Permalänk

Passagerare i baksätet

Hej! Klurar på en fråga som jag inte kan få svar på, och tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig

Har hänt en del gånger att jag varit med i bilen som passagerare eller själv skjutsat hem folk från krogen, där man varit totalt sex pers i en vanlig personbil med 5 sittplatser. Nu till frågan:

Får man ha en person i bagaget om alla andra sittplatser med bälten är upptagna, och kommer föraren bli drabbad?

På flashback hade nån copypastat ett utdrag från lagordningen, och där stod det nåt om att alla som sitter i bilen ska bära bälte sålänge det finns bälten (kan hitta vad det stod senare)

Har varit lite nojig bara när jag själv fått skjutsa, vill inte att körkortet ska ryka

EDIT: Här är utdraget!

Trafik med motordrivna fordon på väg
10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@Sten sax påse: Nej, du får inte ha någon i bagaget (såvida det inte finns sittplatser där). Förare blir drabbad om passagerare är minderåriga, annars faller ansvaret på passageraren. Tror (vet ej till 100%) att det blir böter "bara".

Undantag gäller gamla bilar som inte har bilbälte, typ veteranbilar. Alla moderna bilar har bälten på samtliga godkända för bilmodellen sittplatser.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Citerar inga lagutdrag, men nej du får garanterat inte köra omkring med en person i bagageutrymmet.

Tvivlar dock på att körkortet ryker, böter av något slag låter troligt.

Permalänk
Skrivet av Sten sax påse:

Hej! Klurar på en fråga som jag inte kan få svar på, och tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig

Har hänt en del gånger att jag varit med i bilen som passagerare eller själv skjutsat hem folk från krogen, där man varit totalt sex pers i en vanlig personbil med 5 sittplatser. Nu till frågan:

Får man ha en person i bagaget om alla andra sittplatser med bälten är upptagna, och kommer föraren bli drabbad?

På flashback hade nån copypastat ett utdrag från lagordningen, och där stod det nåt om att alla som sitter i bilen ska bära bälte sålänge det finns bälten (kan hitta vad det stod senare)

Har varit lite nojig bara när jag själv fått skjutsa, vill inte att körkortet ska ryka

EDIT: Här är utdraget!

Trafik med motordrivna fordon på väg
10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.

Det fungerar inte riktigt så, i ditt registreringsbevis står det hur många passagerare du får ha i bilen. Dessa platser är med största sannolikhet bultade i dagens bilar. (räknar inte in gamla amerikanare här som kan ha soffa både fram och bak utan bälte.) sedan vem polisen är villig att lägga skulden på låter jag vara osagt.

Edkt: trea på bollen.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Sten sax påse: Förare blir drabbad om passagerare är minderåriga, annars faller ansvaret på passageraren. Tror (vet ej till 100%) att det blir böter "bara".

Föraren får böter även om personen inte är minderårig.

Har för mig det är 500kr person.

Permalänk
Medlem

I bagage är nog inte speciellt bra idé, tänk om de kommer en dåre och kör på dig bakifrån.
Då är det bättre att denna få sitta/ligga i nån knä och hoppas att farbror blå är på gott humör.

Lagen säger också att man inte får färdas fler personer än de finns bilbäte för om jag inte finns fel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Brott mot trafikförordningen.

4. Kap
6. § "6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är
registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är
avsedd för passagerare."

Verkar vara praxis på 500 kronor i böter.

Edit: Källa!

Permalänk
Medlem

Om man har fyra personer i baksätet då, varav bara tre har bälte på sig då det inte finns fler?

Permalänk
Medlem

Det framgår av registreringsbeviset hur många passagerare man får ha.
Om man kör med överlast så drabbar det väl föraren så jag tänker mig att det blir böter för föraren även i ett fall med för många passagerare.
Är det ett barn känns det som ett värre brott.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Om man har fyra personer i baksätet då, varav bara tre har bälte på sig då det inte finns fler?

Olagligt om baksätet är avsett för tre personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Fjärde personen kan lika gärna sitta på taket, varje bil har ett givet antal platser för passagerare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Föraren får böter även om personen inte är minderårig.

Har för mig det är 500kr person.

Stämmer nog när jag tänker efter. Tänkte på bältesanvändningen men sitter man på en plats som inte finns så faller det nog under föraransvar som du påpekar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse @Rillepille
Ett utdrag från NTF konsument.

Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använder bilbältet. En förare som låtit bli att göra vad han eller hon kan för att få den som är under 15 år att använda bilbälte eller särskild skyddsanordning, döms till penningböter. Detta gäller både för bussförare och förare av personbil.

