Vinn nätagg från Seasonic

Netonet, Klubbmedlem, köp som ej registrerats?

Permalänk
Medlem

Netonet, Klubbmedlem, köp som ej registrerats?

Är klubbmedlem sedan långt innan jag köpte en ny Tv på nyårsafton 2017. Kollar jag min historik på deras hemsida under klubbhyllan har jag en massa småköp registrerade. Knallade alltså in på nyårsafton, köper en TV för 22K för att idag upptäcka att den är prissänkt med ett par tusenlappar.

Då man är klubbmedlem så har man 90 dagars öppet köp med andra ord ger de tillbaks mellanskillnaden inom denna 90 dagars period om priset skulle justeras. Ringer upp Netonet för att höra hur man går tillväga, för att upptäcka att just detta köp ej är registrerat som klubbmedlem?!? Ridå...

Frågade då hur jag skall kunna lastas för detta, fick inget svar utan de skulle återkomma. Så vad tror ni? kan de göra såhär? Jag har ett kvitto med mitt namn.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att du vid köpet sa till att du var klubbmedlem? Jag har själv missat det en gång vid köp men har då gått in i efterhand och fått det registrerat på mitt konto. Men i det fallet var det inom de första 30 dagarna av öppet köp och det var inte tal om att de sänkt varan så de var förstås tillmötesgående då.

I ditt fall så blir det kanske svårt om det nu är så att köpet inte registrerats, oavsett anledning, och de på ren goodwill då ska betala tillbaka X antal kronor.

Jag håller tummarna för dig!

Permalänk
Medlem

@PsyCor:

Inte en aning huruvida detta kommit upp vid det aktuella köpet? Dock misstänker jag att jag sagt det då mina andra köp alltid registrerats. Dock sa den jag pratade med i telefon att detta skall den i kassan fråga om?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Inaktiv

@Ragnvlad: Antingen så brukar personalen fråga om man är medlem i kassan och gör dom inte det får man säga till själv. Annars registreras inte köpet på medlemskapet. Hör med dom om det går att lösa. Är dom schysst så löser dom det, annars har du lärt dig att fråga om det nästa gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114633:

@Ragnvlad: Antingen så brukar personalen fråga om man är medlem i kassan och gör dom inte det får man säga till själv. Annars registreras inte köpet på medlemskapet. Hör med dom om det går att lösa. Är dom schysst så löser dom det, annars har du lärt dig att fråga om det nästa gång!

Dock ett ytterst märkligt förfarande. Varför skulle man välja aktivt att inte vilja ha 90 dagar öppet köp på en tv för 22K? Köpet borde ju givetvis gå in automatiskt bland alla andra köp man gjort under klubbhyllan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: I detta fall kan det ju mycket väl vara så att du har glömt att säga till och att de glömt att fråga. Då det inte registrerats så är ju det ganska troligt. Det lär med största sannolikhet inte finnas något krav på personalen att fråga utan det är nog mer en generell riktlinje.

Och om det nu glömts så är det trist men Netonnet är inte skyldiga att i efterhand godkänna registreringen av produkten för att du ska få pengar tillbaka. Sen kommer de nog kanske göra det ändå för att de, enligt min erfarenhet, är väldigt bra att ha och göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Dock ett ytterst märkligt förfarande. Varför skulle man välja aktivt att inte vilja ha 90 dagar öppet köp på en tv för 22K? Köpet borde ju givetvis gå in automatiskt bland alla andra köp man gjort under klubbhyllan.

Finns flera teoretiska anledningar. Att man inte vill att just en TV registreras på en om man fuskar med licensavgiften t.ex.

Sen är det ju svårt att kräva att få alla bonusar etc om man själv inte aktivt bett om att få det registrerat.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Finns flera teoretiska anledningar. Att man inte vill att just en TV registreras på en om man fuskar med licensavgiften t.ex.

Sen är det ju svårt att kräva att få alla bonusar etc om man själv inte aktivt bett om att få det registrerat.

Blir svårt då man måste uppge namn och adress när man köper tv. Mitt namn står dessutom på kvittot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Netonnet är inte skyldiga att i efterhand godkänna registreringen av produkten för att du ska få pengar tillbaka.

Hur vet vi egentligen detta? är detta prövat hos t.e.x konsumentrådgivare?

Hittar inget i deras regelverk om en situation som denna skulle uppstå?

Välkommen till NetOnNets kundklubb Klubbhyllan (”Klubbhyllan”). Följande medlemsvillkor är tillämpliga på ditt medlemskap. I dessa medlemsvillkor avses med ”NetOnNet” eller ”vi”, NetOnNet AB, org. nr 556520-4137, med adress Box 1716, 501 17 Borås, som erbjuder medlemskap i Klubbhyllan i Sverige.

