Byta cpu kylare på era färdiga datorer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Byta cpu kylare på era färdiga datorer?

Går det efterhand om man köper en färdig stationär att ni uppgraderar cpu kylaren? dom är ju inte direkt dom bästa direkt till quadcores kan ju bli varmt sen när sommaren kommer, går det eller?

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Rent generellt ska det gå ja.

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Man kanske ska spendera lite extra tid på att undersöka vad man köper, men normalt är färdiga datorer en helt vanlig dator, med standardsockel, så valfri kylning som passar plattformen går att installera. Misstänker att garantierna kan påverkas om man behöver plocka ut hela moderkortet för att montera backplate till sin kylning, så man ska nog försöka välja en kylning som passar utan sådana extra finesser. Utöver det, är det inga problem.

De burkarna som kommer utan standardsockel är oftast lågeffekts system, typ Intel Atom med 14w förbrukning osv. De bör man inte behöva byta kylare på, så att de inte är anpassade till våra kylare är kanske inte så mycket av ett problem...
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

Som de tidigare svarat rent generellt så går det
Men vissa chassien tillåter inte det storleksmässigt om det är något speciellt format på chassiet, eller väldigt begränsat invändigt för höjden eller bredden.

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av HazZarD:

Går det efterhand om man köper en färdig stationär att ni uppgraderar cpu kylaren? dom är ju inte direkt dom bästa direkt till quadcores kan ju bli varmt sen när sommaren kommer, går det eller?

Om du syftar på våra Taurus/Vox så är det inga problem att byta kylare på dessa. Vi kör med helt vanliga komponenter och givetvis är det inget som påverkar garantin heller.

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

okej tack för svaret.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit