Permalänk

Akut dator åt morsan

Tjenare!

Min morsas dator dog helt förra veckan och hon är nu i behov av en ny dator snarast.
Jag har pratat med henne om att skaffa en bärbar dator för att underlätta åt henne men hon är fast bestämd att det behöver vara en stationär.
Hon har en budget på 5-6k och behöver kunna använda Klarna för köpet.

Datorn som dog var en dator jag byggde åt henne 6-7 år sedan som fungerat felfritt för henne till nu. Allt hon använder datorn för är Excel, Word, Internet (MÅNGA flikar samtidigt) och möjligtvis videosamtal någon gång ibland.

Det jag undrar är ifall det går att bygga en dator med den budgeten hon har? Helst ska datorn ha 16gb ram och minst 512gb lagring med möjlighet till en extra SSD då jag har 1tb åt henne.

Det får väldigt gärna vara integrerat grafikkort då hon tidigare använt det och inte har ett direkt behov av bra grafik o så.

Om någon har möjlighet att hjälpa mig med att hitta rätt komponenter eller t.om vet en färdigbyggd som hade passat så får mottages all hjälp och idéer.

Krav:
Hon behöver datorn innan månadsskiftet.

Mvh,

Matthew Pettersson

Permalänk

Jag skulle bara plocka en rimlig refurbad maskin om det är kraven t ex https://shop.inrego.se/stationara/hp-prodesk-600-g4-9
Finns även andra butiker som gör samma. Inrego funkar bra de få gånger det varit strul så har de löst det (fel grejer, nåt trasigt).

Permalänk
Snusfri

https://www.inet.se/lista/A4c6l/mammas-dator

Liten, tyst och mer än tillräckligt kraftfull.

Billigare men ändå tillräckligt kraftfull.

https://www.inet.se/lista/nGosx/mamma-2

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

En mini-PC borde väl räcka långt om 1 TB räcker totalt?

https://de.gmktec.com/en/products/gmktec-nucbox-g10-amd%C2%AE...

Annars kan ett prisvärt bygge se ut så här.

Permalänk

Tack för de snabba svaren!
Jag pratade med morsan precis och hon säger sig inte vilja ha en mini-pc, utan hon är gammalmodig och tycker om hennes burk.
Vad tror ni om dessa komponenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatthewPettersson:

Jag pratade med morsan precis och hon säger sig inte vilja ha en mini-pc, utan hon är gammalmodig och tycker om hennes burk.

https://www.inet.se/lista/bild/iiQ9s/for-morsan

PSU med två års extra garanti kostar 10 kr extra.

https://www.inet.se/produkt/6906882/gamerstorm-pk550d-550w

Betydligt snabbare RAM för 150 kr extra.

https://www.inet.se/produkt/5306842/kingston-16gb-2x8gb-ddr5-...

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga i chassit hon redan har?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett har den där processorn en GPU ja, men inget man vill använda, inte ens din mamma. Ta hellre en 8500G eller 8600G. Kan skippa kylaren då också.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tekniskt sett har den där processorn en GPU ja, men inget man vill använda, inte ens din mamma. Ta hellre en 8500G eller 8600G. Kan skippa kylaren då också.

Tidigare hade jag problem med 4k uppspelning med AM5 igpu men inte längre. Räcker nog gott och väl för de funktioner som beskrivs- men absolut att jag inte hade rekommenderat en 7600x för det och bättre köpa 8500g istället ifall man bestämt ska spendera överdrivet mycket pengar på en dator för så simpla saker.

Permalänk
Medlem

Om din mor känner sig jättegammelmodig så kan man nog lätta på lädret med ytterligare svängrum pga tillräckligt försumbar kostnad över tid imo.

Gpu-alternativen samt chassifrågan redan ställt, hade jag föreslagit som wrapping paper on the present to herself that I hope she's intending to purchase for herself.

Kan inte så mkt mer, lycka till!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Är den allså totalt död. inget blinkar till eller nån fläkt drar runt ett varv eller på nätagget. Det är allså totalt dött.

Om datorn bara dött har du kollat lite på den, ett fel kan vara att 230V strömkabeln satt lite löst och nu halkat ur läge. Det har hänt mig någon gång. Ett enkelt fel och kan lura en rejält då den verkar stendöd.
En annan sak kan vara glapp i knappen på chassiet. eller något annat som hoppat ut.

Kolla sånt först.

är den så att säga helt dör kan det vara så banalt att nätaggregatet dött helt. Då är det bra det som behöver köpas.

Jag skulle utgått först från något sånt och försökt kolla vilka delar som fungerar innan jag bestämmer mig för att byta allt. om du råkar ha en dator så kan du ju testa näteget på den datorn exepevis. och tvärt om....om du har ett nätagg att prova med.

Vid nybygge så har du kanske tänkt att köpa nätagg ändå...

Gillar hon chassiet så kan man ju använda det vid nybygget så klart.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Varför inte bygga i chassit hon redan har?

Hennes nuvarande chassi är Fractal Design Core 1000 och strömkabeln från PSUn lägger sig över alla komponenterna och har tryckt på hennes RAM, väldigt trångt med utrymme så tänkte att detta har lite mer utrymme.
Dock har hennes gamla ett filter på fronten och mesh vilket är ett stort plus med många djur i huset.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Typ såhär?

Då tänker jag att jag kan återanvända chassit som hon har nu efter en ordentlig tvätt.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Är den allså totalt död. inget blinkar till eller nån fläkt drar runt ett varv eller på nätagget. Det är allså totalt dött.

Om datorn bara dött har du kollat lite på den, ett fel kan vara att 230V strömkabeln satt lite löst och nu halkat ur läge. Det har hänt mig någon gång. Ett enkelt fel och kan lura en rejält då den verkar stendöd.
En annan sak kan vara glapp i knappen på chassiet. eller något annat som hoppat ut.

Kolla sånt först.

är den så att säga helt dör kan det vara så banalt att nätaggregatet dött helt. Då är det bra det som behöver köpas.

Jag skulle utgått först från något sånt och försökt kolla vilka delar som fungerar innan jag bestämmer mig för att byta allt. om du råkar ha en dator så kan du ju testa näteget på den datorn exepevis. och tvärt om....om du har ett nätagg att prova med.

Vid nybygge så har du kanske tänkt att köpa nätagg ändå...

Gillar hon chassiet så kan man ju använda det vid nybygget så klart.

När vi ger ström till datorn lyser lampan på moderkortet grönt och när vi väl trycker igång den rubbas inte fläktarna på PSUn, cpu fläktarna rör sig i max 1 sekund innan de bromsas helt och hållet.
Jag har kollat igenom alla kablarna på datorn och inget som satt löst så vitt jag vet.

Datorn fungerade som den skulle 2 veckor sedan och sen en morgon när hon startade den så gick den inte igång.

Permalänk
Medlem

När vi ger ström till datorn lyser lampan på moderkortet grönt och när vi väl trycker igång den rubbas inte fläktarna på PSUn, cpu fläktarna rör sig i max 1 sekund innan de bromsas helt och hållet.
Jag har kollat igenom alla kablarna på datorn och inget som satt löst så vitt jag vet.

Datorn fungerade som den skulle 2 veckor sedan och sen en morgon när hon startade den så gick den inte igång.

Låter spontant som att ett nytt nätagg skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Låter spontant som att ett nytt nätagg skulle hjälpa.

Det låter som ett bra ställe att börja testa på.
Om det inte är nätagget behöver du ju dessutom ändå ett sådant när du bygger ihop en ny dator.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Ok är det nånting som "blinkar" till på skärmen. Har någon startat datorn och försökt komma in i BIOS ?

Det kan vara så enkelt att batteriet som sitter på moderkortet är slut,,, det är ett väldigt vanligt batteri som finns på dom stora mataffärerna. CR 3032.

Det som händer är att BIOS tappar alla inställningar i BIOS man gör och beter sig som när den var ny.... allså det saknas bootordning(Väljer vilken disk som ska startas) med mera.

man kommer in i bios genom att hålla inne en tangent precis efter att datorn får ström och börjar start upp. vanligt med del tangenten, F8 F10... Det brukar synas på nån text oftast. men det går väldigt fort så det hinner flimmra förbi.

Om man har tur så är det bara det där lilla batteriet

och för säkerhet skull, skärmen är ok ? Alla kablar dit och så... Skulle varas surt med ny dator och komma på att skärmen inte är ok.

