AI gör oss sämre på att tänka själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Jaså? Dom använder väl AI för att designa nya molekyler inom läkemedelsindustrin? Som ett exempel.

Jag tror att du är för skeptiskt inställd till AI med möjligen för stunden lite för höga krav.
Se på utvecklingen av datorer och allting kring det sedan Alan Turings dator 1939-40? Det är typ 80 år sedan och massor har hänt på dessa 80 år. Långt bortom fantasin.
Ge AI 80 år så ska du få se på fan, utvecklingen kommer vara brantare än vad den har varit hitintills.

Huruvida våran kognitiva förmåga sänks eller ej är inte särskilt intressant för AI kommer vara massor av gånger smartare än oss ändå. Och för våran egna del så spelar habitatet väldigt stor roll för hur utvecklingen av hjärnan ser ut.
Dom uppskattar att våran hjärna har krympt med 3-4% det senaste 100 åren? Jag minns inte riktigt, men vi är redan där med att vara dummare än våra förfäder. Och ändå lutar vi runt och tycker att vi är jättesmarta, mer nu än förr faktiskt. Och vi pekar på tekniken som det ultimata exemplet på detta.

Det finns andra saker som stimulerar tillväxt av hjärnan såsom fysisk aktivitet, god kost, sociala aktiviteter, positiva energier, djur och natur.
Vårat välmående spelar en stor roll till hur effektiva vi är med vår hjärna. Så mobbning, depression, droger, skräpmat, passivitet, TV/dator/datorspel är betydligt värre.
Nog för att det finns indikationer på att dataspel kan ha positiva effekter inom vissa ting såsom att träna elitsoldater i prickskytte. Men det kommer inte ut några Einsteins ifrån CS eller WoW -världen och det är av goda skäl.

AI kommer inte vara det magiska som förstör för oss. Tvärtom så ser jag en social värld där folk förbereder sig inför dagen med att äta i mer sociala och avstressade sammanhang, där människor har tid att ta ett parti schack mot varandra på morgonkvisten eller förmiddagen. Läsa en bok, umgås med barnen, vara en mentor åt barnen! Att faktiskt känna sina grannar och att ha en god och nära relation till naturen när vi inte längre behöver forma och viga våra liv efter industribandets rytm.

Att skapa nya molekyler är ett iterativt arbete som passar dig för AI. Det ställer sig inte frågan om det uppgiften den fått är den bästa, utan försöker hitta svaret på den fråga den fått. Detta är inte fritt tänkande.

Den förra AI-bubblan på 60-talet skulle också lösa alla världens problem och alla krig skulle vara slut... gick ju bra, det..

Permalänk
Medlem

Detta är väl inget nytt fenomen? Hela digitaliseringen/Utvecklingen har väl varit så här sista 100+åren? Som sagt vilka kan huvudräkning idag som de som gick skolan innan 40talet? Har vi fått sämre utveckling sedan dess? Är vi sämre kritiskt tänkande nu? Vi kommer lägga mindre energi på det som vi kan få hjälp med och lägga vår energi på annat. Visst vi är extremt beroende av all denna teknologi och går strömmen så är vi snabbt tillbaka till "vikingatiden"... Det är väl extremt få som tänker kritiskt på hur deras mat produceras och hur lite gemene man kan om att producera mat för vår överlevnad, men har vi blivit dummare pga det?

Permalänk
Skrivet av Berduf:

Jaså? Dom använder väl AI för att designa nya molekyler inom läkemedelsindustrin? Som ett exempel.

Fascinerande reportage om detta, som ganska tydligt visar på för- och nackdelar med deep learning.

TL;DR:
Modeller vi har tillgång till idag tränas på data och kan spotta ur sig förvånansvärt bra förutsägelser baserade på existerande data. Som sagts många gånger förr, har de dock inte en förståelse eller någon form av kreativitet, vilket är en ganska stor del av vad vi kallar intelligens.

I en del områden är inte detta det viktiga, och då kan maskininlärda modeller vara ett otroligt kraftfullt verktyg. Men det är viktigt att förstå vad de inte är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phonogen:

Detta är väl inget nytt fenomen? Hela digitaliseringen/Utvecklingen har väl varit så här sista 100+åren? Som sagt vilka kan huvudräkning idag som de som gick skolan innan 40talet? Har vi fått sämre utveckling sedan dess? Är vi sämre kritiskt tänkande nu? Vi kommer lägga mindre energi på det som vi kan få hjälp med och lägga vår energi på annat. Visst vi är extremt beroende av all denna teknologi och går strömmen så är vi snabbt tillbaka till "vikingatiden"... Det är väl extremt få som tänker kritiskt på hur deras mat produceras och hur lite gemene man kan om att producera mat för vår överlevnad, men har vi blivit dummare pga det?

