Permalänk
Medlem

Arbetsprov sysadmin

Hej!

Jag har sökt jobb som sysadmin och blivit erbjuden att göra ett arbetsprov i slutet av nästa vecka. Jag har aldrig gjort ett sådant förut så jag undrar vad det är jag ska förvänta mig. Är det någon här som gjort ett sådant som kan beskriva lite hur det kan gå till till exempel?

Permalänk
Medlem

@Atotal:
Beror på vilket företag, linux/windows? Exchange/databas? Som provjobbare så kommer du nog inte få göra så mycket av vad man brukar göra så om du tycker det är lite tråkigt så beror det antagligen på att du får göra skitgöra Man brukar få göra det mesta om det inte är landsting etc där det är väldigt stora miljöer då får man göra det man kan bäst. På mindre företag inkluderar det även klientinstallationer. Programvaror, support via mial/telefon/personligen etc.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:
Företaget är jag lite förtegen om ännu, men det är i linuxmiljö iallafall.

Värt att tillägga är att jag med arbetsprov menar att detta alltså är ett "prov" jag får göra som del av rekryteringsprocessen, jag är alltså inte anställd ännu. Eller var det just det du syftade på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

@fragwolf:
Företaget är jag lite förtegen om ännu, men det är i linuxmiljö iallafall.

Värt att tillägga är att jag med arbetsprov menar att detta alltså är ett "prov" jag får göra som del av rekryteringsprocessen, jag är alltså inte anställd ännu. Eller var det just det du syftade på?

Vad för nivå av sysadmin?

Kolla igenom annonsen om det fanns någon sådan, troligen kommer dom testa lite generella linux kunskaper, Bash och några av teknikerna dom skrev i annonsen.

Permalänk
Medlem

@Atotal:
Menade att det beror på vilket företag det är, när du frågade vad man kan tänkas få göra.
Ah okej har de börjat med sånna saker nu innan man blir anställd? Där ser man Om det är prov i den bemärkelsen så kommer du på göra saker som det är tänkt att du ska göra, det som ingår i din arbetsbeskrivning. Mao det är omöjligt att säga vad du ska få göra Men om du är rätt man för jobbet så kommer du klara oavsett vad de ber dig göra.

Visa signatur

.