En förare kan inte straffas för att en passagerare som är 15 år eller äldre inte använder bilbälte, utan då är det passageraren själv som riskerar penningböter.

Bötesbeloppet för den som inte använder befintligt bälte är 1500 kronor och 2500 kronor om barn under 15 år sitter obältade i bilen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Dr.Mabuse @Rillepille
Ett utdrag från NTF konsument.

Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använder bilbältet. En förare som låtit bli att göra vad han eller hon kan för att få den som är under 15 år att använda bilbälte eller särskild skyddsanordning, döms till penningböter. Detta gäller både för bussförare och förare av personbil.

En förare kan inte straffas för att en passagerare som är 15 år eller äldre inte använder bilbälte, utan då är det passageraren själv som riskerar penningböter.

Bötesbeloppet för den som inte använder befintligt bälte är 1500 kronor och 2500 kronor om barn under 15 år sitter obältade i bilen.

Den texten säger dock ingenting om det är straffbart för föraren att skjutsa mer än de enligt tillverkaren max antal tillåtna passagerare, bara att man har skyldighet att se till att barn använder bälte.

Permalänk
Medlem

Du får ha folk i bakluckan om du vill. Det är passageraren som får böter om denne e över 15 år.

Det du däremot kan åka fast för är överlastning. Alltså att du har för mycket vikt i bilen än den e gjord för. Info om det står i registreringsbeviset.
Oftast så är 6 vuxna personer övervikt i bilen. Så det får du böter för.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Att ha någon i bagaget borde mycket väl kunna räknas som vårdslöshet i trafik. (Undantaget A-traktor där det är OK om man har lastsäkrat ordentligt) Kom också ihåg att det är ganska snäva lastbegränsningar på många bilar. Har jag med 4 tjuckisar i min 740 så kör jag med överlass och riskerar att straffas därefter.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du får ha folk i bakluckan om du vill.

Nej, det får man inte.

Rätt svar framgår av Trafikförordningen 4 kap. 6 §:
"I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för.
Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
"

Permalänk
Medlem

Att bara ställa frågan. Tänk efter före?

Finns för mycket folk med körkort som inte kan reglerna.
Kolla registrerings beviset där står det. Sen ska alla vara bältade i nyare bilar.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Tack för alla svar, klart att det är olagligt men var mer intresserad att veta böter/straff när sånt händer, vilket jag fått svar på nu!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk

Hänt mig ett par gånger när jag fyllt 18 och inte hade mer vett i skallen är dom över 15år så får alla som sitter i bagaget böter, 1500kr för att dom inte använder bälte. Är de under 15år får du böterna.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du får ha folk i bakluckan om du vill. Det är passageraren som får böter om denne e över 15 år.

Det du däremot kan åka fast för är överlastning. Alltså att du har för mycket vikt i bilen än den e gjord för. Info om det står i registreringsbeviset.
Oftast så är 6 vuxna personer övervikt i bilen. Så det får du böter för.

Nej, det får man inte. Om du inte visste detta och har körkort(?) kan man ju undra vad för fler grundläggande saker i trafiken du inte kan. Hoppas inte vi möts på vägen.
Ett tips, läs lite teori och tillämpa den i trafiken.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Nej, det får man inte. Om du inte visste detta och har körkort(?) kan man ju undra vad för fler grundläggande saker i trafiken du inte kan. Hoppas inte vi möts på vägen.
Ett tips, läs lite teori och tillämpa den i trafiken.

Det är på tok för lätt att ta körkort idag.
På teoriprovet kan ju ha fel på frågor som kan vara direkt livsfarliga att inte kunna, så länge man bara har tillräckligt många rätt.
Kunskapsluckor när det gäller trafikregler och teori finns det gott om bland bilförare.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är på tok för lätt att ta körkort idag.
På teoriprovet kan ju ha fel på frågor som kan vara direkt livsfarliga att inte kunna, så länge man bara har tillräckligt många rätt.
Kunskapsluckor när det gäller trafikregler och teori finns det gott om bland bilförare.

Ändå kuggar fler än någonsin... För att de chansar, är min gissning, chansar man tillräckligt ofta så antar jag att man prickar rätt någon gång...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ändå kuggar fler än någonsin... För att de chansar, är min gissning, chansar man tillräckligt ofta så antar jag att man prickar rätt någon gång...

Absolut, förr eller senare händer det ju.
Klarar man inte teorin eller uppkörningen efter 5 försök så borde ju det vara ett tecken på att individen inte ska ha något körkort kan man tycka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden