Funderingar kring ny gpu och kompatibilitet med skärm.

Permalänk

Funderingar kring ny gpu och kompatibilitet med skärm.

Sitter i en lite jobbig sits. Jag har en gammal QNIX skärm (1440p, 120hz, IPS) som jag är väldigt nöjd med. Hade tur med ett exemplar som överklockar 120hz utan artefakter eller problem.
Den har bara DVI, och jag vill köpa nytt grafikkort. Sitter på ett GTX 780 idag, och det orkar inte alls längre.
Vissa av er vet redan vart det här är på väg, DVI alltså, skitport.
Jag är inte jättesugen på att handla begagnat, och det känns som att kort med DVI snabbt är på väg att försvinna helt.
Jag har undersökt adaptrar och sånt, men det verkar vara bortkastade pengar. Finns inga som klarar 1440p i 120hz, de bästa aktiva orkar 1440p i 60hz, och det räcker inte.

Så, antingen köper jag ett av de RTX 2070 som har DVI, och det känns ju som ett hyfsat alternativ, förutom att det är partnertillverkarnas budgetkort som har DVI och de känns rätt trista.
Jag har också kikat på ett VEGA 64 med DVI, Asus Strix modell specifikt, är en del rea på den nu för tiden och är kanske prisvärd?
Vet om problemen med kortet med otillräcklig kylning av VRM, men det är tydligen fixat i de nya batcharna.
Jag överklockar/undervoltar osv gärna, så det är inget hinder med att pilla massor för min del.
Och till sist finns ju begagnat, där är ju tiden inte lika känslig, men som sagt, undviker det om jag inte måste.

Jag hade gärna väntat på nya släpp och så nästa år, men jag börjar inse att DVI snart är stendött och att jag kanske måste köpa något nu om jag inte vill byta bort en skärm jag är väldigt nöjd med.

Går och grubblar på det här dag ut och dag in och tänkte få lite input ifrån andra.

Tack för mig!

[Edit] Resten av mitt system är i dagsläget inte tillräckligt för att köra 1440p i 120 hz i moderna spel oavsett grafikkort, men jag kommer köpa nytt till sommaren som klarar det. Låtsas som att grafikkortet existerar i ett vakuum. Mitt nätaggregat är ett AX860, så det borde inte vara några bekymmer med något grafikkort.

Permalänk

@Quellcrist: Du kan även köpa ett nytt eller begagnat Nvidia Geforce GTX 1080 då den kommer med en DVI-D utgång och kommer förmodligen vara mer prisvärt än att köpa ett RTX kort som har nylanserade gimmicks. AMD sidan vet jag inte så mycket om på Grafikkortsidan dock.

Exempelvis: https://www.blocket.se/varmland/Evga_gtx_1080_8gb_82864317.ht...