Nvidia använder gamla knep för att förbättra grafikprestandan i Maxwell och Pascal

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidia använder gamla knep för att förbättra grafikprestandan i Maxwell och Pascal

Att Nvidia fick ett så stort försprång i prestanda och energieffektivitet med Maxwell och nu med Pascal får en förklaring. Arkitekturerna använder tekniken Tile-Based Rasterization.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Färingsö
Registrerad
Aug 2007

Samma som kördes i Hercules 3D Prophet 4500 - Kyro II.

Corsair Obsidian 750D | EVGA X99 Classified | Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB DDR4 3200MHz CL14 | i7-5930K @4.5 GHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 HC @2062 MHz, 12212 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + Acer Predator XB271HU |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Vi sitter inte längre med 640x480 skärmar där man ser bieffekten på TBR som den röra det en gång var. Nu med högre upplösning så syns inte kvalitetsmissar som medföljer med tekniken, ett genidrag för Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelburk: R5 1600 (3,5GHz) | GTX980 | 16GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag förstår inte riktigt, är detta något negativt eller positivt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag förstår inte riktigt, är detta något negativt eller positivt?

Positivt och väldigt bra jobbat av nvidia att kunna lyckas med detta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag förstår inte riktigt, är detta något negativt eller positivt?

Ingetdera, det var väl mer för att kunna förklara vad det var som gjorde att nvidia kunde klämma ut så pass hög prestanda ur Maxwell-kretsen? För Nvidias del kanske det dock är negativt, man vill väl inte läcka sådant.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Spawnbadboy:

Positivt och väldigt bra jobbat av nvidia att kunna lyckas med detta

Skrivet av trickeh2k:

Ingetdera, det var väl mer för att kunna förklara vad det var som gjorde att nvidia kunde klämma ut så pass hög prestanda ur Maxwell-kretsen? För Nvidias del kanske det dock är negativt, man vill väl inte läcka sådant.

Kan AMD se att detta faktiskt funkar nu och på något sätt lägga till stöd för det i sina drivrutiner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan AMD se att detta faktiskt funkar nu och på något sätt lägga till stöd för det i sina drivrutiner?

Ingen aning om hur det fungerar när det gäller grafikkort, om det är på hårdvarunivå eller om det går att lösa mjukvarumässigt. Om det är det sistnämnda skulle det ju kunna innebära en smärre revolution, men det känns nästan orimligt att det skulle kunna vara så. Låter något för bra för att vara sant är det oftast det, men det hade ju varit fantastiskt om så var fallet!

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av trickeh2k:

Ingen aning om hur det fungerar när det gäller grafikkort, om det är på hårdvarunivå eller om det går att lösa mjukvarumässigt. Om det är det sistnämnda skulle det ju kunna innebära en smärre revolution, men det känns nästan orimligt att det skulle kunna vara så. Låter något för bra för att vara sant är det oftast det, men det hade ju varit fantastiskt om så var fallet!

Är det nu så att det blir en jäkla boost utav det och AMD på något sätt kan lägga till det i sina drivrutiner så kommer hela marknaden slå en kullerbytta

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@ClintBeastwood: Att Nvidia har hittat en metod för att klämma ur bra prestanda ur sina nya kretsar på ett energieffektivt sätt är så klart bara positivt. Att de använder tile-based rendering är rent tekniknördigt intressant då tekniken inte använts i skrivbordsklassade grafikkort på flera årtionden, men att de använder den tekniken är vare sig positivt eller negativt. Själva resultatet av att de använder tekniken, energieffektiv prestanda, är enkom positivt.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av loevet:

@ClintBeastwood: Att Nvidia har hittat en metod för att klämma ur bra prestanda ur sina nya kretsar på ett energieffektivt sätt är så klart bara positivt. Att de använder tile-based rendering är rent tekniknördigt intressant då tekniken inte använts i skrivbordsklassade grafikkort på flera årtionden, men att de använder den tekniken är vare sig positivt eller negativt. Själva resultatet av att de använder tekniken, energieffektiv prestanda, är enkom positivt.