1. Medlemskap och registrering
1.1 För att bli medlem i Klubbhyllan måste du ha fyllt 18 år och ha ett giltigt personnummer. Endast privatpersoner kan ansöka om medlemskap i Klubbhyllan. Medlemskapet är personligt och kan inte överlåtas. Medlemskapet får inte användas i affärssyften. Du har endast rätt till ett medlemskap. Medlemskapet i Klubbhyllan är kostnadsfritt.

1.2 Du registrerar ditt medlemskap genom att anmäla ditt personnummer och din email-adress på www.netonnet.se/klubbhyllan, genom att skicka ett SMS med ”NON [personnummer]” till 71550 eller genom att registrera dig i någon Lagershop. För att försäkra dig om att få all information och alla de erbjudanden som sänds ut rekommenderar vi dig att ange samtliga dina kontaktuppgifter.

1.3 Medlemskapet är kortlöst, och du kan hantera ditt medlemskap genom Webbplatsen. Du ansvarar för att informera NetOnNet om ändringar i dina uppgifter.

2. Förmåner
Genom Klubbhyllan får du en rad olika förmåner och erbjudanden. NetOnNet förbehåller sig rätten att från tid till annan förändra de förmåner och erbjudanden som kan erhållas.

3. Behandling av personuppgifter
3.1 NetOnNet är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter. NetOnNet värnar om din personliga integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. NetOnNet följer alla tillämpliga och vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Behandlingen av dina personuppgifter sker med stöd av ditt samtycke.

3.2 Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnat till oss, som registereras i samband med köp i en Lagershop eller som vi samlar in på Webbplatsen i syfte att administrera ditt medlemskap och fullfölja våra åtaganden gentemot dig som medlem. Ditt personnummer behöver vi bland annat för kontroll och uppdatering av adressuppgifter, för att säkerställa att eventuella värdehandlingar skickas till rätt person samt för att kunna upprätthålla god kund- och registervård.

3.3 Dina personuppgifter kommer att användas för administration av ditt kundkonto, identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev, statistikändamål samt utskick av post, sms och email till dig. Detta kan även innebära att vi hämtar uppgifter om dig, såsom adress, boendeform och andra uppgifter om ditt hushåll från andra register, samt att dina personuppgifter kan komma att överföras till andra bolag inom NetOnNets koncern., såväl inom som utom EU/EES, i ovan nämnda syften.

3.4 Genom att registrera dig som medlem sparar vi dina uppgifter så länge du är registrerad medlem i Klubbhyllan och under högst ett år därefter (om du inte dessförinnan motsatt dig behandling av personuppgifter enligt punkt 3.6 nedan). Du kan när som helst avregistrera dig som medlem enligt vad som anges i punkt 6 nedan. Vad som anges i denna punkt påverkar dock inte uppgifter du lämnat till NetOnNet utom ramen för Klubbhyllan. Sådana personuppgifter regleras istället av vår personuppgiftspolicy.

3.5 Du har rätt att få besked om vilka personuppgifter som behandlas om dig hos oss oavsett hur dessa samlats in. Om du vill ha ett sådant utdrag sänder du in en skriftlig begäran till oss på ovan angiven adress. Du har när som helst rätt att begära att dina personuppgifter rättas, blockeras eller raderas. Du har också rätt att överföra dina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig än NetOnNet antingen genom egen försorg eller direkt från NetOnNet, när detta är tekniskt möjligt.

3.6 Dina personuppgifter får inte behandlas för ändamål som rör direktmarknadsföring om du motsätter dig sådan behandling. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke om behandling av personuppgifter. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen, exempelvis den som rör direktmarknadsföring. Önskar du motsätta dig direktmarknadsföring eller återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter helt och hållet ber vi dig kontakta oss via post eller genom det kontaktformulär som anges i punkt 3.5 ovan. Om du motsätter dig all behandling av dina personuppgifter har vi inte längre möjlighet att administrera ditt medlemskap i Klubbhyllan, och ditt medlemskap kommer därför att upphöra samtidigt som en sådan begäran verkställs av oss.

3.7 Om du har klagomål på hur vi behandlar dina personuppgifter har du rätt att vända dig till Datainspektionen.

4. Samtycke till behandling av personuppgifter
Genom att bli medlem i Klubbhyllan samtycker du till att NetOnNet behandlar ditt personnummer och dina övriga personuppgifter i enlighet med dessa medlemsvillkor. Samtycket omfattar att dina personuppgifter kan komma att överföras till ett land utanför EU/EES.

