Permalänk
Medlem

switch till switch?

Tjena

Vi håller på att inreda en övervåning och är idag klara till 70%, tillräckligt för att vi vill börja använda biorummet...

från asus routern på nedervåningen går den en TP upp till övervåningen och där tänkte jag ha en 16 eller 24 portars switch för alla TP uttag.

Frågan är nu, kan jag köpa en 8 portars switch nu och sedan komplettera med ytterligare en 8 portars när behovet finns? eller måste jag öppna (den redan tomma) plånboken och köpa en 16 portars redan nu ?

Då kommer nätet i huset att se ut typ så här:

Fiber -> asus ac66u router -> switch (med biorummets anslutningar -> switch (med sovrum / allrummets anslutningar)
-> gs108 switch vardagsrum nere (med dator, konsol, TV box)
-> dator nere
eller kommer det strula att seriekoppla 2 switchar?

det är Netgears gs108 jag har i vardagsrummet och funderar på en till...

Tacksam för svar.

Visa signatur

problem händer, adelsmärket är hur man löser dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jymden:

Tjena

Vi håller på att inreda en övervåning och är idag klara till 70%, tillräckligt för att vi vill börja använda biorummet...

från asus routern på nedervåningen går den en TP upp till övervåningen och där tänkte jag ha en 16 eller 24 portars switch för alla TP uttag.

Frågan är nu, kan jag köpa en 8 portars switch nu och sedan komplettera med ytterligare en 8 portars när behovet finns? eller måste jag öppna (den redan tomma) plånboken och köpa en 16 portars redan nu ?

Då kommer nätet i huset att se ut typ så här:

Fiber -> asus ac66u router -> switch (med biorummets anslutningar -> switch (med sovrum / allrummets anslutningar)
-> gs108 switch vardagsrum nere (med dator, konsol, TV box)
-> dator nere
eller kommer det strula att seriekoppla 2 switchar?

det är Netgears gs108 jag har i vardagsrummet och funderar på en till...

Tacksam för svar.

Inga problem med att koppla massa switchar efter varandra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Inga problem med flera switchar, det är hela poängen med dem

Tänk på att det kan bli trångt på data om du har flera datorer som sitter på en switch och sedan bara har en koppling "ut" så gigabit är att föredra om det skall vara mycket trafik "ut" från den yttre switchen.

Permalänk

Inga problem, i stora byggnader är detta inte ovanligt Om man tänker lite logiskt så sitter en modern hemma router på ganska många ip-adresser. Betydligt mer än de 48x4 adresser som annars skulle vara möjligt

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Betydligt mer än de 48x4 adresser som annars skulle vara möjligt

Hur menar du nu, varför skulle man vara begränsad till 192 ipnummer ?
Det kanske stämmer på nån specifik apparat men det är ingen allmän sanning, hemmaroutrar brukar ha ett /24 nät som förval dvs 253 adresser tillgängliga för klienter, men det brukar gå att ställa om det.

Man bör vara lite försiktig med att seriekoppla switchar i många steg eftrsom det kan bli flaskhalsar på hastigheten om det är för många datorer anslutna eftersom alla delar på upplänken, så få stora switchar är i praktiken snabbare än flera små om man verkligen kör en massa trafik genom dem.

Dessutom finns det faktiskt en begränsning för hur många macadresser som ryms i switchens minne men det är inget verkligt problem i ett hemmanätverk, men mina Ciscoswitchar klara tex 6800 macadresser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du köper en 8-portars och kompletterar med fler på samma ställe senare så akta bara så du inte kopplar en loop. De flesta switchar har inbyggt skydd för det (leta efter 802.1d, 802.1w, spanning tree och varianter på dessa i den tekniska beskrivningen) men inte alla. Även om de har skydd finns det ingen anledning att koppla loop/ring för det ger inget.

Permalänk
Medlem

Som regel vill du inte ha mer än 7 switchar i följd. Men annars är det lugnt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

tackar för svar! jag känner mig nöjd!

Visa signatur

problem händer, adelsmärket är hur man löser dom.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur menar du nu, varför skulle man vara begränsad till 192 ipnummer ?
Det kanske stämmer på nån specifik apparat men det är ingen allmän sanning, hemmaroutrar brukar ha ett /24 nät som förval dvs 253 adresser tillgängliga för klienter, men det brukar gå att ställa om det.

Man bör vara lite försiktig med att seriekoppla switchar i många steg eftrsom det kan bli flaskhalsar på hastigheten om det är för många datorer anslutna eftersom alla delar på upplänken, så få stora switchar är i praktiken snabbare än flera små om man verkligen kör en massa trafik genom dem.

Dessutom finns det faktiskt en begränsning för hur många macadresser som ryms i switchens minne men det är inget verkligt problem i ett hemmanätverk, men mina Ciscoswitchar klara tex 6800 macadresser.

Tror inte att du förstår vad jag menar. Hemma-router har 4 portar, de störta switchar en konsument använder är 48p. Skulle det inte gå att koppla efter varandra så vore 48x4 max antal ip-adresser som en router skulle behöva ha, borträknat trådlöst Men det spelar ingen roll för det är falskt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tror inte att du förstår vad jag menar. Hemma-router har 4 portar, de störta switchar en konsument använder är 48p. Skulle det inte gå att koppla efter varandra så vore 48x4 max antal ip-adresser som en router skulle behöva ha, borträknat trådlöst Men det spelar ingen roll för det är falskt.

Du tänkte så... Jag fattar.
Det är iofs inte så praktiskt att göra stora nät även om det går utan det är bra att segmentera näten om det blir många maskiner men hemma lär det inte bli nått problem med antalet enheter, däremot kan det ju vara dumt att koppla in tex en nas så att den går begränsad hastighet pga switchar i flera nivåer eller kanske om man kopplar den med 100Mbit fastän man kan koppla Gbit så lite planering kan va bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.