tänkte ställa detta i en router, vill inte använda mig av VPN-klienter. Resterande prylar via en annan router där all trafik begränsas till en viss hastighet. Från början ville jag uppnå detta i en och samma router men har väl gett upp det lite. Du kan läsa mer om vad jag vill uppnå här:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Är inte alls bra på nätverk men går väl säkert lösa detta med ytterligare en router men då behöver jag plötsligt 3 routrar för att uppnå det jag från början tänkte lösa med en. Min budget är begränsad.

Finns säkert andra lösningar och dessa mottages varmt!

Dock tycker jag fortfarande att det är väldigt intressant vad som gäller med Tele2!

Permalänk
Medlem

Nu har jag i dagsläget endast en burk ut på nätet men jag har suttit med upp till 4 st samtidigt under flera år och dessa har snurrat 24/7 med egna ip adresser utan att jag hört något från Tele2 angående detta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Du får 5 publika dynamiska IP från Tele2 som du kan använda samtidigt. Du har möjlighet för ca 40 spänn extra att få en (1) fast IP och 5 dynamiska.

Tog reda på detta för ett tag sedan när jag körde Tele2 fiber.

Permalänk
Medlem

Sitter på Tele2 LAN själv, och jag använder mig inte av någon router.
3 datorer samt 1 popcorn hour, alla med ett eget IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nu har jag i dagsläget endast en burk ut på nätet men jag har suttit med upp till 4 st samtidigt under flera år och dessa har snurrat 24/7 med egna ip adresser utan att jag hört något från Tele2 angående detta.

Skrivet av HerrNilsson:

Du får 5 publika dynamiska IP från Tele2 som du kan använda samtidigt. Du har möjlighet för ca 40 spänn extra att få en (1) fast IP och 5 dynamiska.

Tog reda på detta för ett tag sedan när jag körde Tele2 fiber.

Skrivet av Redfox:

Sitter på Tele2 LAN själv, och jag använder mig inte av någon router.
3 datorer samt 1 popcorn hour, alla med ett eget IP.

Kanooon! Tackar så väldigt mycket! Då var 100/100 beställt samt Netgear GS105 gigaswitch!