Telia 100/100 fiber långsam uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Telia 100/100 fiber långsam uppkoppling.

Hej! Jag skaffade fiber för drygt en vecka sen, internet hastigheten uppnådde endast 4MBps, och därefter så skaffade jag en ny router, ASUS RT-AC5300, men fick fortfarande bara 6MBps.
Jag rotat runt i routerns inställningar, får inte över 6MBps ändå, och bredbandskollen säger att jag har mellan 50-125MBps!
Snälla hjälp, jag blir smått galen av problemet!
MVH Marcus!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mackan_p:

Hej! Jag skaffade fiber för drygt en vecka sen, internet hastigheten uppnådde endast 4MBps, och därefter så skaffade jag en ny router, ASUS RT-AC5300, men fick fortfarande bara 6MBps.
Jag rotat runt i routerns inställningar, får inte över 6MBps ändå, och bredbandskollen säger att jag har mellan 50-125MBps!
MVH Marcus!

Beskriv bättre och använd inga förkortningar som går att tolka fel, hur mäter du mot BBK om den siffran blir så mycket högre än "den hastighet du får" du mäter väl via ditt bredbandet och vad får du då 5Mbit/sekund emot ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_p:

MVH Marcus!

Om du har 100mbit så ska du kunna få upp till 12.5mb/s. Pröva att mäta hastigheten direkt från fiberuttaget och se vad du får för resultat!

Permalänk
Inaktiv

Viktigt att skilja mellan MB och Mb ockå. 100Mb/s är ~12.5MB/s. Så om du laddar ner i 6MB/s är det samma som ~50Mb/s.
https://opensignal.com/knowledgebase/the-difference-between-m...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kote:

Om du har 100mbit så ska du kunna få upp till 12.5mb/s. Pröva att mäta hastigheten direkt från fiberuttaget och se vad du får för resultat!

Använd inga felaktiga förkortningar som förvirrar, skriv ut hela ordet !
12.5 milibit/s är inte detsamma som 100milibit och det är inte i närheten av samma som 100 megabit/sekund är ungefär detsamma som 12,5 megabyte per sekund.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

oj läste fel, det var inget då

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag får 6Mbit/s i nedladdnings hastighet, och bredbandskollen säger att jag har 110Mbit/s.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mackan_p:

@mrqaffe: Jag får 6Mbit/s i nedladdnings hastighet, och bredbandskollen säger att jag har 110Mbit/s.

Bredbandskollen mäter farten på ditt bredband på "nätverksnivå" men laddar du ner nått så är det ju inte bara nätverket du mäter utan då mäter du farten mot en specifik server och en specifik fil i ett filsystem och det är nått annat än bredbandshastigheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: men nedladdningshastigheten ska ju vara 100Mbit/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_p:

Beror på om källan klarar att skicka ut i 100 Megabit i sekunden till dig (Sverige). Så ange dina källor. Ena är Bredbandskollen (50-125 Mega bit i sekunden). Vilka är dina andra och vilken fart får du?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_p:

Hastigheten från telia till dig ska vara 100 mbit, men hastigheten från leffe, 24, i borås, kan inte garanteras och beror på hans uppladdningshastighet och en del andra faktorer.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mackan_p:

Ne, men bredbandshastihgheten ska vara 100 Mbit/s och det är den ju också enligt mätning mot BBK.
Det du tycker ska vara 100Mbit/s är nått som brukar kallas "Goodput" https://en.wikipedia.org/wiki/Goodput.

Visa signatur

Permalänk

Om du har en CTS ( fiber box) i din lägenhet så rekommenderar jag att testa att starta om denna då den ibland kan balla ur om telia gör nått på sitt håll. har hänt min kompis några gånger.
Starta om den genom att dra ut strömkabeln till den i 10 sekunder.

Efter det skall tu mäta hastigheten med kabel i det första uttaget i lägenheten, antingen om detta är rätt i väggen eller om det är i CTS boxen spelar ingen roll.

Använd http://www.speedtest.net/sv/ och mät efter omstarten av CTS boxen (om du har en sådan då)

Jag har själv fiber och har 100/100 och använder ASUS routern snäppet under dinn, ASUS RT-AC88U.