Annars kan det vara som andra sagt här. Fel på nätagg eller något annat.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ok är det nånting som "blinkar" till på skärmen. Har någon startat datorn och försökt komma in i BIOS ?

Det kan vara så enkelt att batteriet som sitter på moderkortet är slut,,, det är ett väldigt vanligt batteri som finns på dom stora mataffärerna. CR 3032.

Det som händer är att BIOS tappar alla inställningar i BIOS man gör och beter sig som när den var ny.... allså det saknas bootordning(Väljer vilken disk som ska startas) med mera.

man kommer in i bios genom att hålla inne en tangent precis efter att datorn får ström och börjar start upp. vanligt med del tangenten, F8 F10... Det brukar synas på nån text oftast. men det går väldigt fort så det hinner flimmra förbi.

och för säkerhet skull, skärmen är ok ? Alla kablar dit och så... Skulle varas surt med ny dator och komma på att skärmen inte är ok.

Då borde ju datorn gå igång som den ska ändå, iaf ge bild eller att fläktar snurrar igång och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det blev nog en siffra fel i batteristorleken – det brukar vara CR 2032 som gäller.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Typ såhär? https://www.inet.se/lista/bild/251If/morsan

Då tänker jag att jag kan återanvända chassit som hon har nu efter en ordentlig tvätt.

Typ så! Jag har aldrig hört om GamerStorm nätagg så jag vågar inte uttala mig om den men annars tror jag det duger. Personligen hade jag nog hellre valt en 8500G ist för 8600G och sparat ca 500 kr men det är upp till er (ser dock att den inte är i lager hos Inet så kanske därför du valde en 8600G)

Och ja, som de andra säger kan du ju börja med att först bara byta nätagg i gamla datorn. Det är sällan allt i en dator bara dör.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Nu kanske det är så att om mammsen är gammalmodig så kanske mammsen själv får fixa sakerna, eller hur?

Menar bara att om hon ber om en stor tjänst av dig så kanske hon kan backa lite på sina krav?

Varannan gång min mamma ringer är det datorproblem

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Det enda som händer på hela datorn är att lampan på moderkortet lyser grönt, inget som blinkar eller låter. Själva chassit har en blå lampa som alltid lyser när den är ikopplad men inte ens den lyser. När powerknappen trycks igång händer inget alls utan att cpu fläkten försöker snurra men slutar direkt. Kan inte få bild eller något till skärmen, som jag testat med min egna dator utan problem.

Ska beställa ett nytt PSU och se om det kan vara allt som behövs, alternativt testa med ett nytt batteri för moderkortet!

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa på Tradera en Dell med Windows 11. Gärna slimmodell som drar mindre ström. Jag har en sådan som är 14 år och den tuffar på. Via BIOS:et finns Diagnostik på hårdvarufel t.ex hårddisken måste bytas. Bäst vore en kontorsmodell med högre kvalité.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Typ så! Jag har aldrig hört om GamerStorm nätagg så jag vågar inte uttala mig om den men annars tror jag det duger. Personligen hade jag nog hellre valt en 8500G ist för 8600G och sparat ca 500 kr men det är upp till er (ser dock att den inte är i lager hos Inet så kanske därför du valde en 8600G)

Och ja, som de andra säger kan du ju börja med att först bara byta nätagg i gamla datorn. Det är sällan allt i en dator bara dör.

Jag har heller aldrig hört om GamerStorm utan tog det endast som rekommendation med garanti, men tror jag tar ett DeepCool istället. När det kom till CPU tog jag 8600g endast för att 8500g var slut i lager.

Permalänk

Tack till alla svar och idéer!
Jag kommer att beställa ett nytt PSU och köpa nytt batteri till moderkortet och börja där för att se om problemen löser sig!

Permalänk
Medlem

Jag har heller aldrig hört om GamerStorm utan tog det endast som rekommendation med garanti, men tror jag tar ett DeepCool istället. När det kom till CPU tog jag 8600g endast för att 8500g var slut i lager.

Gamerstorm är Deepcool.

Permalänk
Medlem

Jag brukar kolla om nätaggregatet fungerar med en voltmeter. Finns instruktioner hur man gör. Det är i och för sig ganska många mätningar man skall göra och olika volttal.