PS4-ljud till dator, HDMI Audio Splitter

Permalänk
Medlem

PS4-ljud till dator, HDMI Audio Splitter

Tja!

Jag drömmer om att koppla ihop mina konsollers (PS3 & PS4) ljud till datorn så att jag kan prata på discord samtidigt som jag lirar konsoll. Jag har googlat runt och det verkar vara möjligt med lite krångel. Tror ni att en HDMI ljud-splitter fungerar? Drömmen är att ha en HDMI splitter med två outputs så att jag kan spela både på TVn och via PC monitorn utan att behöva dra ut kablar, skulle det fungera att koppla in en till HDMI splitter men som drar ut ljudet istället på den av de två outputsen som är kopplade till monitorn? Jag vet inte heller hur man egentligen går till väga när man väl får in en ljudkälla till datorn, som sedan ska sammankoppla både PC-ljudet och PS-ljudet. Om det behövs en DAC eller bara ett program som väver ihop ljuden, helst med volymkontroll då.

Många frågor, hoppas att jag kan få svar på några!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte exakt hur du vill koppla men tror att det är en HDMI extractor https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... du letar och inte en HDMI splitter, möjligen behöver du båda delarna eller hur ska du få in ljudet i datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det är en extractor jag menar. Det jag vill göra är att få ljudet från konsoll till dator som sagt och det mest logiska känns som en extractor, men steget efter att ljudet väl är i datorn vet jag inte hur jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Åtminstone PS3 har stöd för att skicka ljud på en annan utgång än video. Jag förutsätter att PS4 kan göra detsamma, så du behöver inte extrahera ljudet från HDMI. Allt du behöver är att välja hur du ska mixa signalerna. Du kan köra antingen analogt eller digitalt från konsoller till ingångar på datorn och slå på medhörning eller mixa signalerna externt. Vilket som är mest lämpligt beror på vad du har för utrustning tillgänglig och vilken ljudkvalitet du väntar dig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack! Jag är beredd på att lägga ner pengar på det. Jag väntar på en Bottlehead Crack amplifier + Hd600, kan en DAC med 2 inputs vara något att köpa då? Vet inte riktigt hur sånt fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lickweed:

Tack! Jag är beredd på att lägga ner pengar på det. Jag väntar på en Bottlehead Crack amplifier + Hd600, kan en DAC med 2 inputs vara något att köpa då? Vet inte riktigt hur sånt fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingångar av olika sorter är alltid bra att ha och det kanske finns nån dac som är ps4 kompatibel direkt via usb för i så fall behöver du inte extractorn.
Det går ju även att ha en hembioreceiver för lurar och kanske annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.