ändra aspect ratio på skärm!

Permalänk

ändra aspect ratio på skärm!

tjena tjena, nu är det så att jag paja min "main" skärm och var då tvungen att ta till en samsung syncmaster 2232bw och då är det så att jag vill ändra till aspect ratio alltså så jag får "black bars" in game, som i detta fall är spelet Counter Strike GO, men det finns inte på skärmen att ändra emellan aspect och full, så nu undrar jag hur jag ska fixa detta? hur får jag blackbar ingame igen?

väldigt tacksam för svar

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

https://www.youtube.com/watch?v=GBblICwxFtI

varför ska du ha det? om du vill ha 4:3 så är det väl ingame man fixar det?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

https://www.youtube.com/watch?v=GBblICwxFtI

varför ska du ha det? om du vill ha 4:3 så är det väl ingame man fixar det?

a det är 4:3 jag menar
tyvärr så går det inte att fixa 4:3 aspect igenom spelet, bara grafikinställningen men det är fortfarande fullscreen!

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta dum, Varför?
Du ser mindre med 4:3.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Med risk för att låta dum, Varför?
Du ser mindre med 4:3.

det är det dom flesta spelar med, och jag har kör med det sedan 1.6 så man är van vid det

men min fråga är om det går att fixa det?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av saitek100:

a det är 4:3 jag menar
tyvärr så går det inte att fixa 4:3 aspect igenom spelet, bara grafikinställningen men det är fortfarande fullscreen!

du kan alltid sätta lite svart tejp på skärmen så det försvinner lite

ont: om det inte går ingame eller på skärmen så går det nog inte :/ iallafall inte vad jag vet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

du kan alltid sätta lite svart tejp på skärmen så det försvinner lite

ont: om det inte går ingame eller på skärmen så går det nog inte :/ iallafall inte vad jag vet.

hahaha ja ellerhur
nä det var ju tråkigt att höra, är alltså ny skärm som gäller..

Permalänk
Medlem

Vad kör du för grafikkort?

@saitek100

Känns ju som att det borde gå att skapa en anpassad upplösning i kontrollpanelen för grafikkortet.

AMD/NVIDIA?

*edit*
Googlade lite:

http://smallbusiness.chron.com/widescreen-monitor-display-pro...

Osäker på hur relevant den artikeln är idag..

Permalänk
Medlem

AMD brukar ha centrerade timings som man kan ställa in i Catalyst Control Center, dock är det viktigt att man väljer samma upplösning på höjden i spelet (möjligtvis custom resolution?) annars blir det black bars där med. Aspect brukar också finnas där nånstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

tjena tjena, nu är det så att jag paja min "main" skärm och var då tvungen att ta till en samsung syncmaster 2232bw och då är det så att jag vill ändra till aspect ratio alltså så jag får "black bars" in game, som i detta fall är spelet Counter Strike GO, men det finns inte på skärmen att ändra emellan aspect och full, så nu undrar jag hur jag ska fixa detta? hur får jag blackbar ingame igen?

väldigt tacksam för svar

Om din skärm inte fixar att skala bilden till 4:3-format så finns det inställningar som låter ditt grafikkort ta hand om skalningen istället. Har du nvidia öppnar du nvidia control panel och går till 'Adjust desktop size and position', välj 'Aspect ratio' och sedan ställer du in 'Perform scaling on:' GPU.

Har du AMD hittar du inställningen här:
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/UnableToSetGPU...

När detta är gjort borde 4:3-upplösningar fungera i spelet.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Vad kör du för grafikkort?

@saitek100

Känns ju som att det borde gå att skapa en anpassad upplösning i kontrollpanelen för grafikkortet.

AMD/NVIDIA?

*edit*
Googlade lite:

http://smallbusiness.chron.com/widescreen-monitor-display-pro...

Osäker på hur relevant den artikeln är idag..

jag kör med 1024x768 ingame eller 800x600
aa ska ta och kolla länken

Skrivet av Dalton Sleeper:

AMD brukar ha centrerade timings som man kan ställa in i Catalyst Control Center, dock är det viktigt att man väljer samma upplösning på höjden i spelet (möjligtvis custom resolution?) annars blir det black bars där med. Aspect brukar också finnas där nånstans...

Skrivet av Poppu-chan:

Om din skärm inte fixar att skala bilden till 4:3-format så finns det inställningar som låter ditt grafikkort ta hand om skalningen istället. Har du nvidia öppnar du nvidia control panel och går till 'Adjust desktop size and position', välj 'Aspect ratio' och sedan ställer du in 'Perform scaling on:' GPU.

