Vilka CCNA Cisco kurser (webbmaterial) är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilka CCNA Cisco kurser (webbmaterial) är bäst?

Hejsan

Jag har 6 veckor på mig att skaffa CCNA certifikatet. Har läst på CUL i Hudiksvall. Så jag har läst ett ett par CCNA och CCNP kurser. Men för att ta certifikatet letar jag nu efter någon bra instruktör som lär ut ICND1 och ICND2 (som är CCNA).

Jag har tidigare lärt mig från CBT-Nuggets men vill testa något nytt. INE´s kurser var jag intresserad av med dom kostar för mycket.

Därför kollar jag på denna sida : http://www.thebryantadvantage.com/

Dom har billigaste kurserna jag kunde hitta. 12 euro för ICND1 och ICND2 vilket är galet billigt.

Men har ni några tips på vad som skulle vara bra?

Mvh Laars

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

@Laars:

Själv körde jag på CBT nuggets, läste denna bok http://www.bokus.com/bok/9781118789704/ccna-routing-and-switc... och självklart en massa labbande med GNS3/packet tracer samt en cisco 871 som jag hade tillbuds stående.

Det är väldigt mycket detaljer som behöver läras in och det är oklart ifall fler kurser kommer ge dig det. Då är det bättre att läsa böckerna.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hej kör själv CBT Nuggets och en bok från Todd lammle. Kika på http://reddit.com/r/ccna för massa info och länkar.

Tänk på att cisco precis ändrar icnd1 och icnd2. Dedline för att skriva de gamla proven är 20/8 för icnd1 och 24/9 för icnd2. Så köp inte upp dig på äldre böcker om du planerar att göra proven senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Hejsan

Jag har 6 veckor på mig att skaffa CCNA certifikatet. Har läst på CUL i Hudiksvall. Så jag har läst ett ett par CCNA och CCNP kurser.

Mvh Laars

Du behöver inte video instruktioner, vad du behöver är att läsa och labba, har du inte utrustning så kör på Cisco packet tracer eller GNS3(routing). Så länge du inte sov på Sören Bogg's lektioner och faktiskt lärde dig nåt så är inte CCNA så svårt om du redan pluggat CCNP.

Varför 6 veckor? Är det pressat pga jobb eller nåt?

Annars så tycker jag personligen att INE är bäst, men Chris Bryant, sidan som du länkade, är även en bra instruktör. Men videos är bara extra och det räcker inte med att bara titta på lite videos för att klara certifikatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du behöver inte video instruktioner, vad du behöver är att läsa och labba, har du inte utrustning så kör på Cisco packet tracer eller GNS3(routing). Så länge du inte sov på Sören Bogg's lektioner och faktiskt lärde dig nåt så är inte CCNA så svårt om du redan pluggat CCNP.

Varför 6 veckor? Är det pressat pga jobb eller nåt?

Annars så tycker jag personligen att INE är bäst, men Chris Bryant, sidan som du länkade, är även en bra instruktör. Men videos är bara extra och det räcker inte med att bara titta på lite videos för att klara certifikatet.

Ja det är ett jobberbjudande jag fått, och dom vill att jag ska skaffa detta certifikat om jag ska få möjlighet att arbeta där. Det är också ett företag som jag väldigt gärna vill bli anställd på. Har också kollat på INE. Dom är dyra (99$) men värkar ju bra om du säger. Önskar att Brian McGahan hade hand om CCNA kurserna har på INE, han verkade riktigt bra.

Tror också böckerna räcker långt men tänkte att jag behövde något extra om jag hade denna tidsbrist.

Skrivet av dahlgren:

Hej kör själv CBT Nuggets och en bok från Todd lammle. Kika på http://reddit.com/r/ccna för massa info och länkar.

Tänk på att cisco precis ändrar icnd1 och icnd2. Dedline för att skriva de gamla proven är 20/8 för icnd1 och 24/9 för icnd2. Så köp inte upp dig på äldre böcker om du planerar att göra proven senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det hörde jag. Dock så hörde jag från en lärare i nätverk att ca 90% var samma som tidigare versioner av ICND1 och ICND2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Önskar att Brian McGahan hade hand om CCNA kurserna har på INE, han verkade riktigt bra.

Tror också böckerna räcker långt men behövde något extra om jag hade denna tidsbrist.

Kolla på youtube, brukar finnas de äldre INE CCNA där från typ 2012.
https://www.youtube.com/watch?v=XSh3nto6m1c

Observera att de har lagt till mer, som Multi-area OSPF, mer IPv6 och FHRP(Ciscos HSRP, osv) från CCNP, men läste du klart så borde de inte vara problem. Men som sagt CCNA är fortfarande samma i grunden, det kommer tyvärr bli väldigt tidspressat för dig, har för mig du måste göra ICND1 före 20:e Augusti om du väljer att göra två stegs certifikat proven.

Har ingen koll på vad som är i nya CCNA, men läste för flera månader sedan att Cisco planerar att ta bort frame-relay helt eftersom de anser att det inte är relevant längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Kolla på youtube, brukar finnas de äldre INE CCNA där från typ 2012.
https://www.youtube.com/watch?v=XSh3nto6m1c

Observera att de har lagt till mer, som Multi-area OSPF, mer IPv6 och FHRP(Ciscos HSRP, osv) från CCNP, men läste du klart så borde de inte vara problem. Men som sagt CCNA är fortfarande samma i grunden, det kommer tyvärr bli väldigt tidspressat för dig, har för mig du måste göra ICND1 före 20:e Augusti om du väljer att göra två stegs certifikat proven.

