Jaså? Dom använder väl AI för att designa nya molekyler inom läkemedelsindustrin? Som ett exempel.
Jag tror att du är för skeptiskt inställd till AI med möjligen för stunden lite för höga krav.
Se på utvecklingen av datorer och allting kring det sedan Alan Turings dator 1939-40? Det är typ 80 år sedan och massor har hänt på dessa 80 år. Långt bortom fantasin.
Ge AI 80 år så ska du få se på fan, utvecklingen kommer vara brantare än vad den har varit hitintills.
Huruvida våran kognitiva förmåga sänks eller ej är inte särskilt intressant för AI kommer vara massor av gånger smartare än oss ändå. Och för våran egna del så spelar habitatet väldigt stor roll för hur utvecklingen av hjärnan ser ut.
Dom uppskattar att våran hjärna har krympt med 3-4% det senaste 100 åren? Jag minns inte riktigt, men vi är redan där med att vara dummare än våra förfäder. Och ändå lutar vi runt och tycker att vi är jättesmarta, mer nu än förr faktiskt. Och vi pekar på tekniken som det ultimata exemplet på detta.
Det finns andra saker som stimulerar tillväxt av hjärnan såsom fysisk aktivitet, god kost, sociala aktiviteter, positiva energier, djur och natur.
Vårat välmående spelar en stor roll till hur effektiva vi är med vår hjärna. Så mobbning, depression, droger, skräpmat, passivitet, TV/dator/datorspel är betydligt värre.
Nog för att det finns indikationer på att dataspel kan ha positiva effekter inom vissa ting såsom att träna elitsoldater i prickskytte. Men det kommer inte ut några Einsteins ifrån CS eller WoW -världen och det är av goda skäl.
AI kommer inte vara det magiska som förstör för oss. Tvärtom så ser jag en social värld där folk förbereder sig inför dagen med att äta i mer sociala och avstressade sammanhang, där människor har tid att ta ett parti schack mot varandra på morgonkvisten eller förmiddagen. Läsa en bok, umgås med barnen, vara en mentor åt barnen! Att faktiskt känna sina grannar och att ha en god och nära relation till naturen när vi inte längre behöver forma och viga våra liv efter industribandets rytm.
Att skapa nya molekyler är ett iterativt arbete som passar dig för AI. Det ställer sig inte frågan om det uppgiften den fått är den bästa, utan försöker hitta svaret på den fråga den fått. Detta är inte fritt tänkande.
Den förra AI-bubblan på 60-talet skulle också lösa alla världens problem och alla krig skulle vara slut... gick ju bra, det..