Permalänk
Medlem

Dela ut skrivare Mac OS 9?

Som topic säger:

Vad är det lättaste sättet för att dela ut en skrivare i Mac OS 9 så att även Windows-datorer kan komma åt den? Eller ska skrivaren delas ut från en Windows-dator istället så att Mac:en är klient?

Tips om Mac-forum tas gärna emot, ifall inte ni kan besvara min fråga.

//Zepper

Permalänk

vad har skrivaren för fysiskt gränssnitt gentemot datorn?

EDIT:Rättstavning

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
vad har skrivaren för fysiskt gränssnitt gentemot datorn?

USB...

Permalänk

USB?
hmmm...oki...allt blir så mycket lättare om man har ethernet
har inte dödskoll just nu...orkar inte kolla upp det just nu heller..=(

men har man otur måste man kanske skaffa nått program i stil med DAVE...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

USB?
hmmm...oki...allt blir så mycket lättare om man har ethernet
har inte dödskoll just nu...orkar inte kolla upp det just nu heller..=(

men har man otur måste man kanske skaffa nått program i stil med DAVE...

Ok..Jo vet att en skrivare med eth. anslutning vore bäättre men många som har en sådan i ett icke geek svensson-hem?

Men om jag istället skulle dela ut skrivaren i windows kan jag då använda den från macen eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zepper
Ok..Jo vet att en skrivare med eth. anslutning vore bäättre men många som har en sådan i ett icke geek svensson-hem?

Men om jag istället skulle dela ut skrivaren i windows kan jag då använda den från macen eller?

Jag trodde att alla skrivare var ethernet nuförtiden...den enda vi ha som inte är det är en gammal applerackare som går på appletalk (iofs kör vi med en appletalk ->ethernet konverterare) men det händer ju inte helt sällan att jag har fel

borde kunna hjälpa till här, men det känns som mina OS 9 skillz har börjat försvinna

men jag återkommer efter att ha letat reda på min hög med Mac OS bibles etc..

tragiskt nog tror jag att du måste ha tredjepartsmjukvara för att dela en usbskrivare...
antingen PCMacLan som ger windows möjlighet att ansluta till ett appletalknät eller DAVE som ger OS 9 möjlighet att ansluta till ett windowsnätverk..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

antingen PCMacLan som ger windows möjlighet att ansluta till ett appletalknät eller DAVE som ger OS 9 möjlighet att ansluta till ett windowsnätverk..

Annars har jag för mig att Windows 2000 Server har stöd för åtminstone fildelning till och från Macar, eventuellt även printerstöd, även om det kanske inte är till så mycket hjälp för frågeställaren..

W

Permalänk

har ingen usbskrivare, men jag får ta och göra ett test med appletalkskrivare om jag orkar...(är en smula lat jag)

EDIT:Kolla om du hittar ngt matnyttigt här:
http://www.macwindows.com/Network.html#Peer2Peer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag trodde att alla skrivare var ethernet nuförtiden...den enda vi ha som inte är det är en gammal applerackare som går på appletalk (iofs kör vi med en appletalk ->ethernet konverterare) men det händer ju inte helt sällan att jag har fel

borde kunna hjälpa till här, men det känns som mina OS 9 skillz har börjat försvinna

men jag återkommer efter att ha letat reda på min hög med Mac OS bibles etc..

tragiskt nog tror jag att du måste ha tredjepartsmjukvara för att dela en usbskrivare...

hehe jo vad jag har fått fram så blir det nog till och köra tredjepartsmjukvara ell ngt... iaf eftersom det inte är mac os x där det tydligen ska finnas lösningar.. men DAVE är juh inte freeware.. orka betala, ngn som känner till freeware program som gör samma sak`?

Permalänk

DAVE är dessvärre ganska dyrt =(
kollade du länken jag skrev sist? jag kollade inte så noga men där stod ju flera program listade, med lite tur kanske nått är gratis el. billigare än DAVE

Visa signatur