Vinn nätagg från Seasonic

Telia problem men internet utan "fel"

Permalänk
Medlem

Telia problem men internet utan "fel"

Hej kära swec's !
jag har problem med mitt Telia Vdsl 30... har i en månads tid haft något strul med min internetuppkopling.

Har pratat med Telia ett flertal gånger den senaste månaden om mitt bekymmer, min "internet lampa" lyser rött på mitt technicolor TG799TSvn V2.
När man ringer Telia om felet så frågar dom som vanligt om man har startat om och återställt modemet och det har jag gjort, har nu även fått mitt modem samt splitter utbytt och problemet kvar står, när telia kör tester så ser dom inga "fel" eftersin att jag får mellan 28-30

Det är inget fel på hastigheten när man kör Bredbandskollen, men själva bekymmret är att hemsidor tar TID (5-20 sec) att laddas och det har slutat med att tjejen har tröttnat och slagit av wifi och kört på 4g på iphone 5s/ipaden mini retina 4g och sidorna laddas på nolltid... youtube är bekymmret att klipp buffrar segt, kan vara HD i 5 sec sen går den ner i SD kvalitet och hackar och buffrar... har samma bekymmer på alla våra enheter har likadana apple produkter som hon, men problmen kvarstår även på PC trådat och wifi 5ghz går lite snabbare att ladda hemsidor och klipp än 2,4ghz men buffer probmlemen på youtube är de samma...

Har en asus router i mellan som jag har återställt testat olika FW och kört dirrekt emot telias router/modem men har ändå samma bekymmer...

§3.1 i reglerna/fel företag angivet
Permalänk
Medlem

Problemet kan vara att din lina har problem som varar under 30 sekunder. Kortare än så hamnar inte i Telias övervakning och därmed är det 'inga fel'.

Att internet-lampan börjar lysa rött är ju dock garanterat inget fel du själv kan orsaka så det är bara att felanmäla till Telia igen. Oftast så vill man ta saker och ting i ordning, börja med en omstart, byta ut modemet och först därefter skicka ut en svindyr skanovatekniker på en eventuellt svindyr reparation (för telia) så att dom sagt att allt är grönt i början är ingen garanti att dom gör det om du ligger på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Problemet kan vara att din lina har problem som varar under 30 sekunder. Kortare än så hamnar inte i Telias övervakning och därmed är det 'inga fel'.

Att internet-lampan börjar lysa rött är ju dock garanterat inget fel du själv kan orsaka så det är bara att felanmäla till Telia igen. Oftast så vill man ta saker och ting i ordning, börja med en omstart, byta ut modemet och först därefter skicka ut en svindyr skanovatekniker på en eventuellt svindyr reparation (för telia) så att dom sagt att allt är grönt i början är ingen garanti att dom gör det om du ligger på lite.

aha då kan jag förstå varför dom inte ser fel om dom är så korta och kommer tätt i mellan...

nej intrenet-lampan lyser konstant när man använder bredbandet lite hårdare än på en enhet, mupparna på supporten ställer ju samma dumma frågor trots man säger att man har samma problem som veckan innan om dom orkade bry sig om att läsa loggar...

får ringa och klaga på dom i dag igen då kräva lite ersättning oxå får man försöka sig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

aha då kan jag förstå varför dom inte ser fel om dom är så korta och kommer tätt i mellan...

nej intrenet-lampan lyser konstant när man använder bredbandet lite hårdare än på en enhet, mupparna på supporten ställer ju samma dumma frågor trots man säger att man har samma problem som veckan innan om dom orkade bry sig om att läsa loggar...

får ringa och klaga på dom i dag igen då kräva lite ersättning oxå får man försöka sig på

Se till att vara lugn och trevlig bara, det kommer man långt på kan jag lova dig!
Det finns inte en människa som sitter på en support och ställer frågor för att vara dryg. Ju mindre dom behöver fråga och ju snabbare samtalet går desto bättre för dom, för dig och för företaget.

Efter varje större ändring som t.ex. byte av modem så vill man gärna kolla några grejer på nytt. T.ex. så du inte kopplat in någon router därefter, vilka lampor som lyser på modemet, vilken ip-adress du har m.m. så några grejer får man nog förvänta sig att man får kolla igen.

Permalänk
Medlem

Är det alla hemsidor som strular eller bara vissa?

