Byta mellan C: och D:?

Permalänk
Medlem

Byta mellan C: och D:?

Hej...

Jag har en liten fundering, det är nämligen så att jag har fått i uppdrag att installera windows xp på en dator med 98 och var tvungen att göra en ren installation (kunde inte formatera först då cd-läsaren inte var bootbar), så jag fick lov att installera windows xp på D: och den gamla windows 98 ligger kvar på c: med en massa onödigt skräp.

Nu är det så att jag antar att killen jag gjort det här åt helst vill att Windows ska ligga på C: med alla program och liknande och han vill nog helst inte ha D: i överhuvudtaget.

Kan jag genom PartitionMagic's "Drivemapper" byta plats på C: och D: utan att något dåligt händer? Alltså, så att windows xp fortfarande kan starta upp osv., tänkte om man var tvungen att ändra någon sökväg i någon fil...

Isf. hade jag sedan också tänkt att då formatera D: (den som då skulle vara den "onödiga" hårddisken och lägga ihop den med C:. Är det här möjligt att göra utan att man riskerar något?

Förutom detta har jag en liten avslutningsfråga också varesig det här går bra eller inte, men när man startar upp nu så kommer det ju en bootskärm där man kan välja mellan windows xp och windows 98, kan man få bort denna på något sätt? Om det går att göra som ovan så kanske den iofs. försvinner när jag formaterat D: (win 98)?

Visa signatur

Beställt: Antec P182, Corsair 620W PSU, Gigabyte GA-X48-DQ6, 8GB Corsair PC6400 CL4, Intel Core 2 Quad Q9450, TRUE, 2x750GB Samsung Spinpoint F1 (Raid0), nVidia 8800GTS

Permalänk
Medlem

Okej, vet att detta inte är det folk uppskattar mest, men någon här inne bör ju verkligen kunna detta

Visa signatur

Beställt: Antec P182, Corsair 620W PSU, Gigabyte GA-X48-DQ6, 8GB Corsair PC6400 CL4, Intel Core 2 Quad Q9450, TRUE, 2x750GB Samsung Spinpoint F1 (Raid0), nVidia 8800GTS

Permalänk
Medlem

När XP är installerat på D: så pekar alla genvägar och en massa sökvägar i registret mot D: Om då XP flyttas till C: så kommer det att vara fel. Det går att rätta till, men är nog enklare att installera om på C:
Kopiera hela installationsmappen från cd till hårddisken, och starta installationen. Installera på C:. Sedan kan du ta bort D: och med partition magic stretcha C: till att fylla hela disken.

Angående valet av os i början, Egenskaper på 'den här datorn'
Avancerat > Uppstart eller liknande (fritt översatt från engelska), där kan du ange hur länge listan skall visas, ellet ta bort den helt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okej... hade en del förhoppningar om att drivemapper skulle ändra allt i registret som den kände var fel... men tack för lösningen på den andra delen, det är bra att veta iaf.

Visa signatur