Power öppnar sina datorer innan de säljer dom

Permalänk
Medlem

Power öppnar sina datorer innan de säljer dom

Hej alla.

Ville bara höra vad allas åsikt om detta är..

Jag va på nyöppningen av butiken i linköping.
där hade jag tittat ut en laptop som jag ville ha, och slog till.
När jag kommer hem och startar datorn (som var förseglad) märker jag att datorn varit startat tidigare då det fanns en användare på datorn och batteriet var totalt urladdat. (bör vara runt 30-60* när den kommer ur kartongen?)
hur jag än laddade kom aldrig batteriet upp i 100 utan stannade på 98%. (min första tanke? demo dator med trött batteri)

jag pratade med Power.se's chat och frågade om jag hade fått en Demo dator av misstag.
medarbetaren på nätert skrev då att jag förmodligen hade av misstag på en demodator och de va bara att åka in och byta.

Kommer in igen till power och pratar med servicedesk personalen.
Får då veta att jag fått en dator som dem kallar för "premium dator", alltså en dator som dom har öppnat när dom kommer till butiken och installerar dom så att man inte ska bara göra detta själv när man kommer hem. (de skapar en waste mail och gör ett konto med detta och döper det till Admin. OBS. finns ingen info om detta i förpackningen och konto detaljerna får du inte.)

Efterr att jag är väldigt frågvis kommer det fram till att de gör detta för att slippa stå och hjälpa folk som inte kan mycket om datorer. då de tydligen annars får stå med 3-4 personer i veckan och hjälpa dom komma igång med datorerna.

Men med tanker på batteriet så fick jag en ny dator med mig hem. blev meddelad att alla datorer av denna modellen inte fanns någon oöppnad (en MSI gaming dator) i linköping. det fanns flera i norrköping. men då det är ca 1h 40 min från mig och klockan började närma sig 20:00 efter 2 turer till butiken valde jag att ta en av de öppnade även om det var motvilligt.. men priset va för bra för att häva köpet så att säga.. (de kunte inte garantera att dom i Norrköping aldrig varit öppnade heller.)
men jag fick den som var öppnad sist av alla, vilket var 7'e Mars.

när jag kommer hem så finns det ett litet jack på locket av datorn.. något som gör mig irriterad då de fanns lite grus? eller vad de nu var i påsen datorn ligger i (ett under att det bara var 1 minimalt jack).

men jag orkade inte åka in igen och valde att nöja mig för denna gång. laddar datorn och den kommer bara upp i 99% aldrig 100%
(är detta vanligt på nya laptops? sista laptopen jag köpte vara 2014).
Jag vet ju inte om jag fått alla saker som ska ingå till datorn heller. den kom bara med en mindre info bok och laddaren.
sist jag köpte en gaming dator fick man klistermärken, och lite typ sladdhållare m.m.. har tillverkare slutat med det?

Men när man köper en splitter ny dator, ska företag verkligen få öppna datorer de inte redan sålt, och sedan återförsegla dom?

ska tilläggas att medarbetaren i butiken sa att egentligen ska man meddelas att man får en öppnad, vilket glömdes denna gång.

så vad säger ni? gör en omröstning så vi kan se vad folk tycker.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Avtalsrätt gäller.
Men står det inte uttryckligen någonstans skulle jag anse att den var begagnad.
Reklamera och köp på annat ställe.

Permalänk
Medlem

Häv köpet. Annars får de ju betalt för att luras och är då inte bättre än MediaMarkt var.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Avtalsrätt gäller.
Men står det inte uttryckligen någonstans skulle jag anse att den var begagnad.
Reklamera och köp på annat ställe.

Skrivet av Patrik356b:

Häv köpet. Annars får de ju betalt för att luras och är då inte bättre än MediaMarkt var.

Har go lust egentligen.

Problemet är att likvärdig dator inte kan hittas i närheten av det priset. för referens:
Datorn jag köpte kostade 7490kr
Närmsta datorn med samma specs kostar 13999:-

https://www.inet.se/produkt/1975912/acer-nitro-v15-ryzen-7-32...

