Installera windows 8.1 via usb

Permalänk

Installera windows 8.1 via usb

Hejsan, jag står nu inför problemet att jag ska installera windows 8.1 pro på en dator men det fungerade inte första gången så söker er hjälp nu. Jag vet att det finns jättemånga bra guider här på Sweclockers hur man ska installera windows, men det fungerar inte för mig då jag antagligen gör något fel.

Jag har läst runt på internet och det verkar som att man måste ha windows 7 innan man kan installera windows 8.1. Stämmer det?
Jag försöker nämligen installera windows 8.1 på en helt nybyggd dator.

Sedan var det också snack om att göra om filen så att det ska fungera att boota ifrån usb.
Jag använde mig utav http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...
där de sa åt mig att installera Microsoft Windows USB/DVD Download Tool vilket jag gjorde. Men även det fungerade inte.

Så jag undrar hur ska jag gå tillväga för att installera windows 8.1 från USB. Moderkortet vi arbetar på har bios utility alltså inte den klassiska gamla utseendet på bios.

EDIT: Jag prövade sedan en gång till med att skapar ett medium via denna sida, windows 8.1
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...
Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

@mattias235: Man behöver inte W7 innan.
Jag använder sedan länge Rufus för att få in ISOn på usb-minnen.
Fungerar mycket bättre tycker jag.

Det hjälper om du anger vilket moderkort det gäller.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Kör även jag en röst för Rufus som fungerar klockrent. Samt som ovanstående skrev så behövs inte W7.

Vad är det inte som fungerar?

Många problem folk får är för att de försöker att installera från en USB3 port så var säker på att du använder en USB2 port, USB 3 portarna är blåa.

Välj USB enheten som första prioritet vid uppstart.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

@SirMacke: Jag har moderkortet: http://www.inet.se/produkt/1902494/asus-b85m-e#/specs
Ska pröva med rufus och återvända med resultat

Mvh Mattias

Permalänk

@som99: Jag kör via en usb 3 port. Ska endast köra usb 2 så inte det ska vara felet
EDIT: Har varit inne i bios och ändrat så USB ska ha första prioritet.
Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

@mattias235: Win8.1 kan köras över USB3.
Fixa minnet, sedan tryck F8 upprepade gånger vid start och välj att starta från USB-minnet.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

@som99: Nu när jag har Rufus. så får man upp denna rutan: https://gyazo.com/7e8c443ee462e270df71c7702206e9df
Bör jag köra med de inställningar som är på rutan eller borde jag ändra något av de. Syftar framför allt på klusterstorleken. Om det kan hjälpa så vill jag installera Windows 8.1 64

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@mattias235: Win8.1 kan köras över USB3.
Fixa minnet, sedan tryck F8 upprepade gånger vid start och välj att starta från USB-minnet.

"Skall" gå men många har haft strul med det, har själv ett moderkort i mitt arkadmaskinsbygge som INTE vill leka boll med USB3 portarna och w8.x installationer. Så säkrare kort med USB2 portarna.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@som99: Nu när jag har Rufus. så får man upp denna rutan: https://gyazo.com/7e8c443ee462e270df71c7702206e9df
Bör jag köra med de inställningar som är på rutan eller borde jag ändra något av de. Syftar framför allt på klusterstorleken. Om det kan hjälpa så vill jag installera Windows 8.1 64

Mvh Mattias

Kör som det står och välja W8 iso'n genom att trycka på ikonen vid FreeDOS.

Visa signatur

Permalänk

@som99: Rufus har nu skapat mig en fil på mitt usb. Jag har i bios satt att USB har första prioritet på denna dator ( Windows 8.1 och allt installerat) för att se om jag kommer till installationsmenyn. Men varje gång kommer jag in på min vanliga windows. När jag trycker F8 på mitt keyboard ( moderkortet vill ha F8 för bootmeny) så kommer ingen bootmeny upp utan ingenting händer. Tror det kan vara mitt keyboard som är konstigt. Förhoppningsvis fungerar det bättre på polarens dator som är helt ny tro? :S

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@som99: Rufus har nu skapat mig en fil på mitt usb. Jag har i bios satt att USB har första prioritet på denna dator ( Windows 8.1 och allt installerat) för att se om jag kommer till installationsmenyn. Men varje gång kommer jag in på min vanliga windows. När jag trycker F8 på mitt keyboard ( moderkortet vill ha F8 för bootmeny) så kommer ingen bootmeny upp utan ingenting händer. Tror det kan vara mitt keyboard som är konstigt. Förhoppningsvis fungerar det bättre på polarens dator som är helt ny tro? :S

Mvh Mattias

Du har valt ISO i bläddermenyn sedan tryckt på ikonen för att välja ISO?

Om du helt väljer bort din hårddisk från boot menyn och endast har USB som val vad händer då?

Vad ser du på usb stickan om du öppnar den i windows?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?
Om du kör UEFI istället för BIOS behöver du inte skapa bootable USB utan bara kopiera hela .iso till USB-minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

Mvh Mattias

Gör såhär.

Mounta iso filen i windows
Formatera din USB i FAT32.
Kopiera innehållet ifrån din moutade iso fil direkt till usb minnet.
Boota

Klart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Vad har du för moderkort?
Om du kör UEFI istället för BIOS behöver du inte skapa bootable USB utan bara kopiera hela .iso till USB-minnet.

Moderkort har jag länkat ovan i inet länken. Det står att den har uefi, när jag var inne i bios stod det uefi, och det var inte klassiska bios
Mvh mattias

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Gör såhär.

