Byta batteripack med NiMH mot Li-jon

Permalänk
Medlem

Byta batteripack med NiMH mot Li-jon

Jag har en batteridriven dammsugare som börjat bli lite trött (en elektrolux ergo rapido).

Den har ett batteripack av NiMH batterier på totalt 12 volt. Kan jag ersätta det med Li-jon celler kopplade så de uppnår samma spänning och använda samma laddare? Laddaren är inbyggd i dammsugaren men jag vet inte om tekniken för att ladda olika typer av batterier skiljer sig eller om det räcker med att spänningen är den samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Enkelt uttryckt nej. Visst går det, men det fodrar kunskaper i elektronik och moddande. Laddningen av NiMH och litiumbatterier skiljer sig en hel del.

Mycket enklare är att du helt enkelt byter cellerna mot nya av samma kemi. Det du kan göra är att byta NiMH mot NiMH2 (som går under många namn) utan att det spelar så stor roll. Då får du dessutom mindre självurladdning.

Att få tag i lämpliga NiMH-celler låter inte som ett problem. Finns i alla upptänkliga storlekar och formfaktorer. Försök hitta celler med lödöron om packet redan har sådana.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Då blir det sök på ebay efter lämpliga NiMH-celler:-)

Skickades från m.sweclockers.com