Började fundera på om bildkvalitén på något vis kunde bli lidande eller liknande. Har du koll på ifall detta är på hårdvarunivå eller om det finns möjlighet att AMD kommer kunna använda sig av detta i sina drivrutiner nu när dom sett hur effektivt det funkat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

Det är intressant, innebär det att man kan se grafiska skillnader till AMD:s fördel om man använder lägre upplösningar (där enskilda pixlar är synliga)?

Hur som helst så är det helt klart en intressant teknik, och om det inte innebär någon subjektiv utseendenackdel i normala upplösningar så är det väl helt okej. Om detta innebär att AMD kan åstadkomma en stor förbättring av sin prestanda med samma teknik (jag tror dock att det görs på hårdvarunivå, men man vet ju inte) så är ju det positivt för alla utom Nvidia.

Dock är det nog väntat att sådant här kommer ut förr eller senare, lite märkligt att det inte har uppmärksammats tidigare kan jag tycka.

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av skewgen:

Det är intressant, innebär det att man kan se grafiska skillnader till AMD:s fördel om man använder lägre upplösningar (där enskilda pixlar är synliga)?

Det ska nog, väldigt låg upplösning för att man ens ska börja se spår av detta. Tile-based immediate rendering täcker trots allt över resurser som du ändå inte hade sett.

Edit: ord

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2002

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det nu så att det blir en jäkla boost utav det och AMD på något sätt kan lägga till det i sina drivrutiner så kommer hela marknaden slå en kullerbytta

Ja, men då får vi verkligen hoppas att effekten blir att nvidia sänker priset, inte att AMD lägger sig på samma dyra nivå som Nvidia :/

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2015

Kan det kanske vara detta som gör att maxwell och pascal även ser sämre ut i doom än radeon korten i samma kvalitetsinställningar?

AMD 1600X@4100 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av trickeh2k:

Ja, men då får vi verkligen hoppas att effekten blir att nvidia sänker priset, inte att AMD lägger sig på samma dyra nivå som Nvidia :/

Ja, precis så jag menade. Har svårt att tro att AMD tar ut massa mer pengar på grund av att dom lyckats finna massa prestanda via drivrutiner i så fall. Tänk även vilken boost detta kanske kan möjliggöra för tidigare generationers AMD-kort. Även om jag inte förstår mycket utav nyheten så är detta den enda som gjort mig riktigt taggad det senaste för att se vad den faktiskt innebär för oss användare. Kan väl ge sig fan på att det är något speciellt med hårdvaran men man kan alltid hoppas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, precis så jag menade. Har svårt att tro att AMD tar ut massa mer pengar på grund av att dom lyckats finna massa prestanda via drivrutiner i så fall. Tänk även vilken boost detta kanske kan möjliggöra för tidigare generationers AMD-kort. Även om jag inte förstår mycket utav nyheten så är detta den enda som gjort mig riktigt taggad det senaste för att se vad den faktiskt innebär för oss användare. Kan väl ge sig fan på att det är något speciellt med hårdvaran men man kan alltid hoppas.

Tyvärr tror jag snarare att AMD passar på att kapitalisera så mycket det bara går om det nu skulle ge ett svung i AMDs favör och de helt plötsligt skulle ha minst lika bra kort för 35-40% av priset. Men, hoppas kan man ju

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@ClintBeastwood: Det bör vara en kombination av hårdvara och mjukvara. Drivrutiner kan optimera hur hårdvaran jobbar mot gränssnittet (DirectX, Vulkan, etc) och själva mjukvaran (läs: spelet), men grafikkortets olika komponenter som grafikprocessorn måste vara skapt för att rendera bilder enligt modellen tile-based rendering. Nvidia har som sagt inte klargjort några detaljer om detta, men det bör vara en kombination av både hårdvara och mjukvara. Om AMD kan införa något liknande beror på om de har satsat på att bygga kommande grafikkortsarkitekturer efter denna modell. Med tanke på att de GCN 4.0-baserade grafikkorten i RX 400-serien använder fullscreen immediate mode rendering så lär kommande Vega-baserade grafikkort också använda fullscreen immediate mode rendering.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

"Nvidia har ännu inte uttalat sig i ämnet och det återstår därmed att se huruvida bolaget kommer publicera officiell information om hur Tile-Based Rasterization fungerar i deras senaste grafikarkitekturer Maxwell och Pascal"

Nej, och det lär de väl aldrig göra? Finns väl en anledning till att de hållit tyst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Det luktar lite "Samsung Pentile" över detta tycker jag.