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem

6.5megabyte/sekund = 6,5*8=52 Mbit/s

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

@mr_sQuinty: Hur räknar ni skillnaden mellan Mbit och megabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_p:

@mr_sQuinty: Hur räknar ni skillnaden mellan Mbit och megabyte?

1 Mega Byte = 8 Mega Bit. 100Mb/s = 12.5MB/s.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Tusen tack allihopa!!!!!!!!!!! Nu fattar jag! Mbit/s och Megabyte/s är inte samma sak! Tack för hjälpen! Det var just det som var problemet!
Då kan en moderator stänga tråden!!! Tusen tack asså! Hoppas andra får nytta av det här!!!!!!!!!!!!!!! XD

Permalänk
Medlem

Du har gått in i de okunniga it konsumenternas fälla nr 1.

100 Megabit / sekund är vad du har beställt från leverantören.
När du sedan laddar hem på din dator laddar du hem i Megabyte / sekund.

En kort förklaring; Digitala värden är uppbyggd på Bit alltså 1 or och 0 or det binära talet
1 0 1 1 med basen 2 är det samma som
8 4 2 1 = 11 med basen 10.
När man har 8 bits 0 1 2 3 4 5 6 7 är det samma som en byte.
Det finns flera suffix för det binära talsystemet;
Byte = 8
kilobyte = 1024

Observera att en kilobyte egentligen är 1024 byte och inte 1000 byte. I därför stöter du i praktiken på hårddiskar som har en lägre lagringskapacitet än vad som utlovas, detta för att leverantörer lever efter att 1 kilobyte är 1000 byte.

Permalänk
Skrivet av mackan_p:

@Tec_Nonsens: Pratar du om en sån här?
***bort/mod***

typ en sådan

På bilden du länkat laddar du ner i 6,5 megabyte per sekund vilket är ca 50-60 megabit per sekund.
Din nerladdningshastighet kommer inte alltid maxas på 12,5 megabyte per sekund / 100 megabit per sekund då det hänger på hemsidorna & servrarna som du laddar data & uppgifter ifrån.

Får själv ca 10-12 megabyte per sekund / ca100 megabit per sekund från Steam beroende på vilken titel jag laddar ner.

Det bästa tester är att använda Speedtest för att se exakt hur många megabit per sekund du får

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Du har gått in i de okunniga it konsumenternas fälla nr 1.

Okunskap är inte en fälla.
Problemet är hur terminologin använts under alla år och man vägrar göra distinktion mellan bandbredd och hastighet (och vad som ryms inom begreppet hastighet).
IEC fastställer KiB, men nästan alla fortsätter använda KB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Problemet är hur terminologin använts under alla år och man vägrar göra distinktion mellan bandbredd och hastighet (och vad som ryms inom begreppet hastighet).

Framförallt Microsoft är en god kålsupare när det gäller att "räkna fel"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det vore iaf bättre om bredband såldes som Megabyte/s.
Megabit känns mest som någon onödig siffra.. om dom använde samma enheter skulle det underlätta ordentligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_p:

Tusen tack allihopa!!!!!!!!!!! Nu fattar jag! Mbit/s och Megabyte/s är inte samma sak! Tack för hjälpen! Det var just det som var problemet!
Då kan en moderator stänga tråden!!! Tusen tack asså! Hoppas andra får nytta av det här!!!!!!!!!!!!!!! XD

Det är faktiskt ett vanligare problem än du kan tro! Att folk inte riktigt har kollen på skillnaden!

Bra att det löste sig iaf!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Det vore iaf bättre om bredband såldes som Megabyte/s.
Megabit känns mest som någon onödig siffra.. om dom använde samma enheter skulle det underlätta ordentligt mycket.

Vore det verkligen bättre ? Jag tror det skulle skapas nya problem för folk skulle troligen börja snurra till det med begreppen bandwith, througput och goodput samt det faktum att Microsoft inte kan hantera binär och si prefix rätt.
Jag tror det skulle bli lika rörigt men på ett nytt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Bildlänkar borttagna i enlighet med §7*

Observera att vi ej tillåter piratkopieringssnack/innehav.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...