Är det normalt att bara en PCI-E stöder x16 vid single-card?

Permalänk
Inaktiv

Är det normalt att bara en PCI-E stöder x16 vid single-card?

Satte grafikkortet i den mellersta x16-platsen, och noterar i BIOS att det minsann bara är det översta porten som stöder x16, annars är det x8 som gäller.

Rent fysiskt står det printat x16 på samtliga 3 platser... är det här normalt?

Asus Z270-A
GTX 1080ti

Permalänk
Medlem

Ganska normalt, ja.
Varit så lite höger och vänster sedan jag var en liten parvel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Gissar på att X16-printen bara avser fysisk storlek och inte ev. bandbredd.
http://www.hardwaresecrets.com/wp-content/uploads/190_041.jpg

Permalänk
Medlem

16 elektriskt och 16 fysiskt är två olika saker.

Men sen återstår ju frågan, hur stor skillad gör det? Kanske nån ynka % men vad jag kan minnas så har det sen länge sagts att 16 vs 8 inte är något att bråka om.

Ofta är socketen 16X i storlek för att man ska kunna köra flera 16X kort och få stabil installation, men du kan lika gärna stoppa ditt grafikkort i en 1x slot om du vill.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om vi pratar om olika saker nu.

Moderkortet har x3 PCI-E x16 platser för triple-SLI.

Borde då inte hastigheten vara x16 oavsett vilken plats jag använder? Låter ju som helt sjukt missvisande marknadsföring. Eller menar ni att det är helt normalt att det bara finns EN enda x16 port?

Och ja, man kan koppla grafikkortet till en x1 port, men nu är det en gaming-dator, inte en miner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Borde då inte hastigheten vara x16 oavsett vilken plats jag använder? Låter ju som helt sjukt missvisande marknadsföring. Eller menar ni att det är helt normalt att det bara finns EN enda x16 port?

Och ja, man kan koppla grafikkortet till en x1 port, men nu är det en gaming-dator, inte en miner.

Tvilvar att det är 3 stycken x16 elektriskt. Det är förmodligen en 16x och två 8x. Platserna är bara 16x stora. Samt så gör inte stor skillnad alls att gå från 16x till 8x.

Och han menar att det går att sätta kortet i en 1x plats, behöver inte vara en cryptominer för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gremanz:

Du har tre x16 fysiskt, för att kunna köra triple-SLI. Men eftersom det finns begränsat med PCI express-banor kan du inte få x16 elektriskt på alla tre. Det står på moderkortets specifikationer och gäller för alla moderkort baserade på det chipset, så vida man inte har ett extra chip för fler PCI-express-banor.

Vill du har tre x16 elektriskt måste du köra X99, X299 eller något annat "större" (dyrare) chipset..

Länk till Newegg (Asus laddar för slött på mitt internet) där det står hur konfigurationen görs:
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813132...
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-Z270-A/specifications... <- borde stå tydligt där också.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Så har de varit på mina 4 senaste moderkort, första slotten x16, vid SLI 2st x x8 och en 3e slot med 4x i botten samt 2st x1

Slot 2 ger x8 på mitt moderkort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Du har tre x16 fysiskt, för att kunna köra triple-SLI. Men eftersom det finns begränsat med PCI express-banor kan du inte få x16 elektriskt på alla tre. Det står på moderkortets specifikationer och gäller för alla moderkort baserade på det chipset, så vida man inte har ett extra chip för fler PCI-express-banor.

Vill du har tre x16 elektriskt måste du köra X99, X299 eller något annat "större" (dyrare) chipset..

Länk till Newegg (Asus laddar för slött på mitt internet) där det står hur konfigurationen görs:
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813132...
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-Z270-A/specifications... <- borde stå tydligt där också.

Tror inte det var det som var frågan, utan varför det var just en specifik port som var x16. Om man bara kör med ett kort varför kan man inte få välja själv vilken plats man vill att kortet skall sitta i om man vill köra x16. Om man läser runt lite så verkar det dock inte spela någon roll om man kör i x8 eller x16 iaf. inte om man har kort <= 1080, har inte hittat test med 1080ti.

Permalänk
Hedersmedlem

Läste på lite mer. Processorn har 16 lanes, med support för 1x16 eller 2x8. Chipset har 24 lanes, men endast support för x4 som mest. Och chipset behöver sina lanes till allt möjligt, inte bara PCI Express-platser. Sen så är det ju upp till moderkortstillverkaren att nyttja tillgängliga resurser..

https://ark.intel.com/products/97129/Intel-Core-i7-7700K-Proc...
https://ark.intel.com/products/98089/Intel-Z270-Chipset

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snorren:

Tror inte det var det som var frågan, utan varför det var just en specifik port som var x16. Om man bara kör med ett kort varför kan man inte få välja själv vilken plats man vill att kortet skall sitta i om man vill köra x16. Om man läser runt lite så verkar det dock inte spela någon roll om man kör i x8 eller x16 iaf. inte om man har kort <= 1080, har inte hittat test med 1080ti.

Vi får se vad TS undrar egentligen. Tycker dock jag besvarar det rätt bra, du kan inte dra x16 elektriskt till alla tre för då kommer det skita sig när man använder fler kort.. och du behöver ha det för att kunna sätta kortet i vilken plats som helst för att få x16. Fast jag är ju ingen moderkortskonstruktör.. spekulerar bara.

Och nej, det är inte speciellt stor skillnad på x8 eller x16, iaf var det inte det för några år sedan.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hjälpsam

Står specifierat på moderkortets hemsida vilka portar som är vad samt i manualen och normen är att översta är x16 elektriskt och resten är x8. Det kan man även se om man tittar noggrant i PCI-E kontakten att övriga portar saknar ben jämfört med översta slotten.

Praktiskt skiljer det få % mellan x16 3.0 och x8 3.0 i prestanda för gaming så det är OK att köra nedre porten om man vill det av praktiska eller temp-mässiga skäl.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Man brukar inte få välja för varför ska man inte ha sitt grafikkort i översta porten? Har man en kylare som hänger över den så får man ta det.

Visa signatur

En dator