Datorn i fråga:

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

(öppningserbjudande 7490kr)

om någon hittar en dator likvärdig i prestand/hårddisk/skärm osv.. får ni väldigt gärna skriva de här

Visa signatur

SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

...kallar för "premium dator", alltså en dator som dom har öppnat när dom kommer till butiken och installerar dom så att man inte ska bara göra detta själv när man kommer hem.

Låter som en story de skulle kunna dra för att kränga en bunt returex till nypris. Särskilt som det även på ersättningsdatorn ev. fattades grejjer i förpackningen och fanns ett jack på locket.

Bra att du ryter ifrån, så trött på sånt här fulspel. Oavsett vad orsaken är så spelar de uppenbarligen inte med öppna kort.

Permalänk
Medlem

Samma personal som Media Markt då alltså.
Tips till nästa gång, kräv att få öppna datorn i butik innan köp.
7490Kr är ändå bra pris på en begagnad, men man vill ju gärna kika på exemplaret man köper innan betalning.
Så gör jag med pizzeriorna, då dom har börjat få en ovanligt hög frekvens brända pizzor.
(Jag öppnar kartongen innan jag betalar alltså.)

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Låter som en story de skulle kunna dra för att kränga en bunt returex till nypris. Särskilt som det även på ersättningsdatorn ev. fattades grejjer i förpackningen och fanns ett jack på locket.

Bra att du ryter ifrån, så trött på sånt här fulspel. Oavsett vad orsaken är så spelar de uppenbarligen inte med öppna kort.

Ja, tror helt klart det rör sig om returex. Är precis samma som Elgigantens ”kalibrerade” tv-apparater.

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Ja, tror helt klart det rör sig om returex. Är precis samma som Elgigantens ”kalibrerade” tv-apparater.

Efter att ha pratat med personalen så tror jag tyvärr att det inte är returex.. det lät bara som att dom var så himmla trött på folk.
och jag kan förstå dom, efter att ha jobbat som kundvärd så blev jag också trött på folk.
Men det dom gör är enligt mig inte okej iaf.

Speciellt när dom öppnar ALLA för att slippa prata med folk..
Hur trött man än är på folk så bör man kanske inte öppna datorerna och förstöra "Nyinköps" känslan för kunden..

Jag kommer ju ALDRIG köpa en dator på Power igen..
tyvärr finns inte en Inet i våran del av sverige.. annars hade man haft en trovärdig kedja iaf...

Visa signatur

Permalänk

Vi lever i en ding ding värld.

Datorutrustning ska vara plomberade och hanteringen av dem ska skötas ordnat. Detta är inget fullkomligt skydd, men det får anses vara acceptabelt för privatpersoner. Rätt nivå av säkerhet för rätt behov.

Sedan verkligheten… Ja vad ska man börja. Kanske med att vissa butiker säljer produkter som har varit ute hos kund som nya. (Det fanns artikel om detta på forumet).

Angående TS fråga. Så många företag som köper datorer köper dem av företag som både öppnar och installerar det ena och andra, jag ser inget konstigt med det. Problemet med vanliga butiker som byter personal oftare än vad en katt jamar och de anställer personer direkt från gymnasiet. Ja, man kanske inte vill att dessa ska pilla i ens dator. Man vill såklart ha en orörd och plomberad från fabrik.

*edit*
Jag ser ett problem som är att det är en liten skara men högljudda personer personer på vissa datorforum som gnäller, resten av befolkningen skiter troligen i det och tycker kanske det är bra att butiker öppnar och kollar.
Det vi som gnäller får göra är att acceptera läget och tänka efter vad och var vi köper för saker.

Permalänk
Medlem

Bara för att visa.. när jag säger Jack.. så är det mer färgavskrap på en väldigt liten yta.
Inget som skulle störa vissa.
Men det förstår nyköpskänslan.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi lever i en ding ding värld.