Har du AMD hittar du inställningen här:
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/UnableToSetGPU...
http://support.amd.com/PublishingImages/Support/GPU-68/gpuscaling3.jpg

När detta är gjort borde 4:3-upplösningar fungera i spelet.

har kollat på detta, men min skärm som jag spelar med är inne på "mina VGA" och inte "mina digitala"

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

jag kör med 1024x768 ingame eller 800x600
aa ska ta och kolla länken

har kollat på detta, men min skärm som jag spelar med är inne på "mina VGA" och inte "mina digitala"

Ah, så du kopplar med en VGA-kabel? Du har ingen DVI som ligger och dammar? Tror inte det fungerar annars.

Visa signatur

Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Ah, så du kopplar med en VGA-kabel? Du har ingen DVI som ligger och dammar? Tror inte det fungerar annars.

japp det har jag..
men jag har kopplat på nå på min dvi så det blir vga om inte jag tror fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

japp det har jag..
men jag har kopplat på nå på min dvi så det blir vga om inte jag tror fel!

Typ en adapter då antar jag? GPU-skalningen fungerar bara med digital signal (DVI, HDMI eller Displayport) så testa koppla bort den och testa med bara DVI-kabeln

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Typ en adapter då antar jag? GPU-skalningen fungerar bara med digital signal (DVI, HDMI eller Displayport) så testa koppla bort den och testa med bara DVI-kabeln

japp det är en adapter dom man skruvar på bara aa ska pröva göra det så återkommer jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Har TS en aktiv adapter så kommer detta gå.. annars blir det svårt!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

undra om det är inte så att jag måste ha DVI adaptern för att det inte passar annars, fick med den adaptern (har inte kollat ännu så ni vet)

Permalänk

*update

kolla nu, det är alltså VGA kabel jag har som är kopplad med en adapter i grafikkortet, hur ska jag göra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

*update

kolla nu, det är alltså VGA kabel jag har som är kopplad med en adapter i grafikkortet, hur ska jag göra då?

Din skärm har DVI om jag inte ser fel, och jag antar att ditt grafikkort också har en DVI-port, och då är nog det enklaste att handla en riktig DVI-kabel för några tior. Då får du ju dessutom bättre bild på köpet. VGA ger märkbart suddigare bild enligt mina erfarenheter

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Din skärm har DVI om jag inte ser fel, och jag antar att ditt grafikkort också har en DVI-port, och då är nog det enklaste att handla en riktig DVI-kabel för några tior. Då får du ju dessutom bättre bild på köpet. VGA ger märkbart suddigare bild enligt mina erfarenheter

tackar för svaret
då ska jag ta och göra det tror jag

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man behåller sin aspect ratio?, klickar i maintain aspect ratio så ändras det, men när jag går in i spelet så ändrar amd tbx till scale image to full size? och när jag tabbar ut till windows så ändrar den tbx till maintain aspect ratio?

Skärmen har HDMI och VGA och jag har tidigare kört med HDMI-kabeln och det har funkat bra, men efter senast jag formaterade datorn och laddade ner drivisarna så vägrar den ge med sig; tar testat köra DVI-HDMI men problemet kvarstår.

Kör med drivisar för windows 8, vilket jag gjort tidigare med gott resultat, eftersom att med windows-10-drivisarna så får jag ingen bild alls när de är installerade, OS är windows-10 tech preview.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

tar upp tråden lite snabbt och måste fråga efter vad jag ska ha för DVI kabel till min skärm?

tacksam för svar på detta

Permalänk
Medlem

@saitek100: Valfri DVI-D borde funka finfint.

Single link eller dual link gör ingen skillnad i ditt fall. Dual link behövs bara om man använder skärmar med högre upplösning eller 120+Hz som kräver mer bandbredd.

Visa signatur

Permalänk

så alltså borde en vanlig sådan funka då http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310185?

Permalänk
Medlem

@saitek100: Om ditt grafikkort har DVI borde det fungera perfekt ja

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

@saitek100: Om ditt grafikkort har DVI borde det fungera perfekt ja

sitter med ett sådant grafikkort https://www.komplett.se/sapphire-radeon-hd-6950-2gb-gddr5/646... så det borde ju funka

Permalänk

måste tillägga och fråga om jag kan använda en sådan? https://www.dustinhome.se/product/5010309838/hdmi---dvi-d-sin...

eller är det dvi d - dvi d om jag vill kunna ändra aspect i amd till ingame?

Permalänk
Medlem

@saitek100: Har aldrig testat en sådan kabel själv så det vågar jag inte svara på. Har alltid hållt mig borta från HDMI eftersom jag läst om folk som haft massa problem med skalning och färger. Jag hade kört på DVI-DVI iaf.

Visa signatur

Permalänk

okej okej blir att beställa en sån iallafall