Pi slog ut ARC funktion (HDMI-CEC)

Permalänk

Pi slog ut ARC funktion (HDMI-CEC)

LÖST: Lånade en Pi med XBMC av en kompis för att testa lite. Men sedan den varit ansluten så kan jag numera inte välja mottagare som högtalare i TV. Det alternativet är inte valbart.

HDMI-CEC är påslaget på båda enheter och ARC har bara funkat med det påslaget på båda enheterna (Samsung UE55HU8505 samt Yamaha RX-V1067). Det skumma är att det bara är ARC som inte fungerar. Alla andra enheter som ansluts till receiver eller TV fungerar korrekt.

Felsökning so far:
Testat starta om enheterna med HDMI-CEC på och av, på ena eller andra enheten. Med pi ansluten med hdmi kabeln, utan och med ström. Och alla varianter därav... Fabriksåterställt TV. Hittade inte kalibrerings mic till receiver så skall testa det också men något säger mig det inte kommer hjälpa då pi bara anslutits till TV. Har också lekt med inställningarna i Pin under inmatningsenheter och Pulse-eight manicken. Startat med pi ansluten och sedan stängt av med menyerna och sedan koppplat loss den har inte heller hjälpt.

Den spökade lite innan med att byta ingång på TV:n när den fick ström trots att den levererades med hdmi-cec avstängd så jag misstänker att den på något sätt sabbat den uppkopplingen i alla fall.

Fler idéer mottages tacksamt!

Edit: Var kabeljäkeln som slogs ut. ARC funkar inte längre med den kabeln. Den jag använde till att ansluta pi med funkar dock klockrent. Jäkligt konstigt.

/Martin

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W