Playstation 4 + mystiskt problem

Permalänk
Medlem

Playstation 4 + mystiskt problem

Hej.

Jag fick hem ett Playstation 4 igår. Kopplade in och gjorde alla inställningar. Satte i ett spel och spelade. Hade igång systemet en stund på kvällen där tills jag gick och la mig. Vaknade idag och satte igång systemet igen och det fungerade fint. Stängde av en stund (skulle göra annat) och kommer tillbaka 1.5-2 timmar senare och där är ingen bild när jag startar PS4an.

Byter kabel, ingen skillnad. Byter uttag, ingen skillnad. Tog tillslut ut min datorskärm i v-rum och kopplade in systemet där i och vips, bild på en gång. Kopplade tillbaka skiten i tvn och då strömmade menyljudet ut genom högtalarna på tvn, men bilden är grön. Vickade på HDMI och då kom en ordentlig bild fram, men ljudet försvann.

Startar om PS4 och får då ingen bild igen. Sätter i datorskärmen och bild uppenbarar sig direkt. Byter tillbaka till tvn igen och får bild, men fortfarande inget ljud. Ändrar i video/ljudinställningarna från 720p till automatiskt och då försvann bilden men ljudet kom tillbaka. Sätter i kabeln i datorskärmen igen och bild kommer fram, byter tillbaka ännu en gång och där finns så klart bild igen, men ljudet har försvunnit ännu en gång. Testade ändra inställningar igen och samma problem uppkom.

Ligger problemet i min TV eller PS4an här? Den fungerade alltså fint i flera timmar igår och ett par tidigt i morse.

Permalänk
Medlem

"Mystiskt"? Du missade problemen vid release?

T ex här:

http://www.cinemablend.com/games/PS4-Units-Aren-t-Defective-V...

Vicka på kontakten låter ju som att det kan vara samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

"Mystiskt"? Du missade problemen vid release?

T ex här:

http://www.cinemablend.com/games/PS4-Units-Aren-t-Defective-V...

Vicka på kontakten låter ju som att det kan vara samma problem

Kom på att jag hade en TV i sovrummet. Tog ut den i v-rum och kopplade i systemet där. Både ljud och bild fungerar som det ska. Borde väl tala för att det är TVn s om strular och inte PS4an.

edit: Vickade alltså på kontakten i tvn, inte konsolen. HDMI går ända in i konsolen, så inte problemet som visas i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Kom på att jag hade en TV i sovrummet. Tog ut den i v-rum och kopplade i systemet där. Både ljud och bild fungerar som det ska. Borde väl tala för att det är TVn s om strular och inte PS4an.

Kan vara så, men kan ju även vara så att det "glappar rätt" när du flyttar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan vara så, men kan ju även vara så att det "glappar rätt" när du flyttar?

Du menar att ett glapp i konsolen ska rätta till sig när jag byter från skärm till tv?

edit; Till tv1 försvar ska vi även tala om att boxer och pc går fint via HDMI. Vilket talar för att problemet ligger hos PS4an, samtidigt som PS4an går fint i tv2 och talar för att tv1 har ett fel.

edit; Tänkte att jag lika gärna kan testa om den fungerar i tv1 igen och självklart fungerade allt. Kanske var något strul med PS4an som blev återställt i tv2?

Permalänk
Medlem

Låter som du har något strul med HDCP överlag. Jag skulle kolla upp den TV'n om jag vorde dig relaterat till HDCP, dessutom om det finns andra bug raporter med PS4 och den.

Om det finns kolla ifall det finns en firmware update till TV'n.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.