Säkert att köra CPU och GPU runt 80 grader för 12 timmar per dag?

Permalänk
Medlem

Säkert att köra CPU och GPU runt 80 grader för 12 timmar per dag?

Hejsan, Jag undrar om det är säkert att köra GPU runt 80-82 grader och CPU runt 70-80 nästan varje dag för cirka 12 timmar?

Permalänk
Skrivet av mambans:

Hejsan, Jag undrar om det är säkert att köra GPU runt 80-82 grader och CPU runt 70-80 nästan varje dag för cirka 12 timmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Det finns inget generellt svar för alla CPU:er och GPU:er. Jag hade inte velat köra min Phenom II i närheten av 70°C en längre tid, men Haswell-processor i min laptop får gärna ligga på 80°C utan att det rör mig i ryggen. Vissa grafikkort, till exempel R9 290X, har ju dessutom target temp på så högt som 95°C, så om ett sådant bara låg på 80°C hade jag snarare undrat varför det inte gav järnet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Ah borde kanske ange vilken CPU och GPU jag har. Jag har en i7-7700k inte överklockad och en Gtx 1080 TI.

Permalänk
Inaktiv

@mambans:
I så fall är det inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@LemonIllusion: Ah borde kanske ange vilken CPU och GPU jag har. Jag har en i7-7700k inte överklockad och en Gtx 1080 TI.

Då är temperaturerna du angav inga problem över huvud taget.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Oke, Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Oke, Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@mambans: Vad har du för kylare och vilken modell av 1080Ti har du? Låter ju rätt högt ändå. Jag har en lätt överklockad 7700k och den ligger på 67ish när man spelar. Nu har min TitanXp aio men sällan över 50. Ett Strix ska ju inte vara mer än 60 nånting

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Inaktiv

Frågan är inte om ojämnbelastning kan vara värre än jämn? Jag tänker på påfrestningen mellan cpun och dens hölje, där vissa argumenterar för att Intel kör med något billigt smet i mellan på budgetcpuerna istället för att löda dem, är att användarna av dessa cpuer ofta kör ojämna belastningar.

Nå om man anser att ens komponenter blir för varma så kan man skaffa bättre kylning eller strypa dem, att endast sänka klockfrekvensen med 10% kan göra väldigt mycket när det gäller värmeutvecklingen.

Permalänk
Medlem

@Xarion: Jag har en "be quiet! Dark Rock Pro 3" kyllare och GPUn är en "Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC 2xHDMI 2xDP 11GB"

GPU: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4208943

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mambans:

@Xarion: Jag har en "be quiet! Dark Rock Pro 3" kyllare och GPUn är en "Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC 2xHDMI 2xDP 11GB"

GPU: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4208943

Och dessa temps är under belastning?

Tycker också temperaturerna låter högt för att vara i stock.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Frågan är inte om ojämnbelastning kan vara värre än jämn? Jag tänker på påfrestningen mellan cpun och dens hölje, där vissa argumenterar för att Intel kör med något billigt smet i mellan på budgetcpuerna istället för att löda dem, är att användarna av dessa cpuer ofta kör ojämna belastningar.

Nå om man anser att ens komponenter blir för varma så kan man skaffa bättre kylning eller strypa dem, att endast sänka klockfrekvensen med 10% kan göra väldigt mycket när det gäller värmeutvecklingen.

Absolut. Material ändrar form när temperaturen förändrar sig vilket kan ge upphov till inre spänningar i och mellan olika material. Det är bland annat därför du inte ska dra full gas direkt efter att du har kallstartat din bil eftersom det ger upphov till stort slitage. Liknande principer gäller även för elektronik då exempelvis lödningar och andra saker kan spricka om de utsätts för mycket temperaturförändringar.

