Forumdelen sponsras av

180-graders lins till projektor? Upp i taket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

180-graders lins till projektor? Upp i taket.

Jag fick idéen att ta min projektor (nån 1080p dlp) och vinkla den upp i taket i sovrummet, koppla in Space Engine eller liknande och köra rymdsimulering ovanför sängen och visa barnen.

Men så tänkte jag att ännu bättre vore det om jag kunde köpa nån lins som vinklade ut bilden till en halvsfär eller lite mindre kanske, och då gärna kunna kompensera för detta i programvaran.

Är det någon som har gjort något liknande?

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2014

...............spegel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Inte gjort något liknade och kan tyvärr inte hjälpa dig med detta

Men det låter väldigt häftigt och ser gärna ett galleri om projektet blir av

Fractal Design Define R4 -|- Asus Maximus VI Formula -|- Intel Core i7-4770K -|- Cooler Master V8 GTS -|- Corsair 16GB (2x8GB) Vengeance PRO -|- ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 -|- Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum -|- Samsung 840 EVO 120GB (OS) -|- Samsung 840 EVO 250GB (Spel/Program) -|- ca 6TB Mekaniska diskar För allt annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Hulle:

Men så tänkte jag att ännu bättre vore det om jag kunde köpa nån lins som vinklade ut bilden till en halvsfär eller lite mindre kanske, och då gärna kunna kompensera för detta i programvaran.

Skärpeplanet kommer ju också att bli halvsfäriskt, vilket gör det svårt att få skarp bild på något annat än just en halvsfär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Skärpeplanet kommer ju också att bli halvsfäriskt, vilket gör det svårt att få skarp bild på något annat än just en halvsfär.

Intressant... det tänkte jag inte alls på. Man kanske kan rigga upp ett stort vitt parasoll...

Bara vidvinkel då, för att få bilden lite större då avståndet golv-tak inte är jättelångt?

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Imax dome (och dess optiker) finns ju alltid men det blir ju inte billigt om du ska bygga en Imaxbio hemma men det går ju om du vill.

Det går ju även att ha flera projektorer som samkörs...

Mer seriöst, kan du ens byta optik på din proj, det är inte vanligt på mindre hemmamodeller ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av mrqaffe:

Imax dome (och dess optiker) finns ju alltid men det blir ju inte billigt om du ska bygga en Imaxbio hemma men det går ju om du vill.
http://cdn.thenewageparents.com/wp-content/uploads/2014/06/IMAX-Dome-Screen-Omni-Theatre-Science-Centre.jpg
Det går ju även att ha flera projektorer som samkörs...
http://www.visualdictionaryonline.com/images/astronomy/astronomical-observation/planetarium.jpg

Mer seriöst, kan du ens byta optik på din proj, det är inte vanligt på mindre hemmamodeller ?

Haha, ja det är exakt det jag letade efter! Jag ska bygga om mitt hus till en IMAX.

Nä det går säkert inte att byta optik. Men det hindrar ju inte att man tejpar fast en lins framför som sprider ut bilden mer.

Jag ska projicera en stjärnhimmel och lite planeter i taket i sovrummet för mina barn, inte premiärvisa David Attenboroughs senaste för Royal Geographic Society.

/hulle.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Hulle:

Haha, ja det är exakt det jag letade efter! Jag ska bygga om mitt hus till en IMAX.

Nä det går säkert inte att byta optik. Men det hindrar ju inte att man tejpar fast en lins framför som sprider ut bilden mer.

Jag ska projicera en stjärnhimmel och lite planeter i taket i sovrummet för mina barn, inte premiärvisa David Attenboroughs senaste för Royal Geographic Society.

/hulle.

Det blir ju en underlig utdragning av bilden som påverkar proportionerna om inte hela optiken är vidvinkel och frågan är hur mycket man kan modifiera med nån extralins innan det ser fel ut, du kan ju prova med nån påhängsvidvinkellins för kameror om det nara handlar om att leka för de är ju inte så dyra.
Det finns annars raktecknande projjar med väldigt kort projektionslängd, de kan sättas i princip direkt i linje med projektionsytan men det är ju inte riktigt en sån du frågar efter heller.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.