Datorutrustning ska vara plomberade och hanteringen av dem ska skötas ordnat. Detta är inget fullkomligt skydd, men det får anses vara acceptabelt för privatpersoner. Rätt nivå av säkerhet för rätt behov.

Sedan verkligheten… Ja vad ska man börja. Kanske med att vissa butiker säljer produkter som har varit ute hos kund som nya. (Det fanns artikel om detta på forumet).

Angående TS fråga. Så många företag som köper datorer köper dem av företag som både öppnar och installerar det ena och andra, jag ser inget konstigt med det. Problemet med vanliga butiker som byter personal oftare än vad en katt jamar och de anställer personer direkt från gymnasiet. Ja, man kanske inte vill att dessa ska pilla i ens dator. Man vill såklart ha en orörd och plomberad från fabrik.

Ja och speciellt om personerna i fråga inte gör som mig en clean install.. efter.. de kan ju lägga in keyloggers eller vad som helst.
man vet ju inte vilka personer de är.. de kan ju vara "sommar jobbaren" som kommer in en vecka, installerar ett par datorer , lägger in lite loggers och annat gott.. och sedan sitter och väntar på att Gunbritt 63 köper datorn.. och sedan har sitt konto renskrapat..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det ska dom verkligen inte göra, då ska det tydligt framgå. Vad är det för pajasföretag egentligen som gör så?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HazZarD:

Nej det ska dom verkligen inte göra, då ska det tydligt framgå. Vad är det för pajasföretag egentligen som gör så?

Power? Var väl rätt tydligt

Permalänk
Medlem

Jobbig situation, du har alltså köpt en begagnad dator för ett normalt pris och för att köpa likvärdig dator ny kommer du få betala det nästan dubbla.

Tack för infon om Power! blir inga köp där.

Kan berätta om min kundservice upplevelse jag hade hos Netonnet i söndags, klev in i butiken i Halmstad med mitt 9 månader gamla tangentbord, det har varit lite halvt struligt sen dag 1 men i Söndags började också siffran 6 dubbelklicka eller inte registreras alls så lämnade in det i servicedisken och fick som svar "gå in och hämta ett nytt i butiken eller plocka något annat" slutade med +341kr på kontot och ett Corsair K70 RGB Core som var på kampanj

Det är så saker ska hanteras.

Vill Power vara proffsiga och du vill ha en ny plomberad dator får dom faktiskt fixa fram det, för du köpte väl en ny produkt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jobbig situation, du har alltså köpt en begagnad dator för ett normalt pris och för att köpa likvärdig dator ny kommer du få betala det nästan dubbla.

Tack för infon om Power! blir inga köp där.

Kan berätta om min kundservice upplevelse jag hade hos Netonnet i söndags, klev in i butiken i Halmstad med mitt 9 månader gamla tangentbord, det har varit lite halvt struligt sen dag 1 men i Söndags började också siffran 6 dubbelklicka eller inte registreras alls så lämnade in det i servicedisken och fick som svar "gå in och hämta ett nytt i butiken eller plocka något annat" slutade med +341kr på kontot och ett Corsair K70 RGB Core som var på kampanj

Det är så saker ska hanteras.

Vill Power vara proffsiga och du vill ha en ny plomberad dator får dom faktiskt fixa fram det, för du köpte väl en ny produkt?

Yes! jag köpte en NY produkt.
men som de sa, jag kunde åkt till Norrköping och bytt dator, men det fanns inga garantier om att dom va orginalplomberade heller.
och jag hade behövt vänta tills nästa dag för att få reda på det, då deras norrköpingabutik skulle hinna stänga innan jag hann fram.

Så här ser klisterlappen ut som sitter på datorerna som dom öppnat. Om någon undrar..
Så sitter denna på lådan, så har dom öppnat datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

men som de sa, jag kunde åkt till Norrköping och bytt dator, men det fanns inga garantier om att dom va orginalplomberade heller.
och jag hade behövt vänta tills nästa dag för att få reda på det, då deras norrköpingabutik skulle hinna stänga innan jag hann fram.