5. Ändring av medlemsvillkor
NetOnNet förbehåller sig rätten att när som helst ändra medlemsvillkoren för Klubbhyllan. Uppdaterade villkor träder i kraft i samband med att de publiceras på www.netonnet.se/klubbhyllan där de senaste villkoren alltid finns. För det fall du inte accepterar de nya villkoren har du rätt att omedelbart säga upp ditt medlemskap. Ändring av villkor där ditt medgivande krävs enligt tillämplig lag träder inte i kraft förrän vi har fått ditt uttryckliga medgivande till sådan ändring.

6. Avslutande av medlemskapet
Ditt medlemskap i Klubbhyllan gäller tills vidare eller tills du eller NetOnNet säger upp det. Du kan när som helst säga upp ditt medlemskap genom att kontakta kundtjänst. Om medlemskapet missbrukas förbehåller sig NetOnNet rätten att avsluta medlemskapet omedelbart.

7. Kontaktuppgifter
Har du frågor om Klubbhyllan eller om ditt medlemskap kan du kontakta kundtjänst på telefonnummer 033-488 488 eller genom vårt kontaktformulär.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnvlad:

Mest troligt så måste registreringen i klubben göras aktivt av kassapersonalen oavsett om namnet står på kvittot? Då jag handlat där står det medlemsköp på kvittot om dom frågat om jag varit medlem och jag svarat ja. Men jag har även handlat där och inte registrerat och då står inget om medlemsköp på kvittot. Om allt gick in automatiskt borde ju varenda kund som handlar bli registrerad som medlem oavsett om dom är det eller inte, eller? Mest troligt står ditt namn på kvittot för rapportering till tv- & radiotjänst som alla andra affärer gör när man handlar något med tv-mottagare.

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: Varför skulle det stå skrivet om något sådant? Att ha en "kundklubb" där man erbjuder fördelar att vara registrerad är något man gör frivilligt. Inte något som de behöver tillhandahålla. Därför är de inte skyldiga att om man kokar ner det, ge dig ett par tusen kronor tillbaka för att det glömts bort att sägas till att du faktiskt var medlem.

Angående att ditt namn står på kvittot så är det alltid så att man måste uppge namn och adressuppgifter när man köper en TV i Sverige enligt lagarna som styr TV-mottagare (TV-licensen). Därför står ditt namn registrerat på ett köp av en TV oavsett det köpet är registrerat på ditt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Ragnvlad: Varför skulle det stå skrivet om något sådant? Att ha en "kundklubb" där man erbjuder fördelar att vara registrerad är något man gör frivilligt. Inte något som de behöver tillhandahålla. Därför är de inte skyldiga att om man kokar ner det, ge dig ett par tusen kronor tillbaka för att det glömts bort att sägas till att du faktiskt var medlem.

Angående att ditt namn står på kvittot så är det alltid så att man måste uppge namn och adressuppgifter när man köper en TV i Sverige enligt lagarna som styr TV-mottagare (TV-licensen). Därför står ditt namn registrerat på ett köp av en TV oavsett det köpet är registrerat på ditt konto.

Varför det borde stå skrivet i deras regelverk? Just för att undvika detta som jag skriver om i denna tråd givetvis. Man antar ju som kund då man är registrerad hos ett företag att sånt här helt sonika sköter sig självt. Många andra såna här klubbar/medlemsskap aktiveras automatiskt vid ett köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: Fick själv tillbaka några tusen på den (gissar det är 65B7V du köpt) genom ett enkelt samtal idag. Köpte den på Black Friday. Köpte den dock online och då kunde de direkt se att den inte reggats på klubbmedlem ordentligt men skulle fixa det i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@Ragnvlad: Fick själv tillbaka några tusen på den (gissar det är 65B7V du köpt) genom ett enkelt samtal idag. Köpte den på Black Friday. Köpte den dock online och då kunde de direkt se att den inte reggats på klubbmedlem ordentligt men skulle fixa det i efterhand.

Det var det jag misstänkte. Att de mycket väl kan fixa det i efterhand om det blivit galet. De brukar kunna gå att diskutera med. Japp det är LG 657B jag köpte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: Förklara för mig hur ett köp över disk automatiskt registreras hos andra företag? Så fungerar det tyvärr inte. Utan du behöver aktivt säga till, om det så är för att du blir frågad av en kassörska eller om du själv säger till självmant så måste du oavsett säga till. De antar inte att du är registrerad för hur ska de kunna registrera köpet då?

Om du inte beställer det via nätet hos ex Webhallen så registreras ditt köp inte automatiskt utan du behöver aktivt säga till att du vill få det registrerat för att tjäna poäng i deras system.