Har ingen koll på vad som är i nya CCNA, men läste för flera månader sedan att Cisco planerar att ta bort frame-relay helt eftersom de anser att det inte är relevant längre.

https://www.udemy.com/ccna-on-demand-video-boot-camp/?ccManua...

Spola till 06:10 så kan du höra typ vad som är nytt med nya CCNA. Han sa att tog denna info direkt från en pdf som Cisco gav ut. Layer 3 etherchannel och lite BGP mm kommer att läggas till.

Har läst halva ICND1 boken nu i detalj, kanske hinner skriva innan det 20 Augusti. Men men jag kör på nu och kanske köper INE´s CCNA Routing & Switching.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Spola till 06:10 så kan du höra typ vad som är nytt med nya CCNA. Han sa att tog denna info direkt från en pdf som Cisco gav ut. Layer 3 etherchannel och lite BGP mm kommer att läggas till.

Oh! BGP, vad trevligt Kan inte tänka väldigt djupt dock.

Och ja, du gå kan till Cisco hemsida och hämta en PDF om vilka "course topics" som ingår. Bara dra hem den och gå genom varje grej steg för steg.

Permalänk
Medlem

Var länge sedan jag skrev i denna tråd men vill skriva klart tråden känner jag.

Har nu tittat igenom nästan hela CCNA Videor från INE med Keith Bogart. Personligen tycker jag han är mycket bättre än CBT nuggets. Jag tycker att Keith kan beskriva saker tydligare med mindre ord och gör att jag inte blir lämnad med ett flertal frågor när jag kollat klart videon.

Dom gjorde att jag kunde relatera med dom områden som finns i alla frames, paket och BPDU´s (t.ex FCS, Type of service,). Hur paketen packas in i varandra osv. Så att när jag läser om saker om nätverk så kan jag nu relatera tillbaka till OSI eller strukturen av ett paket eller frames t.ex på ett bättre sätt.

Så jag personligen rekommenderar INE framför CBT nuggets om ni som läser nätverk har läst igenom CCNA cisco boken en gång och förstår de flesta koncepten om alla ämnen, men vill att mer bitar ska falla på plats och få en djupare förståelse om det jag nämnde ovan.

Något jag bara vill tillägga är hur omänskligt dyrt det är att skriva ICND1 provet i Stockholm (Kista). Dom vill att jag betalar 2188:- för att skriva provet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Var länge sedan jag skrev i denna tråd men vill skriva klart tråden känner jag.

Har nu tittat igenom nästan hela CCNA Videor från INE med Keith Bogart. Personligen tycker jag han är mycket bättre än CBT nuggets. Jag tycker att Keith kan beskriva saker tydligare med mindre ord och gör att jag inte blir lämnad med ett flertal frågor när jag kollat klart videon.

Dom gjorde att jag kunde relatera med dom områden som finns i alla frames, paket och BPDU´s (t.ex FCS, Type of service,). Hur paketen packas in i varandra osv. Så att när jag läser om saker om nätverk så kan jag nu relatera tillbaka till OSI eller strukturen av ett paket eller frames t.ex på ett bättre sätt.

Så jag personligen rekommenderar INE framför CBT nuggets om ni som läser nätverk har läst igenom CCNA cisco boken en gång och förstår de flesta koncepten om alla ämnen, men vill att mer bitar ska falla på plats och få en djupare förståelse om det jag nämnde ovan.

Något jag bara vill tillägga är hur omänskligt dyrt det är att skriva ICND1 provet i Stockholm (Kista). Dom vill att jag betalar 2188:- för att skriva provet.

Jag skulle också rekommendera INE och har, med vissa undantag, alltid föredragit de kurser som Brian McGahan INTE är med i. Han är alldeles för virrig, ointressant och gör för många fel för min smak.

Menar du med referensen till priset att det skulle vara billigare att skriva provet någon annanstans än i Stockholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Priset gick upp för ett par år sedan när de gjorde om det, så kostnaden var runt 2000kr, vart du skriver spelar nog ingen större roll, men är väl möjligt att de som har själva test centret tar ut en liten avgift, kanske 100kr? Eftersom det måste finnas en kontrollant där så folk inte fuskar eller nåt.

Om du inte tagit CCNA så är det nog bättre att du tar två prov delen istället för allt i ett, priset blir ungefär lika. Att bara göra ett prov är mest för de som vill förnya sitt certifikat. Men om du verkligen kan allt ut och in så spelar det ingen roll egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Jag skulle också rekommendera INE och har, med vissa undantag, alltid föredragit de kurser som Brian McGahan INTE är med i. Han är alldeles för virrig, ointressant och gör för många fel för min smak.

Menar du med referensen till priset att det skulle vara billigare att skriva provet någon annanstans än i Stockholm?

Jag skrev icnd1 före sommaren och icnd2 efter sommaren och det kostade 137 euro. Du tog inte med några övningsprov eller liknande för att få det priset? Det var i Kista jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Jag nämnde priset eftersom det är fler än jag som inte har alla pengarna för att betala för video kurser, bok och sedan priset för att ta certifikatet. Det blir mycket pengar för mig i slutändan om man inte har något jobb. Föräldrar kan betala en del men inte allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Det blir mycket pengar för mig i slutändan om man inte har något jobb. Föräldrar kan betala en del men inte allt.

Om du inte jobbar så kan du lika bra söka en 2-årig YH utbildning och läsa CCNA & CCNP och få typ 2500kr i månaden av CSN utan lån om du är ung. Där jag plugga så fick vi även en viss rabatt när vi tog våra certifikat som skolan stod för.

Men visst, det kostar lite att ta ett certifikat, fortfarande otroligt billigt jämnfört med CCIE kostnaden om du nu vill gå så långt.

Permalänk