<Uppladdad bildlänk>

Så här ser klisterlappen ut som sitter på datorerna som dom öppnat. Om någon undrar..

Det där anser jag som att någon har besudlat datorn och installerat skräp på den, alltså vad är problemet egentligen? köpte en ny MSI laptop 2023 och det var hur simpelt som helst att gå steg för steg första gången, handlade om enkla upgifter som att connecta till wi-fi, skapa microsoft konto osv.. har man inte koll på sådant får man väl köpa något extra avtal? elgiganten har ju något support avtal man kan köpa till om så behövs.

https://www.elgiganten.se/tjanster-tillbehor/tjanster/support...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det där anser jag som att någon har besudlat datorn och installerat skräp på den, alltså vad är problemet egentligen? köpte en ny MSI laptop 2023 och det var hur simpelt som helst att gå steg för steg första gången, handlade om enkla upgifter som att connecta till wi-fi, skapa microsoft konto osv.. har man inte koll på sådant får man väl köpa något extra avtal? elgiganten har ju något support avtal man kan köpa till om så behövs.

https://www.elgiganten.se/tjanster-tillbehor/tjanster/support...

Det där anser jag med.. speciellt då jag aldrig vill ha Microsoft konto på mina datorer utan endast local user..
Och det går endast att göra genom installationen då du måste använda dig av kommandotolken innan du kommer till skapa konto delen..

Så då får man åka och köpa en usb.. bara för att installera om sin nya dator, som kom med Windows pre-loaded...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Det där anser jag med.. speciellt då jag aldrig vill ha Microsoft konto på mina datorer utan endast local user..
Och det går endast att göra genom installationen då du måste använda dig av kommandotolken innan du kommer till skapa konto delen..

Så då får man åka och köpa en usb.. bara för att installera om sin nya dator, som kom med Windows pre-loaded...

Fick blåsa min MSI dator som var plomberad från fabrik oavsett då den var proppfull med bloatware.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hela vitsen när nåt är nytt är att ingen gått och pilat efter dom packat den från fabriken. Tänk om dom haft sönder något och sen skyller på kunden då man inte såg nån fraktskada ? dom ska fan sluta med det där omgående!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

<Uppladdad bildlänk>

Om dom hade öppnat och installerat datorn innan jag bad om det så hade jag av principskäl blåst den innan den kopplades in hemma, köper man en ny dator så ska man få sätta upp den själv och kan man inte det så får man be om hjälp, det är inget man ska göra på alla "Premium" bara för att man är trött på folk... Utan då får man skylta om att om användaren behöver hjälp med att sätta upp sin nya dator så kan dom fixa det för en mindre ersättning.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Låter otrevligt. Kommer inte bli någon dator från Power någonsin. Ska de pilla på ens framtida dator så bör de åtminstone uppge det tydligt.

När jag jobbade i datorbutik så hade vi klisterlappar med "visad för kund" så man kunde visa att plomberingen var bruten och även låta kunden inspektera datorn före köpet så kunden skulle känna sig trygg i att det fortfarande var en ny och oanvänd produkt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Låter som dom får betalt för o installera fsecure, så då gör dom det för att öka på marginalerna.

Kan vara en tjänst för många köpare men det är lite som med bilhandlare - köper du ny bil får du inte bilen direkt från fabriken utan försäljaren avembalerar bilen och kör ibland flera mil samt kör den i biltvätt mer än en gång innan du får den.

Lite samma med datorer, för dom flesta bryr sig inte så dom tar en chansning.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut är det väl som de där kaliberingsgimick på TV som de använder som en premiumtjänst, ut över det vanliga priset. Sen att de hade dessa som de sålde bort till ett lockpriser vid invigningen är väl ett bra sätt för dem att bli av med lagret. Men de var ju ändå transparenta att produkten var bruten med klistermärket.
Så valet är ändå ditt om du vill köpa eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Men de var ju ändå transparenta att produkten var bruten med klistermärket.