Detta är också anledningen till att det ibland fungerar att få liv i icke fungerande elektronik genom att slänga in grejerna i ugnen. Folk brukar snacka om att baka grafikkort, vilket knappast är någon permanent lagning men ibland kan fungera temporärt. Det är inte för att man smälter ihop trasiga lödningar, för så mycket värme kan man inte utsätta grejerna för, utan det är för att materialspänningarna gör att saker kryper omkring och ibland kan det räcka för att en spricka i en lödning ska få kontakt. Sprickan är fortfarande där, men metallerna kan åtminstone lägga sig mot varandra så det blir kontakt, vilket kan räcka för att få liv i t.ex. ett grafikkort ett tag.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Ah då är det iallafall bra att min GPU är nästan alltid runt 80 grader när den används

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Brisse: Ah då är det iallafall bra att min GPU är nästan alltid runt 80 grader när den används

Nja. Inte riktigt. Strix kylaren ska kunna kyla bättre än 80c vid full load. Minar du bitcoin eller ether? De flesta spel brukar sällan stressa grafikkort till den grad att de når templimit. Du får mindre prestanda från boost när du passerar den temperaturen. Vad har du för chassi och är det bra flöde i den? Strix kylaren och stora cpu kylare behöver bra chassi flöde för att fungera optimalt

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

@Xarion: Jag minar inget. Jag spelar World of warcraft med max settings 1440p och med ett program "SweetFX Reshader" som förbättrar kvalitén ännu mera. Och när jag kollar film/tv serie så använder jag ett program som heter "Madvr" som använder GPU för att förbättra kvalitén mera.

Edit: Jag testade att ta bort chassit på framsidan och på sidan (glaset) och nu är tempen på 70 grader istället för 80. Borde jag kanske skaffa någon mer fläkt så jag får bättre flöde?

Jag har chassit Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass med två fläktar på framsidan och en på backsidan.

Chassi: https://www.inet.se/produkt/6901944/phanteks-eclipse-p400s-te...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Inge som helst problem.
Sakerna är tillverkade för att tåla sådana temperaturer.
Finns gott om maskiner världen över som går med max belastning dygnet runt året om.

Så länge temperaturen inte skenar och CPU/GPU måste skydda sig själva är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Xarion: Jag minar inget. Jag spelar World of warcraft med max settings 1440p och med ett program "SweetFX Reshader" som förbättrar kvalitén ännu mera. Och när jag kollar film/tv serie så använder jag ett program som heter "Madvr" som använder GPU för att förbättra kvalitén mera.

Edit: Jag testade att ta bort chassit på framsidan och på sidan (glaset) och nu är tempen på 70 grader istället för 80. Borde jag kanske skaffa någon mer fläkt så jag får bättre flöde?

Jag har chassit Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass med två fläktar på framsidan och en på backsidan.

Chassi: https://www.inet.se/produkt/6901944/phanteks-eclipse-p400s-te...

https://i.imgur.com/0VKathL.jpg
https://i.imgur.com/4MgE4Ta.jpg

Tror tyvärr inte att en till fläkt skulle hjälpa så mycket. Den smala springan på framsidan hindrar rätt mycket. Tror inte att fläktarna har tillräckligt med statiskt tryck att ge full kapacitet. Sen är det mycket kylare i liten låda (i förhållande). Kan du se moderkort temp i hwmonitor? Är typ längst upp på listan. Är den låg (runt 30) så är det lugnt. Som andra säger att dom jobbar på 80 kommer inte döda komponenterna. Men högre temp kan ge instabilitet och lägre prestanda. Så länge du inte får dom problemen är det bara o köra. Annars är nog ett chassi ett steg åt bättre temps.

Visa signatur

It's out there

Permalänk
Medlem

@Xarion: Ah oke, stämmar nog att det är lite trångt på framsidan. Men om jag hittar någon extra fläkt och sätter den på ovansidan (taket), hade ni rekommenderat att sätta så att den blåser in luft på CPU kylaren ( totalt 3 in fläktar, 1 ut) eller blåser ut luft (2 in 2 ut)?

Edit: Mitt Moderkort ligger på 39°-40°.

Permalänk
Inaktiv

@mambans:
Sträva efter att ha övertryck i lådan (fler fläktar riktade in än ut). Det gör att det blåser ut i alla eventuella hål och öppningar i lådan istället för att suga in vilket gör att du får mindre problem med att det samlar på sig damm i lådan om du har filter på alla insugs-fläktar.

Rekommenderar dock att alltid blåsa ut på ovansidan eftersom varm luft naturligt strävar efter att gå uppåt, och man har sällan filter på ovansidan.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Ah okej, tack