Mounta iso filen i windows
Formatera din USB i FAT32.
Kopiera innehållet ifrån din moutade iso fil direkt till usb minnet.
Boota

Klart

Har jag mountat det när jag kör med Rufus, är helt grön inom det området. Vad går det ut på ?
Mvh mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

Har jag mountat det när jag kör med Rufus, är helt grön inom det området. Vad går det ut på ?
Mvh mattias

Skippa rufus.

När du får upp bootmenyn ska du kunna välja något som liknar:
UEFI: F: USB drive
Så då kan du installera direkt. Och det är så du ska installera eftersom UEFI är bättre och snabbare än BIOS. Alltså snabbare uppstart.
Så formatera USB:t och kopiera hela .iso rakt av.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Skippa rufus.

När du får upp bootmenyn ska du kunna välja något som liknar:
UEFI: F: USB drive
Så då kan du installera direkt. Och det är så du ska installera eftersom UEFI är bättre och snabbare än BIOS. Alltså snabbare uppstart.
Så formatera USB:t och kopiera hela .iso rakt av.

Tack så mycket för ett bra svar. Ska formatera USB efter sweclockers installationsguide, och sedan kopierar jag över det och prövar. Får se hur det går senare idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

Ska formatera USB efter sweclockers installationsguide

Men du behöver inte följa den. Du behöver bara kopiera över alla filer på din iso till USB-minnet. (Alltså öppna iso:n och sedan kopiera över alla filer.)

Bara kopierar över till ren och formaterad USB:
• Kan inte på traditionellt sätt starta på USB och installera Windows (i BIOS läge).
• Kan starta på USB:n i UEFI läge och installera Windows i UEFI läge (bra!)

Följer guide/rufus/make bootable USB:
• Kan starta datorn på USB och installera Windows (men då blir det i Biosläge = inte bra).
• Kan vid bootläge välja UEFI-läge och installera Windows i UEFI-läge.

Så håll koll sen att det verkligen blir UEFI-läge.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Men du behöver inte följa den. Du behöver bara kopiera över alla filer på din iso till USB-minnet. (Alltså öppna iso:n och sedan kopiera över alla filer.)

Bara kopierar över till ren och formaterad USB:
• Kan inte på traditionellt sätt starta på USB och installera Windows (i BIOS läge).
• Kan starta på USB:n i UEFI läge och installera Windows i UEFI läge (bra!)

Följer guide/rufus/make bootable USB:
• Kan starta datorn på USB och installera Windows (men då blir det i Biosläge = inte bra).
• Kan vid bootläge välja UEFI-läge och installera Windows i UEFI-läge.

Så håll koll sen att det verkligen blir UEFI-läge.

Jag menade inte att följa deras guide, menade deras lilla korta guide hur man gjorde rent USB, för det är väl så jag formaterar usb:et

Tack för ett grymt svar !!
Mvh mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

Mvh mattias

okej men gör såhär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

Jag menade inte att följa deras guide, menade deras lilla korta guide hur man gjorde rent USB, för det är väl så jag formaterar usb:et
Tack för ett grymt svar !!
Mvh mattias

Bara att högerklicka på enheten i Utforskaren och välja formatera.

Varför hålla på med rufus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Bara att högerklicka på enheten i Utforskaren och välja formatera.

Varför hålla på med rufus?

varför inte om han inte vet hur man gör annars?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

varför inte om han inte vet hur man gör annars?

• Formatera USB i Utforskaren.
• Kopiera över alla filer.
Känns lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

• Formatera USB i Utforskaren.
• Kopiera över alla filer.
Känns lättare.

ja det klart, men han visste inte hur man mountar en iso, läs inläggen.

Visa signatur

Permalänk

@Oneone: Jag har nu använt rufus för att fixa usb. Dock skiljer sig inställningarna från dina. Mitt ser it
https://gyazo.com/2f174491a56ef1cf01acae18d3a2d8c7
lär det fungera tror du?
Du hade något om gtp, vilken min inte har. Den antog dessa inställningar när jag valde filen
Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@Oneone: Jag har nu använt rufus för att fixa usb. Dock skiljer sig inställningarna från dina. Mitt ser it
https://gyazo.com/2f174491a56ef1cf01acae18d3a2d8c7
lär det fungera tror du?
Du hade något om gtp, vilken min inte har. Den antog dessa inställningar när jag valde filen
Mvh Mattias

Hej!

Du måste ändra till GPT för UEFI på partionstema och målfilstyp.

Visa signatur

Permalänk

@Oneone: När jag gjorde som du så blev klusterstorleken 16 kilobytes. spelar det någon roll? Kan inte ändra rill 4000 som du har ?'

mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

@Oneone: När jag gjorde som du så blev klusterstorleken 16 kilobytes. spelar det någon roll? Kan inte ändra rill 4000 som du har ?'

mvh Mattias

nej det e lungt borde fungera endå.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oneone:

nej det e lungt borde fungera endå.

Tack så mycket. Windows startade på första försöket. Sedan var det bara att mata in cd skiva för moderkort och grafikkort.

Mvh mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

Tack så mycket. Windows startade på första försöket. Sedan var det bara att mata in cd skiva för moderkort och grafikkort.

Mvh mattias

Toppen!

Problemet som du hade var att du formaterade ditt USB minne med NTFS. Nya moderkort har UEFI påslaget och då kan den ej läsa NTFS, därför behöver vi formatera USB stickan med FAT32

Visa signatur