Vad sker i en HDMI till dp konvertering?

Permalänk
Medlem

Vad sker i en HDMI till dp konvertering?

Tjenare.

Jag undrar om man förlorar kvalitet på att konvertera en HDMI 2.0 signal till display port 1.4? Behöver man köpa bra grejer?

Mvh

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anderjo4:

Tjenare.

Jag undrar om man förlorar kvalitet på att konvertera en HDMI 2.0 signal till display port 1.4? Behöver man köpa bra grejer?

Mvh

HDMI till DP är krångligt, krävs aktiv konverterare, prislappen börjar på 700 sek och uppåt.
Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad, det är digitala signaler som konverteras.

Vissa konverterare är dock begränsade i bandbredd och klarar kanske inte nödvändigtvis 4K 10bit HDR och allt det där andra.
Tror inte styrfunktioner från HDMI fungerar genom någon konverterare men det är bara en gissning.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ingen data* går förlorad, den packas bara om för ett nytt protokoll. Dock är HDMI till DP en ovanlig omvandling och du kommer få rejält svårt att hitta en omvandlare

I övrigt låter detta som ett väldigt typiskt XY-problem. Man behöver normalt aldrig omvandla från HDMI till DP. Berätta vad det är du försöker uppnå.

EDIT: *Förutsatt att det är data båda protokollen kan hantera. Som @DavidTheDoom är inne på lär CEC inte fungera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ingen data går förlorad, den packas bara om för ett nytt protokoll. Dock är HDMI till DP en ovanlig omvandling och du kommer få rejält svårt att hitta en omvandlare.

I övrigt låter detta som ett väldigt typiskt XY-problem. Man behöver normalt aldrig omvandla från HDMI till DP. Berätta vad det är du försöker uppnå.

Har ett Playstation 4 pro den har bara HDMI. Och min 4k skärm har bara HDMI 1.4 vilket betyder att jag inte kan nå 60 FPS i 4k över HDMI. Så då funderar jag på att konvertera signalen till dp istället. Men vill vara säker på att det ger fördelar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

HDMI till DP är krångligt, krävs aktiv konverterare, prislappen börjar på 700 sek och uppåt.
Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad, det är digitala signaler som konverteras.

Vissa konverterare är dock begränsade i bandbredd och klarar kanske inte nödvändigtvis 4K 10bit HDR och allt det där andra.
Tror inte styrfunktioner från HDMI fungerar genom någon konverterare men det är bara en gissning.

Okej har skrivit vad det är jag vill åstadkomma löngre ner i tråden. Men är alltså en dyr konverterare som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Har ett Playstation 4 pro den har bara HDMI. Och min 4k skärm har bara HDMI 1.4 vilket betyder att jag inte kan nå 60 FPS i 4k över HDMI. Så då funderar jag på att konvertera signalen till dp istället. Men vill vara säker på att det ger fördelar

Det projektet är döfött. I teorin inga större problem, men eftersom efterfrågan på HDMI→DP-omvandlare för så höga pixelklockor är väldigt låg kommer du få ytterst svårt att hitta en omvandlare. Jag inte sett någon någonstans och skulle du mot förmodan hitta en har jag svårt att tänka mig att den går för under 1500 kr, troligtvis mer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det projektet är döfött. I teorin inga större problem, men eftersom efterfrågan på HDMI→DP-omvandlare för så höga pixelklockor är väldigt låg kommer du få ytterst svårt att hitta en omvandlare. Jag inte sett någon någonstans och skulle du mot förmodan hitta en har jag svårt att tänka mig att den går för under 1500 kr, troligtvis mer.

Jaha. Det var tråkigt. Inte mycket att göra tackar för hjälpen.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Jag hittade på delcato.se HDMI till DP som skall klara 4K. https://www.deltaco.se/varum%C3%A4rken/delock/adaptrar/hdmi/6...

Inte fasligt dyra, under 1000 lappen i alla fall. Är det pengar i sjön att köpa en sådan eller?

Permalänk
Medlem

Det står ju klart och tydligt att den bara klarar 4K i 30fps-

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det står ju klart och tydligt att den bara klarar 4K i 30fps-

Attans tack, jag missade det helt! Får fortsätta leta.