1) Jag kanske har missat något men jag trodde att verktyget skulle bränna en skiva?
Jag får den bara till att skapa en ISO-fil på SSD:n och därefter avslutas programmet. Är det meningen att man ska bränna själv efteråt eller gör jag något fel?
2) Det finns inget val om att skapa en Win 10 pro? Är det nyckeln som skapar detta senare under installationen kanske?
@Wickman: Om jag kommer ihåg rätt så har du 2 alternativ, antingen skapa en iso som du sedan bränner eller att den skapar en bootbar USB sticka.
Om du väljer att skapa media för annan dator så skall man kunna välja vilken version av W10 som skall användas, men du kommer endast kunna aktivera rätt version av W10 i förhållande till den nyckel/version du redan har.
Nu efter tredje försöket gick det bra. Det blev ett felmeddelande tidigare när jag försökte bränna ISO-filen till DVD:n, vet inte vad som gick fel. Högerklickade på filen och valde bränn.
Tydligen finns inte längre valet att hämta Win10 pro. Får se senare om det fixas med rätt nyckel under installationen.
@Wickman: Jag kör Windows 10 Insider och när jag ladda hem senaste versionen av W10 ISOn så fanns både Home och Pro versionen i denna ISO och då kunde jag välja Home eller Pro när jag gjorde W10 installationen på min SSD.
@Wickman: Jag kör Windows 10 Insider och när jag ladda hem senaste versionen av W10 ISOn så fanns både Home och Pro versionen i denna ISO och då kunde jag välja Home eller Pro när jag gjorde W10 installationen på min SSD.
Ja, men de har tydligen ändrat verktyget, så numera gäller det för både home och pro. Man kan se att fler upptäckt detta om man läser bland kommentarerna i länken jag postade ovan. Så nu får vi se hur det blir under installationen.
En rolig sak jag upptäckte när jag satt och labbade är, att om man högerklickar på ISO:n och väljer "Montera" så skapas en ny partition på SSD:n där alla installationsfilerna hamnar. Kör man sedan "setup" därifrån så genomförs en supersnabb installation direkt från SSD:n.
Det här gör man förstås enbart om man tänkt installera WIN10 på samma SSD som man har nuvarande OS och inte som jag, som har tänkt att installera det på en ny SSD.
Ja, men de har tydligen ändrat verktyget, så numera gäller det för både home och pro. Man kan se att fler upptäckt detta om man läser bland kommentarerna i länken jag postade ovan. Så nu får vi se hur det blir under installationen.