Är det möjligt att screenshotta problem med monitor? (Benq Xl2420T)

Permalänk

Är det möjligt att screenshotta problem med monitor? (Benq Xl2420T)

Hejsan allihopa

Efter mycket funderande bestämde jag mig för att investera i en Benq Xl2420T. Jag blev riktigt nöjd med den (efter en himla massa kalibrerande). Men ganska snart uppstod ett problem med bilden. När jag spelar exempelvis WOW kan jag vid vissa bakgrunder se en rutnätsliknande skugga som ligger runt spelkaraktären samt går ut ganska långt åt sidorna. Jag bestämde mig för att reklamera skärmen.

I kontakt med Webbhallens kundservice bifogade jag ett screenshot på mitt problem varpå jag fick detta svar:

"Om felet är med skärmen är det lite konstigt att det visar sig på en print-screen, eftersom att när jag i så fall sedan visar denna på min skärm så borde inte felet uppstå."

Jag är verkligen ingen expert på datorer men jag tycker det där låter ganska konstigt. Det känns för mig som att det som visas på screenshotten är en bild av själva bilden, och att det därför borde gå att visa felet på ett screenshot (åtminstone vissa fel). Sen är det ju tämligen uppenbart för mig att det är skärmen det är fel på eftersom det inte fanns detta problem med min gamla skärm.

Så vad säger ni, kan ett screenshot visa ett problem som monitorn ligger bakom?

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte screenshotta skärmproblem.
Screenshots plockar ut bilden innan den den når skärmen.

Så det är foto/video som gäller, och se till att visa felet i mer än ett program/spel.
För visar sig felet bara i ett program så är ju chansen stor att det är mjukvaruproblem istället.

Men glöm för all del inte returrätten, d.v.s har du handlat online så har du 2 veckor på dig att returnera en vara i "väsentligt oförändrat skick" mot att du betalar returfrakt.

Permalänk

Tack för svaret!

Jo, jag har tänkt på det där med returrätt. Jag kör nog på det om jag inte lyckas visa att det är skärmen det är fel på.

Vore det samma visa om jag tog en screen med fraps?

Permalänk
Medlem

Svar NEJ

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Svar nej, om det inte är ett mjukvaru fel!

Permalänk
Medlem

Kan man få ta en titt på screenshotten?

Chansen är ju stor att det är mjukvarufel om det nu visar sig på en screenshot.

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk

Tack för svaren.

Jag sitter på jobbet och kan inte ladda upp något nu. Men det verkar ju som att det är ett mjukvaruproblem vilket jag verkligen hoppas. Jag vill ha skärmen kvar.

Permalänk
Medlem

Om det syns på screenshot är skärmen oskyldig.

Möjliga källor till problemet:

Hårdvarufel på grafikkortet
Grafikkortet överhettat
Problem med grafikdrivrutinen
Felaktiga inställningar i spelet/programmet
Felaktiga inställningar i AMD catalyst / nvidia control panel

Edit: Kör du spelet i skärmens native-upplösning?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Tack för förslagen, ska kolla upp det så snart jag får möjlighet. Jo, jag kör i native upplösningen. Tror också skärmen är oskyldig.