Trådens klokaste inlägg? Redan under boktryckar-konstens tidiga dagar förfärades man väl över hur ungdomens hjärnor skulle förstöras av skönlitterära verk.
Men på samma sätt finns det alltid en (naturlig?) skräck för det okända, inte minst när det gäller teknisk utveckling som påverkar samhället. Man förutsätter att ny teknik alltid skall leda till någon form av apokalyps. Men ser man tillbaka på historien så tycks det trots allt inte hända så ofta. Istället använder man den nya tekniken för att ta oss framåt, tills vi börjar hitta på lösningar för nästa "problem" som vi sen kan förskräckas över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Trådens klokaste inlägg? Redan under boktryckar-konstens tidiga dagar förfärades man väl över hur ungdomens hjärnor skulle förstöras av skönlitterära verk.
Men på samma sätt finns det alltid en (naturlig?) skräck för det okända, inte minst när det gäller teknisk utveckling som påverkar samhället. Man förutsätter att ny teknik alltid skall leda till någon form av apokalyps. Men ser man tillbaka på historien så tycks det trots allt inte hända så ofta. Istället använder man den nya tekniken för att ta oss framåt, tills vi börjar hitta på lösningar för nästa "problem" som vi sen kan förskräckas över.

Men det är väl trots allt en ganska stor skillnad på detta och dagens verklighet där ungarna uppfostras av sin iPad?

Permalänk
Skrivet av Phiphler:

Men det är väl trots allt en ganska stor skillnad på detta och dagens verklighet där ungarna uppfostras av sin iPad?

Är det? Och gör de? Och vad är den principiella skillnaden mot för 30 år sen när vi i stor utsträckning ”uppfostrades” av våra kompisar?

Permalänk
Medlem

Jag har sett en hel del Dunning Kruger's de senaste åren, mer än tidigare. Kanske finns det en viss sanning i studien.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Nästa val blir det en AI regering (hemsk tanke).
AI partiet "Bort med männsligt styre" (flest AI valröster p.g.a AI fusk) kommer att vinna valet.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är det verkligen inte. Med sökmotorer väljer du dina källor och Wikipedia är hårt granskat. AI kan fabulera vilt och ofta märker man inte hur jävla fel den har om man inte redan är expert.
Vidare pratar han om att lära sig, vilket är en helt annan sak än att memorera information.

Igen så blir problemet att du blandar dina vertyg. AI på sitt bästa kan summera en enorm mängd data som ger dig mer infomation om till exempel vad du ska söka vidare på i dina sökmotorer.

Du kan säga det samma om att träffa nya människor och lära dig saker ifrån dom. Alla kan ljuga och överdriva (vilket de väldigt ofta gör), men du bygger dig erfarenhet och kan använda vad de ger dig till annat i liv. Ja AI kan ge falaktig information. Men majoriteten av tiden får du (väldigt snabb) respons på det veta vilket är byggt på extremt mycket mer data än något annat vi kan jämföra det med atm, åtminstone i formatet vi pratar om här.

Men det är ingen som har sågt åt dig att tolka allt en ai säger som guds ord.

Permalänk
Medlem

Ända sedan jag skruvade isär min brors 486a som grabb har datorer och teknik i alla dess former varit en passion för mig.
Programmering har, till mitt stora förtret, varit en akilleshäl. Jag misstänker att det har att göra med att jag är komplett värdelös på både språk, matematik och har dyslexi.
Har vänner som är duktiga programmerare som försökt förklara de mest grundläggande sakerna kring programmering men det är som att det inte går in, de kunde lika gärna pratat kinesiska.

Nu med hjälp av AI har jag en outtröttlig lärare som bokstavligt talat kan gå ner på en nivå som en femåring kan förstå.

Byggde ett fuktmätningssystem för växter för några veckor sedan.
Det började med en konversation i stil med - Jag vill starta ett projekt som går ut på att mäta fuktighetsgraden i blomkrukor, jag har en raspberry pi som jag vill ha som platform. osv osv.

Vi hade en trevlig konversation kring de olika alternativen som finns för att bygga detta.
Till exempel lärde jag mig varför det är bättre att använda en kapacitiv sensor i stället för en resistiv och att den typen av sensorer är analoga och därför behöver en ADC för att RPIn ska kunna ta emot signalerna.

Visst allt det där finns det mängder med tutorials för hur man bygger på nätet, men jag tycker det är ett trevligare sätt att lära sig på, för att inte tala om att till exempel Youtube ofta bara huserar snabba POCar där man har en sensor och skriver en snabb liten kodsnutt som visar att fuktmätaren fungerar.

Och det är här som det riktigt roliga börjar, efter att hårdvaran skruvats ihop och sensorerna sitter i blomkrukorna, att få leka projektledare för en AI som är hyfsat vass på att koda.
Att jag äntligen med hjälp av AI kan bygga saker som annars hade tagit mig månader av fritid, fungerat skit och sett ut som hej kom och hjälp mig.
Har lärt mig långt mer om python-programmering med hjälp av AI då jag hela tiden frågar vad koden gör om jag inte förstår.
Skulle inte kommit långt om jag haft en blank IDE framför mig men jag har lärt mig tyda kod ganska bra.

Så kommer vi till slutklämmen då så här kvart i alldeles för djävla sent och jag kommer få sota for detta i morgon när grabben kommer och hoppar mig på magen och vill leka...
Antar att slutklämmen för mig som mestadels använder AI för hobby och fritid ser den som en fantastisk källa till kunskap och möjligheter.
Samtidigt som jag så klart undrar vart det barkar, när det skapas videos som är så verkliga att det är läskigt och hela internet är nedsmutsat med ai-genererade sidor som är fyllda med bs och reklam.
Eller när elever ber AIn göra deras läxor.
Finns helt klart en hel del potentiella otrevligheter med AI, men jag väljer nog ändå att tro på en ljus framtid... med AI.

Ha det götta!