Permalänk

AI suite 3

Hiss eller diss? Jag funderar på om jag ska göra av mig med AI suite 3 då cpun och mina fläktar spökar ganska ordentligt (varvar upp och ner).

Om jag tar bort den, finns det någon bra ersättning till ai suite III eller ska jag köra allting via BIOS?

Har en 7700k med en h105 corsair aio kylare.

Permalänk
Medlem

Buggigt skräp som mycket av Asus mjukvara. Gjorde mig av med det efter en vecka av strul och kompatibilitetsproblem med det egna GPU Tweak (byttes ut mot MSI Afterburner som fungerar 100 gånger bättre.) Har du överklockningsmöjligheter och fläktkontroll i bios gör du det med fördel där och slipper extra krångel och bloat. Inte heller i bios kom jag dock undan Asus buggighet och var tvungen att köra en gammal version (Z170 Pro Gaming) för att fläktarna skulle uppföra sig som jag ställt in.

Permalänk
Inaktiv

Jag använde det för att ställa in lite profiler för fläktarna men efter det har jag inte startat det igen.

Permalänk
Medlem

Funkat helt ok för mig, även om det egentligen är skräp - om man bara ska sätt kurvor och vet hur man vill ha dem så är det nog BIOS som gäller.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden har Asus så bra UEFI på sina brädor att jag alltid sätter fläktprofilerna där och undviker bloatware i Windows. Det var värre på Z87 där man kunde välja mellan dammsugare och jetmotor eftersom PWM-fläktar bara gick ner till 60% som lägst av nån korkad anledning.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

Jag hade stora problem med fläktar som övervarvade och krävde omstarter. ASUS har stora problem med sitt "Super I/O-chip" som skall hålla ordning på interna miljön. På mitt moderkort (ASUS Crosshair VI Hero) sitter chippet under en plastkåpa baktill och under mitt grafikkort...

Jag löste mina problem med att lägga en ventilerande 90mm fläkt på moderkortet över chippet. Jag ställer in mina fläktar via BIOS inställningar.

EDIT: För ett par veckor sedan började fläktar åter igen rusa och gå ojämnt... Det visade sig att extra-fläkten stannat... Fixat igen. Därmed bevisad effekt !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kludden92:

Hiss eller diss? Jag funderar på om jag ska göra av mig med AI suite 3 då cpun och mina fläktar spökar ganska ordentligt (varvar upp och ner).

Om jag tar bort den, finns det någon bra ersättning till ai suite III eller ska jag köra allting via BIOS?

Har en 7700k med en h105 corsair aio kylare.

Beror lite på vad du vill göra däri vill jag påstå.

Själv har jag nytta av deras fläktkontroller som ger möjlighet att ställa in fläktkurvor för alla mina 3-pinsfläktar (vilket råkar vara alla fläktar i datorn ). Vidare finns inbyggt test som själv tar fram minimumhastighet för respektive fläkt vilket visar vad jag har att jobba med på ett trevligt sätt.
Så personligen har jag nytta av fläktkontrollerdelen. I övrigt är jag inte ett dugg intresserad av vad ai suite 3 har att erbjuda.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Asus programvara var skit(vet inte hur det ser ut idag).

Jag sitter med en Z87 från asus och det är massor av problem med mjukvaran.
Drivrutiner som har felaktig signering, Raid med så dålig funktionalitet så att du behöver återställa informationen(med 3dje part program och googling) på HDD/SSD varje gång du vill uppdatera bios, störning i ljudutgången(tjut i hörlurar) m.m.

ASUS är luriga.
Dom vill verka lite premium med högkvalitativa komponenter, men när det väl kommer till kritan så fuskar dom på mjukvaran.

Om du kan, så gör dig av med deras mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv har jag nytta av deras fläktkontroller som ger möjlighet att ställa in fläktkurvor för alla mina 3-pinsfläktar (vilket råkar vara alla fläktar i datorn ). Vidare finns inbyggt test som själv tar fram minimumhastighet för respektive fläkt vilket visar vad jag har att jobba med på ett trevligt sätt.

Håller med om att fläkttestet är användbart för att hitta minimivärde när man skapar kurvan, men all denna funktionalitet finns direkt i bios på mitt kort.

Permalänk

Jag gör precis som ni andra verkar göra, använder ai suite för fläktar. Men om jag skulle ändra nånting i bios med ai suite installerat så kommer ai suite ändra på det ändå.

Så det är antingen behålla eller kasta skitet. Kommer nog uppgradera CPU till 8700k, då vill jag helst undvika problemen jag hade med 7700k och ai suite.

Vad använder ni för program för CPU temp kontroll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde först med fläktar ställda i bios, men tyckte de varvade för mycket upp och ner så jag kör numera med manuell fläktstyrning "manuell fläktkontroller monterat i 5.25" slot" för alla fläktar utom på grafikkortet.

Fungerar perfekt. tyst o bra.

Asus Ai suite har aldrig fungerat bra för mig , testat olika versioner och på 4 olika asus moderkort.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pyoko:

Håller med om att fläkttestet är användbart för att hitta minimivärde när man skapar kurvan, men all denna funktionalitet finns direkt i bios på mitt kort.

Aha. Kan du sätta fläktkurvor även på 3pinsfläktarna?
Jag har ett z87kort där det inte finns stöd för det här i bios. Men det kanske inte är problem att ge fläktkurvor även i bios för 3pins nu för tiden? Jag är inte helt uppdaterad kring möjligheter och utbud på den här fronten

Sedan kan jag tillägga att jag har uppskattat att kunna testa ändringar "on the fly" under belastning så att man har kunnat finjustera och anpassa utefter ljud och temperaturer under belastning istället för att behöva köra belastningstestet först och efter detta gå ut i bios och göra justeringar för att sedan behöva testa igen. Och igen. Och igen

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag använder det för att asus Z87-A har kassa inställningar för fläktkontroll i UEFI. Överklockad Haswell i5 gör att fläktarna går bananas lite titt som tätt eftersom tempen kan plötsligt hoppa upp 20° vid öppnande av tex program. AIS3 ger bra möjligheter till fläktkurvor.

I huvudsak använder jag det dock för mitt GTX1070 strix vars fläktar hela tiden varvar upp och varvar ner vid spelande. Spelar man ett spel som gör att kortet blir över ca 55° så kommer fläktarna aktiveras var femte sekund eller så. Väldigt irriterande.

Så med AIS3 så har jag satt kortet till ca 650rpm konstant, lägre än så funkar inte alltid för mig. Det låter mer än 0dB fan men den startar och stannar inte hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Installerade det igår eftersom jag skaffat ny Asus Rog Strix Z270H och gillade det starkt... tills min GPU buggade imorse och var konstant på 100% pga problem med TPU inställningarna. Var tvungen att ladda ner AsusCleaner program för att få bort skiten. Sedan var gpu:n fortfarande fast vid 1506mhz så fick av/aktivera för få tillbaka den till vanligt.

Håller mig till de godtrogna MSI Afterburner och CPU-Z