Permalänk

Javascript - Hjälp snälla!

Hej! Jag skulle behöva hjälp med en skol uppgift. Har fastnat och vet inte hur jag ska gå vidare.
Här kommer uppgiften:
Gör en sida som frågar efter ett sökord, utför en sökning på libris.kb.se och presentera resultatet av sökningen snyggt på sidan. Välj själv 3-4 st fält du vill visa upp från resultatet. Du behöver inte kunna hur själva sökningen går till - du får färdig kod för detta.

Det här är vad jag har gjort:
<!DOCTYPE html>

<html>

<head>
<meta charset="utf-8">

<title>Uppgift3 </title>

</head>

<body>

<h1>Objekt</h1>
<h2>Uppgift 3 - Marlene Birgersson</h2>

</body>

<body2>
<script>
< form onsubmit = "return redirect();" >
< input id = "search"
type = "text" / >
< input type = "submit"
value = "Search" >
< /form>
</script>
</body2>

</p>

</form>

<form name="jksearch" action="http://www.libris.kb.se" method="get" onSubmit="jksitesearch(this)">

<p>Search Ibris.kb.se:
<br />
<input id="hiddenquery" type="hidden" name="q" />
<input name="qfront" type="text" style="width: 200px" value="navigator object" />
<input type="submit" value="Search" />
<br />

<script type="text/javascript">
var domainroot = "www.libris.kb.se"

var searchaction = [
"www.libris.kb.se"
]

var queryfieldname = ["q", "p", "q"]

function switchaction(cur, index) {
cur.form.action = searchaction[index]
document.getElementById("hiddenquery").name = queryfieldname[index]
}

function jksitesearch(curobj) {
for (i = 0; i < document.jksearch.se.length; i++) {
if (document.jksearch.se[i].checked == true)
switchaction(document.jksearch.se[i], i)
}
document.getElementById("hiddenquery").value = "site:" + domainroot + " " + curobj.qfront.value
}
</script>

</p>

</form>

Vad gör jag för fel??
Hjälp snälla!

Tacksam för snabbt svar

Marlene

Permalänk
Medlem

Nu skall jag inte leka moderator men skoluppgifter brukar inte tillåtas här & försök skriva lite bättre rubriker på dina trådar för dina rubriker är oerhört icke-beskrivande, dina 2 senaste ger ingen som helst ledtråd vad tråden handlar om

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarleyHart:

Hej! Jag skulle behöva hjälp med en skol uppgift. Har fastnat och vet inte hur jag ska gå vidare.
Här kommer uppgiften:
Gör en sida som frågar efter ett sökord, utför en sökning på libris.kb.se och presentera resultatet av sökningen snyggt på sidan. Välj själv 3-4 st fält du vill visa upp från resultatet. Du behöver inte kunna hur själva sökningen går till - du får färdig kod för detta.

Det här är vad jag har gjort:

<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="utf-8"> <title>Uppgift3 </title> </head> <body> <h1>Objekt</h1> <h2>Uppgift 3 - Marlene Birgersson</h2> </body> <body2> <script> < form onsubmit = "return redirect();" > < input id = "search" type = "text" / > < input type = "submit" value = "Search" > < /form> </script> </body2> </p> </form> <form name="jksearch" action="http://www.libris.kb.se" method="get" onSubmit="jksitesearch(this)"> <p>Search Ibris.kb.se: <br /> <input id="hiddenquery" type="hidden" name="q" /> <input name="qfront" type="text" style="width: 200px" value="navigator object" /> <input type="submit" value="Search" /> <br /> <script type="text/javascript"> var domainroot = "www.libris.kb.se" var searchaction = [ "www.libris.kb.se" ] var queryfieldname = ["q", "p", "q"] function switchaction(cur, index) { cur.form.action = searchaction[index] document.getElementById("hiddenquery").name = queryfieldname[index] } function jksitesearch(curobj) { for (i = 0; i < document.jksearch.se.length; i++) { if (document.jksearch.se[i].checked == true) switchaction(document.jksearch.se[i], i) } document.getElementById("hiddenquery").value = "site:" + domainroot + " " + curobj.qfront.value } </script> </p> </form>

Dold text

Vad gör jag för fel??
Hjälp snälla!

Tacksam för snabbt svar

Marlene

kod-taggarna är helt Ok att använda, bara så att du vet

Permalänk

Börja med att formattera javascript-koden rätt. Du kan inte ha radbrytningar mitt i koden hur som helst, särskilt inte om du skippar att använda {} på if-satser.

var domainroot = "www.libris.kb.se"; var searchaction = ["www.libris.kb.se"]; var queryfieldname = ["q", "p", "q"]; function switchaction(cur, index) { cur.form.action = searchaction[index]; document.getElementById("hiddenquery").name = queryfieldname[index]; } function jksitesearch(curobj) { for (i = 0; i < document.jksearch.se.length; i++) { if (document.jksearch.se[i].checked == true) { switchaction(document.jksearch.se[i], i); } } document.getElementById("hiddenquery").value = "site:" + domainroot + " " + curobj.qfront.value; }