Hur ser dina dsl-räknare ut?
http://192.168.1.1 Home > Broadband Connection > DSL Connection > details

Har du slagit på ipv6 i routern? Testa att stänga av det.
Home > Toolbox > IPv6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Då måste jag flika in lite här bara. Övervakningen de har kollar ett dygn bakåt i tiden. Inte några 30 sekunder alls. Varje dygn, senaste dygnet hur många olika fel som går och vilken synchastighet. (Jag jobbar som tekniker ute hos kund åt t.ex. Telia så detta är ingenting jag tar ur luften)

Till TS Är det under specifika tider på dygnet eller är det under hela dygnet? Skulle kunna vara tidsrelaterat. Har du testat att koppla ur allt annat som går på el än dator? Fungerar det när du kör via kabel?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Då måste jag flika in lite här bara. Övervakningen de har kollar ett dygn bakåt i tiden. Inte några 30 sekunder alls.

Jag menade inte att de har 30 sekunder övervakning. De loggar säkert ett dygn bakåt i tiden MEN på omsynkningar som sker med längre mellanrum än 30 sekunder. För korta avbrott loggas alltså inte.
Jag har personligen inte jobbat på Telia men jobbar inom branchen med folk som jobbat på Telia så jag är inte helt ute och cyklar i alla fall

Minns jag inte fel är internet-lampan = röd detsamma som att TG799TSvn tappat DSL-synk så det är oavsett inget fel som Am86 kommer kunna påverka. Lika dant med felräknarna i modemet, går det fel är det ändå något Telia måste ta tag i iom att det är deras lina och deras modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Se till att vara lugn och trevlig bara, det kommer man långt på kan jag lova dig!
Det finns inte en människa som sitter på en support och ställer frågor för att vara dryg. Ju mindre dom behöver fråga och ju snabbare samtalet går desto bättre för dom, för dig och för företaget.

Efter varje större ändring som t.ex. byte av modem så vill man gärna kolla några grejer på nytt. T.ex. så du inte kopplat in någon router därefter, vilka lampor som lyser på modemet, vilken ip-adress du har m.m. så några grejer får man nog förvänta sig att man får kolla igen.

jag är ingen dryg eller otrevlig människa när jag ringer till supporten.

problemet uppstod efter att telia gjorde någon "uppdatering" på sitt nät för ca 1 månad sedan.
i början hade jag mitt modem portat eftersom att jag har en asus router mellan enheter och modem.
efter problemet uppkom så har jag kontakt telia om felsökning, av och om portning, återställning av mjukvara i 2 omgångar från telia, startat om modemet och återställt på knapp hemma..

Bredband lyser grönt, internet lyser konstant rött. voip grönt, nätverk blinkar grönt

Skrivet av madtop:

Är det alla hemsidor som strular eller bara vissa?

Hur ser dina dsl-räknare ut?
http://192.168.1.1 Home > Broadband Connection > DSL Connection > details

Har du slagit på ipv6 i routern? Testa att stänga av det.
Home > Toolbox > IPv6

alla hemsidor som vi besöker, facebook uppdateras inte i bland med nya poster först när jag åkte med bilen på morgoen då man övergår till 4g på mobilen

Åter kommer senare om DSL
har inte ändrat något i modemet alls sen jag bytte för en vecka senda, asus routern kommer jag inte i håg, åter kommer med det oxå

Skrivet av Waloth:

Då måste jag flika in lite här bara. Övervakningen de har kollar ett dygn bakåt i tiden. Inte några 30 sekunder alls. Varje dygn, senaste dygnet hur många olika fel som går och vilken synchastighet. (Jag jobbar som tekniker ute hos kund åt t.ex. Telia så detta är ingenting jag tar ur luften)

Till TS Är det under specifika tider på dygnet eller är det under hela dygnet? Skulle kunna vara tidsrelaterat. Har du testat att koppla ur allt annat som går på el än dator? Fungerar det när du kör via kabel?

så gott som alla tider på dygnet inget jag direkt har tänkt på men ska försöka fundera lite på det under helgen hur det är men det känns rätt konstant att internet är segt trots jag har får 28-30 i BBK , samma på kabel via gigabit ner till spel datorn

allt annat som går på el ? hur ska det kunna påverka när jag kör kabel eller wifi ?
sonos steaming och uppspelning märker jag inte av något, är endast hemsidor och youtube som jag märker av det, netflix tycker jag funkar bra inte haft någa bekymmer med att det buffrar