NO MAAM

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@astr84: Osannolikt, de här metoderna handlar bara om hur bilden sätts samman, inte den sammansatta bildens kvalitet. Tile-based rendering och Immediate mode rendering kan påverka hur energieffektiv prestanda som kan uppnås, men det har inget med den direkta bildkvaliteten att göra.

Om Doom ser bättre ut på Radeon-kort kan det bero på ett antal olika anledningar. AMD kan ha en bättre Vulkan-drivrutin om det gränssnittet används, spelet utnyttjar asynchronous compute vilket fungerar betydligt bättre på AMD-hårdvara. Spelet använder även shader intrinsic functions vilket är en metod som ger optimerad prestanda på AMD-grafikkort. Det är några exempel på saker som mer troligtvis kan påverka prestanda och utnyttjas för att ge bättre bildkvalitet.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av astr84:

Kan det kanske vara detta som gör att maxwell och pascal även ser sämre ut i doom än radeon korten i samma kvalitetsinställningar?

Nej.

Problemet i Doom handlar om texturer som laddas in lite senare, efter det så är själva bildkvaliteten identisk mellan AMD/Nvidia.
Dessutom har det inte visat sig på Pascal som också använder den här tekniken.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Anonymous FTW: Hur tänker du då? Pentile matrix handlar om arrangemanget av subpixlar kontra äkta RGB-uppsättningar i en bildpanel, detta handlar om två olika metoder för att rendera bilder som ska skickas till grafikkortet.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Maj 2004

Den stora fördelen är väl att den sparar en del minnesbandbredd. Det är väl därför tekniken används i många GPU:er i mobiltelefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Phenom 9850BE @ 2,7GHz 1,248V | IMC/L3-Cache @ 2,2GHz | HT-Link @ 2GHz | 8GiB DDR2-800 @ 5-6-6-18-24-2T Unganged | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB @ 1355/2000MHz| Asus M3A32-MVP Deluxe @ BIOS v2301 | Intel X25-M G2 80GB | WD10EADS 1TB | WD10EAVS 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Scythe Kamariki 4 450W
BOINC Statistics
BOINC Statistics

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Efter som detta är en teknik som används främst för mobiler och andra strömsnåla enheter så skulle jag gissa på att de kom underfund med denna idé under utvecklingen av Tegra. Det hann ju bli ett par iterationer av Tegra innan 900-serien dök upp så de hade god tid på sig att testa denna teknologi.

Edit: Kanske AMD hade kommit fram till samma sak om de inte hade sålt Imageon (nu Adreno) till Qualcomm?

Oavsett vad så är det en riktigt intressant nyhet och hoppas vi kan få lite mer insyn i hur detta fungerar och vad det innebär här framöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Ah, nån som kommer ihåg uppstickaren Kyro 2?

Intel Core i7 8770k @ 4.8GHz | Asus Prime Z370-A | 16GB G.Skill DDR4 3200MHz | EVGA GeForce GTX 980ti SC+ | Supermicro Xeon-D 1528 | Asus MG279Q, Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Feb 2007

Optimering är alltid bra så länge det inte drar ner kvaliteten.

< :: insert | impressive | computer | specifications | here :: >

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av loevet:

@Anonymous FTW: Hur tänker du då? Pentile matrix handlar om arrangemanget av subpixlar kontra äkta RGB-uppsättningar i en bildpanel, detta handlar om två olika metoder för att rendera bilder som ska skickas till grafikkortet.

Ja jag tänkte som så att båda var tekniker för att ge mer prestanda på bekostnad av bildkvaliteten. Men bildkvaliteten kanske inte påverkas alls här med Nvidias teknik?

NO MAAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

De vill väl inte offentliggöra det här för allt är väl under copyright