grå skärm och konstig grafik/text vid uppstart
Jag fick grå skärm för första gången någonsin inatt på min dator. Jag hade precis spelat Overwatch i ett par timmar, sedan avslutade jag spelet och började jag använda ett program för ljud som heter Audacity, hade nog bara browser igång med, 10 minuter senare blir det grå skärm helt apropå. Jag testade att klicka lite knappar men det hjälpte inget, sen startade jag om datorn med resetknappen på chassis. Då ser jag att det ser helt tokigt ut på skärmen, stora röda pelare rakt igenom skärmen på vänster och högersida och texten var helt åt helvete, typ istället för att stå vad det brukar stå som "loading bios" och sånt så var det massa rappakalja som "/&(ERg0cgdfä'" typ, var lite random glitches på det viset tills hårddisken började startade windows, då blev allt normalt igen.
Är det grafikkortet som spökar eller tror ni det är något annat? Vilka delar kan det vara som är trasiga? Nu funkar ju datorn igen, men jag vet inte hur länge det håller i sig så jag postar frågan direkt.
CPU ligger på ~45grader, gpu core ligger på 37grader, men det är just nu när jag inte gör något.
Min dator
Motherboard: ASUS P8Z68-V PRO
Ram: Corsair Vengeance Low Profile Blue DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz Socket 1155 Box
CPU Cooler: Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2
GPU: XFX Radeon HD7970 3GB PCI-E
PSU: EVGA SuperNOVA 750W