Tycker inte att det är transparent att skriva "f-secure installed". Det är inte ett tydligt sätt att visa att produkten öppnats. Det kan lika gärna betyda att det kommer färdiginstallerat med fabriksinstallationen.

Hade det varit transparent så hade det stått "plombering bruten, program förinstallerade".

Att plombera om produkten tycker jag bara är fult. Jag skulle aldrig vilja att någon annan varit och installerat grejer på min nya dator. Vad gör man om någon anställd som inte har rent mjöl i påsen slängt in en keylogger och du vet inte ens att någon varit inne och rört datorn i första taget?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Sett detta på Mediamarkt som Power tog över eller om det var Elgiganten. Man kan köpa en dator där de har installerat antivirus och gjort i ordning annat som premium över vanliga priset. Ett sätt för dem att tjäna extra pengar på folk som inte är så kunniga skulle jag tro.

Jag köpte min 2023 i Mediamarkt butik precis innan Power tog över och för mig säljaren förklarade det då. Men jag tog en standard dator istället för att betala extra för bloatware.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

De måste ju få stålar för att installera f-secure..
Inte acceptabelt. Köper jag nytt i butik så ska det självklart vara oöppnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Sett detta på Mediamarkt som Power tog över eller om det var Elgiganten. Man kan köpa en dator där de har installerat antivirus och gjort i ordning annat som premium över vanliga priset. Ett sätt för dem att tjäna extra pengar på folk som inte är så kunniga skulle jag tro.

Jag köpte min 2023 i Mediamarkt butik precis innan Power tog över och för mig säljaren förklarade det då. Men jag tog en standard dator istället för att betala extra för bloatware.

Power är "nya" MediaMarkt.

Jag har inte köpt mycket på Elgiganten, men det har gått klanderfritt.
(på 15 år pratar vi en föregångare till chromebook, en TV, en Bluray/surround-ljud-kombo, 3-4st ssd och några kablar)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Sötast

Oooooh!

Där vill jag köpa nästa dator, kanske nästa mobil också?

Fan vad nice att random personal sitter å installerar godtycklig mjukvara på vad som oftast är förseglade produkter!
Vem vill inte ha en dold webcam mjukvara som skickar bilder till Anders 44, support på power? Av nån anledning så säljer han mest till kvinnor i 18-30 års åldern.

Börje, han som just börjat på power förra veckan, han är rätt ball han också, han har redan hunnit installera botnät som han sedan säljer vidare. Det är iaf planen, han har bara hunnit installera 8 maskiner änsålänge.

Åhh... power, you so silly and cute!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Oooooh!

Där vill jag köpa nästa dator, kanske nästa mobil också?

Fan vad nice att random personal sitter å installerar godtycklig mjukvara på vad som oftast är förseglade produkter!
Vem vill inte ha en dold webcam mjukvara som skickar bilder till Anders 44, support på power? Av nån anledning så säljer han mest till kvinnor i 18-30 års åldern.

Börje, han som just börjat på power förra veckan, han är rätt ball han också, han har redan hunnit installera botnät som han sedan säljer vidare. Det är iaf planen, han har bara hunnit installera 8 maskiner änsålänge.

Åhh... power, you so silly and cute!

Tänk dig att installera kryptominers på varenda användares dator. Det borde kunna göra en boost till någons plånbok.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ah Power i ett nötskal. Jag ville ha en billig TV till gymmet i källaren och väntade på BF. Power var billigast och vi åkte förbi en butik som hade i lager enligt systemet, men nej, de hade sålts för flera timmar sedan och deras hemsida är seg. En annan butik skulle ha några kvar enligt personalen. Åker dit och hittar inga igen. MEN de har 30-40st av samma modell som är "förkalibrerade" och givetvis flera tusen dyrare. Vilket stod för ~30% av priset.

Valde att i detta skede inte välja dem om det går. Tyvärr hade de kyl/frys to bäst pris som vi köpte förra BF. Men de var inte öppnade och förfyllda med mat.

Permalänk
Medlem

Skulle till och med handla på Webhallen framför Power...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA