Permalänk
Medlem

Välja program på KTH

Det är dags nu att ansöka till högskolan. Efter en del om och men har jag bestämt mig för KTH, däremot återstår att välja linje. Jag hade tänkt antingen Teknisk fysik eller Farkostteknik, eventuellt kanske Industriell ekonomi. Hur ser mängden plugg ut jämförelsevis på dessa linjer? Är det väldigt mycket mer på Teknisk fysik än Farkost? Man har mycket mer programering på Teknisk fysik än fordon har jag märkt. Kan detta vara viktigt för framtida jobb etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Det är dags nu att ansöka till högskolan. Efter en del om och men har jag bestämt mig för KTH, däremot återstår att välja linje. Jag hade tänkt antingen Teknisk fysik eller Farkostteknik, eventuellt kanske Industriell ekonomi. Hur ser mängden plugg ut jämförelsevis på dessa linjer? Är det väldigt mycket mer på Teknisk fysik än Farkost? Man har mycket mer programering på Teknisk fysik än fordon har jag märkt. Kan detta vara viktigt för framtida jobb etc?

Teknisk fysik är i princip bara massor med matte. Om du inte gillar matte så kommer du ha väldigt svårt att hänga med.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Här kan du jämföra olika program på KTH för att se vad de innehåller:

https://www.kth.se/utbildning/jamfor?p=CINEK

I stort sett är det lika mycket plugg över alla program - det krävs att du pluggar hårt för att kunna klara dig oavsett vad du väljer. Välj programmet efter intresse och vad du vill lära dig. Programmering är ett stort plus då relativt många yrken kräver någon form av programmering för deras anställda civilingenjörer, men det beror helt enkelt på vart och vad du kommer att arbeta med framöver.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Frågan är snarare vad du vill lära dig, det finns vissa program som faktiskt har mer än andra men fokus ska snarare ligga på vad du vill göra då du kommer spendera minst 5 år med att lära dig sedan ett bra tag att jobba med det etc.

Vad är det du skulle vilja göra när du är klar?

Angående jämförelsen på KTH hemsida kan den ge en fingervisning men allt där stämmer inte helt heller då vissa program t.ex. innehåller mer matte/fysik m.m. än som står bara att de är t.ex. inbakat i andra kurser.

Andra program har t.ex. "valbara" men där det egentligen är så att ska du ha någon nytta av det måste du välja specifika ämnen då de leder till olika Masters

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lucpel:

Det är mycket programmering även ppå farkostteknik i form av numeriska metoder och även i optimeringslära. Oavsett vad är det en BRA sak att det är mycket programmering i en linje eftersom varken en fysiker eller en flygingenjör kan göra sitt jobb utan att kunna programmera ordentligt.

Hade det inte varit en hel del programmering så hade utbildningen inte förberett varken för arbetsmarknad eller forskningen.