Permalänk
Moderator
Moderator

@Ragnvlad hela idén med medlemskap i ett företags kundklubb bygger på frivillighet från båda parter, och är inte något som regleras utifrån sålänge inga lagbrott begås. Huruvida NON vill lösa det hela blir därmed en fråga om kundvård, inte regler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@Ragnvlad hela idén med medlemskap i ett företags kundklubb bygger på frivillighet från båda parter, och är inte något som regleras utifrån sålänge inga lagbrott begås. Huruvida NON vill lösa det hela blir därmed en fråga om kundvård, inte regler.

Stämmer helt. Nu tror jag att det kommer lösa sig för TS i alla fall eftersom NoN i min erfarenhet verkar väldigt tillmötesgående i sådana här fall, men om det är så att han glömt att dra medlemskortet eller vad man nu får göra i den fysiska butiken (har bara handlat online själv) så ligger det trots allt på TS.

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: Nu gjorde du mig orolig att mitt TV-köp förra veckan inte har registrerats.

Tur var hade det. Dessutom har priset gått ned med 1000kr denna vecka.

Jag tackar dig!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Ragnvlad: Förklara för mig hur ett köp över disk automatiskt registreras hos andra företag? Så fungerar det tyvärr inte. Utan du behöver aktivt säga till, om det så är för att du blir frågad av en kassörska eller om du själv säger till självmant så måste du oavsett säga till. De antar inte att du är registrerad för hur ska de kunna registrera köpet då?

Om du inte beställer det via nätet hos ex Webhallen så registreras ditt köp inte automatiskt utan du behöver aktivt säga till att du vill få det registrerat för att tjäna poäng i deras system.

Jag menade givetvis online där allt sånt här sker per automatik. Är det verkligen så fruktansvärt svårt att tro att folk faktiskt tror att såna här saker skulle kunna registreras automatiskt vid ett köp i en butik där man faktiskt registrerat sig tidigare?

Där de tar ditt namn och adress i kassan, då måste väl även du kunna uppbringa en viss förståelse för att man faktiskt kan förledas att tro att det skulle kunna ske? I detta fallet finns också ett visst utrymme för att det faktiskt skulle kunna vara personen som står i kassan, som gjort fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Stämmer helt. Nu tror jag att det kommer lösa sig för TS i alla fall eftersom NoN i min erfarenhet verkar väldigt tillmötesgående i sådana här fall, men om det är så att han glömt att dra medlemskortet eller vad man nu får göra i den fysiska butiken (har bara handlat online själv) så ligger det trots allt på TS.

Precis så.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag tror också det kommer lösa sig för dig @Ragnvlad så du kan nog ta och sluta oroa dig. Netonnet är schyssta.

Och jag vill också tacka dig för jag köpte en SNES Mini Classic hos dem i mitten på december för det galna fullpriset som var då och nu går den att köpa för under 1000 kr så ska nog ta och lämna tillbaka min! (Har inte ens öppnat förpackningen så ni behöver inte börja gnälla )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Jag menade givetvis online där allt sånt här sker per automatik. Är det verkligen så fruktansvärt svårt att tro att folk faktiskt tror att såna här saker skulle kunna registreras automatiskt vid ett köp i en butik där man faktiskt registrerat sig tidigare?

Där de tar ditt namn och adress i kassan, då måste väl även du kunna uppbringa en viss förståelse för att man faktiskt kan förledas att tro att det skulle kunna ske? I detta fallet finns också ett visst utrymme för att det faktiskt skulle kunna vara personen som står i kassan, som gjort fel.

Och det är precis det du ska säga till deras kundtjänst nästa gång du pratar med dem i detta ärende! Det kommer lösa sig för dig! Men ja man ska aldrig anta saker och ting utan man måste vara tydlig tyvärr.

Permalänk
Medlem

Återkommer efter morgondagens samtal med netonnet! Tack för era svar och input angående detta.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@Ragnvlad: Hur gick det?

Permalänk
Medlem

@anon114633:

Alldeles utmärkt. Får tillbaks mellanskillnaden efter prissänkningen. Samt att de höll med om att personalen i kassan mycket väl kan göra fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: Klockrent, skönt att det löste sig!

Ska komma ihåg att alltid säga till när jag handlar där så man slipper hamna i en sån situation som du gjorde

Permalänk
Medlem

Gött att höra om man skulle råka ut för liknande scenario

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Härligt! Njut av TV:n! Jag njuter till fullo av min!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114633:

Härligt! Njut av TV:n! Jag njuter till fullo av min!

Sjukt nöjd, särskilt efter kalibrering!

Visa signatur