Permalänk
Inaktiv

Linux Mysql kluster?

Söker tips på kluster mjukvara för mysql på linux.

Ett alternativ är Galera, någon som har erfarenhet av andra lösningar?

Kör idag mysql inbyggda replikering tillsammans med keepalived vilket inte är helt optimalt..

Permalänk
Medlem

Jag kör ett mariadb galera cluster. Varit igång sedan 2013 och bara krånglat när någon råkade göra en tabell utan primary key!

https://mariadb.com/kb/en/mariadb/what-is-mariadb-galera-clus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107085:

Söker tips på kluster mjukvara för mysql på linux.

Ett alternativ är Galera, någon som har erfarenhet av andra lösningar?

Kör idag mysql inbyggda replikering tillsammans med keepalived vilket inte är helt optimalt..

Vad vill du uppnå för resultat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Vad vill du uppnå för resultat?

Jag vet inte om det är möjligt..

Men två noder, nod1 är master och går ner, då ska vip-interfacet flyttas över till nod2 vilket fungerar bra på den lösning jag har idag, men när man får igång nod1 så blir inte den automatiskt slav och får data replikerad till sig vilket är det jag hoppas kunna uppnå på något sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av =JoNaZ=:

Jag kör ett mariadb galera cluster. Varit igång sedan 2013 och bara krånglat när någon råkade göra en tabell utan primary key!

https://mariadb.com/kb/en/mariadb/what-is-mariadb-galera-clus...

Hur ser deras licensmodell ut om man kör den för kommersielt bruk? galera till mysql enterprise kostar en del, i slutänden får det väkl bli köp om det inte finns någon vettig öppen lösning tillgänglig.

Permalänk

En annan variant (för active/standby) är att använda DRBD för att replikera data mellan de två servrarna och använda Pacemaker/Corosync för att styra vem som hanterar VIP-adressen och vilken server som tjänsterna skall vara igång på. Men hur mycket det används idag och hur bra det fungerar i produktion låter jag någon annan besvara. Jag tror Galera är det populäraste alternativet idag?

Permalänk
Medlem

Har kört Percona XtraDB Cluster (använder Galera IIRC) i multi-master ganska mycket, fungerat mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107085:

Hur ser deras licensmodell ut om man kör den för kommersielt bruk? galera till mysql enterprise kostar en del, i slutänden får det väkl bli köp om det inte finns någon vettig öppen lösning tillgänglig.

Jag kör bara opensource varianten som är GPL2 på ett webbcluster med 3 dbs o 3 webservrar. Sedan kan man ju säkert köpa support oxå.

alla webservrarna har egen haproxy som lastdelar till mariadb-galera clustret. Så man slipper ännu någon single point of failure.

Permalänk
Hedersmedlem

En allmän fråga: är Mysql, eller dylik databas, ett måste? Eller skulle du kunna använda en helt annan typ, t ex av typ MongoDB, där funktionaliteten är inbyggd?