Windows 10, installations problem, media creation tool startar inte, iso funkar inte etc

Permalänk

Windows 10, installations problem, media creation tool startar inte, iso funkar inte etc

Okej, ja har Windows 8.1 och vill testa uppgradera till Windows 10.
Har läst på och för vissa funkar det, vissa inte, finns massa olika knep etc, men inget funkar för mig.

Media Creation Tool startar inte äns, hittar bara en annan med samma problem men ingen lösning, den startar alltså inte alls.
Windows Update går via /updatenow, men den failar, och nu är den total kaput vilket som för den säger att den måste dra ner ca 16gb,
vilket förmodligen bara är att den vill dra ner massa W10 för dom har stackats eller nåt.

Ja testa att fixa en Iso via Windows Update .esd filen, det funka, men självklart kan man inte uppgradera via den, den säger att ja måste "starta windows normalt och inte via en skiva" eller nåt sånt. Ja testade mounta i datorn, samma resultat, testa extrahera och starta setup filen, samma resultat. Testa även att boota men samma resultat där med.

Ja har slut på ideer. Ja vill bara uppgradera, inte göra en res installation för det har ja tänkt göra senare.

Någon kanske vet något som ja missat så frågar här, vet dock att det överflödar med folk som har problem så har inget förhoppningar;P

Permalänk
Medlem

MediaCreationTool finns i två varianter så ladda ned rätt annars funkar det ej.

En som bara heter MediaCreationTool.exe och måste köras på ett 32bit windows för att fungera.

En som heter MediaCreationToolx64.exe som måste köras på 64bit windows för att fungera.

Om man väljer fel version startar den helt enkelt inte.

När man fått i gång den ska man först köra uppgraderings alternativet och inte skapa media för annan dator, annars kan man inte aktivera windows 10 uppgraderingen då den först måste uppgraderas från befintliga windows.

När man väl kört uppgradering och gått in på system och klickat så många gånger på aktiveraknappen att windows är aktiverat kan man starta MediaCreationTool för att skapa media för Clean installation och där ska man inte skriva in någon nyckel.

Om man vill skapa media måste man alltså ha uppgraderat och aktiverat windows innan då aktiveringen knyts till hårdvara och inte till nyckeln.

Har man däremot köpt win 10 retail och fått en unik nyckel (inte den generiska man får i gratis uppgraderingen ska man skriva in den men detta gäller bara nya köpta windows 10 retail licenser än så länge bara tillgängliga i Microsoft store för nedladdning då de boxade inte börjat säljas ännu.

Inga windows 7 eller 8(.1) nycklar fungerar här.@Zero Walker:

Permalänk

Testat båda.

32 bit ger mig en tom blank MessageBox, är enda skillnaden:s

Så kan inte komma längre än så.
Om ja kunde göra en uppgraderings USB eller nåt själv hade det varit nice, för har .ESD filen ja fick från update och gjorde en .ISO av den. Men kan inte uppgradera via den tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zero Walker:

Windows Update går via /updatenow, men den failar, och nu är den total kaput vilket som för den säger att den måste dra ner ca 16gb,
vilket förmodligen bara är att den vill dra ner massa W10 för dom har stackats eller nåt.

Vad var det som gick fel?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Vad var det som gick fel?

Det vet ja inte.
Men den laddar ner, men failar ändå, varit så sen början.

Börjar tro att det är mitt Windows 8.1 som är lite messed up då det strular lite.
För det ja inte förstår är varför ja inte kan uppgradera via ISO fil,
står då att ja måste köra installationen i OS och inte via Boot (vilket är just det ja gör:S).

Citat:

The computer started using the Windows installation media. Remove the installation media and restart your computer so that Windows starts normally. Then, insert the installation media and restart the upgrade. (Do not select “Custom (advanced)” to perform an upgrade. “Custom (advanced)” installs a new copy of Windows and deletes your programs and settings.)

Permalänk
Medlem

Tydligen ska man kunna köra toolet för windows 7 med 10an. Jag fick "something happened" felet när jag körde media toolet, har dock inte testat med toolet för windows 7 än.

Finns på https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-down...

1. Click to open the Windows USB/DVD Download Tool page.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Tydligen ska man kunna köra toolet för windows 7 med 10an. Jag fick "something happened" felet när jag körde media toolet, har dock inte testat med toolet för windows 7 än.

Finns på https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-down...

1. Click to open the Windows USB/DVD Download Tool page.

Kanske detta?

Citat:

error: 0xC19001DF - 0x500012 or “Something happened. Windows 10 installation has failed.”
“Something happened” while downloading Windows 10? You may not have enough disk space for updates. We recommend removing files to help free disk space.

Tip - Depending on the device, you may need 10-13 GB of free space to install Windows 10

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/wiki/windows_10-wi...

Permalänk
Medlem

iso när 8.1 inte startar

@Zero Walker: Väljer man rätt media creation tool (32 eller 64) för den dator man skapar ISO på så kan man välja rätt Windows-version i toolet för den dator man skapar ISO till.
Men hur kör man ISO när Windows 8.1 inte startar?