Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Barnsäkra strömknapp stationär

Hej!

1. Är det dåligt att hålla på trycka på strömknappen mer än nödvändigt?
2. Går det att barnsäkra knappen på nåt smart sätt? Har uttagsgren med strömbrytare.

Har ett sprojkans system och sonen(2y) är såklart helt såld på knappen och söker den ganska mycket.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av kelly007x:

Hej!

1. Är det dåligt att hålla på trycka på strömknappen mer än nödvändigt?
2. Går det att barnsäkra knappen på nåt smart sätt? Har uttagsgren med strömbrytare.

Har ett sprojkans system och sonen(2y) är såklart helt såld på knappen och söker den ganska mycket.

Mvh

Ställ datorn på bordet?
Alternativt: använd en annan strömbrytare som du gömmer på något finurligt sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Koppla ur power switchen från moderkortet och kör Wake on LAN?

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Koppla ur startknappen helt och koppla istället resetknappen till startpinnarna på moderkortet så kan han trycka på startknappen bäst han vill.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Tack allihopa, ska prova ha den på bordet. Det kan finnas en naturlig förklaring till att jag inte tänkt den tanken. 😀 Sekundärt resetknappen.

Ha det bra

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2004

Går att ställa in att startknappen inte ska göra någonting i engergialternativ. Jag fick göra det då jag hade en katt som gillade att hoppa ner på datorn och stänga av den mitt i en spelsession Går fortfarande att starta datorn dock.

Edit: Du kan stänga av brytaren bak på nätaggregatet när du inte använder datorn så går den inte att starta heller.

System: Phanteks Eclipse P600S TG | Corsair RM750x | Asus Maximus XI Hero | Intel i9 9900k @ 5.2GHz | 16GB G.Skill Trident Z RGB @ 3400MHz CL15 | Palit RTX 2080 Gamingpro OC @ 2100/16200MHz (EVGA XC Ultra BIOS) | Crucial P1 1TB | Samsung 850 EVO 250GB | WD 30EFRX 3TB | 12337 Time Spy
Kylning: Velocity RGB | Vector RTX 2080 RBG | PE 360 | Vardar EVO | XRES 140 Revo D5 RGB | CryoFuel Solid Cloud White
Kringutrustning: Asus XG32VQ | Corsair Strafe RGB | Logitech MX Performance | Sennheiser HD 599

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av Zunil:

Går att ställa in att startknappen inte ska göra någonting i engergialternativ. Jag fick göra det då jag hade en katt som gillade att hoppa ner på datorn och stänga av den mitt i en spelsession Går fortfarande att starta datorn dock.

Tack!!!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Är väl bara att ta bort nyckeln när du inte använder datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Barn söks till knappar - Zunils svar är bäst

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Ja det är redan sagt i sin helhet. Koppla ur start och resetknappen är ett alternativ. En del moderkort tillåter att man startar datorn via input från tangentbordet istället. Har själv använt det innan och startat datorn med space ;). Senaste moderkortet jag skaffade får jag det däremot inte att fungera på...
Eller som föreslagit, wake on lan. Går då att starta datorn från mobilen istället. Pinga datorn från mobilen (finns säkerligen appar för detta) så går den igång.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av envelope91:

https://farm5.staticflickr.com/4324/36157813656_dd7880cbf4_k.jpg

Är väl bara att ta bort nyckeln när du inte använder datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är redan sagt i sin helhet. Koppla ur start och resetknappen är ett alternativ. En del moderkort tillåter att man startar datorn via input från tangentbordet istället. Har själv använt det innan och startat datorn med space ;). Senaste moderkortet jag skaffade får jag det däremot inte att fungera på...
Eller som föreslagit, wake on lan. Går då att starta datorn från mobilen istället. Pinga datorn från mobilen (finns säkerligen appar för detta) så går den igång.

Blev lite nyfiken hur du fick datorn att starta med space ?`något i bios som måste finnas att ställa in antar jag ? är det från att den e helt powerd off då om man säger `?

Även wake on lan hur skulle man ställa in det ? (googla kan jag ju såklart göra men bara nyfiken)

Corsair Carbide Air 540-Asus Maximus Hero VII-i7 4770k(4.6Ghz)-Hyper X Savage 2200mhz cl10-Asus 1080TI Oc-Corsair RMX1000w- SSD Crucial BX100 256gb-------Cooling-Corsair H115i(2x Noctua 140mm Pusch)- Case 3x Noctua 120mm Front Intake-1x Noctua 140mm Back Out.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Smegmer:

Blev lite nyfiken hur du fick datorn att starta med space ?`något i bios som måste finnas att ställa in antar jag ? är det från att den e helt powerd off då om man säger `?

Även wake on lan hur skulle man ställa in det ? (googla kan jag ju såklart göra men bara nyfiken)

Jag gick på power options i BIOS och aktiverade att datorn skulle kunna väckas av USBinput. Fick inte direkt välja tangent, men vill minnas att alla tangenter inte heller fungerade. Så det beror väl på vad moderkortstillverkaren valt här - och om valet ens finns.

Wake on Lan - ja det var många år sedan jag ens testade det här så där är jag för ringrostig för att ge svar utan att läsa på själv igen. Så det är nog bättre att man läser på själv vad man kan göra i dagsläget tror jag ;).

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Eller så lär du honom att man inte får göra så.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av Json_81:

Jag är nog inte den enda som inte har något emot att barnsäkra och lära samtidigt Primärt undrade jag ju om det är dåligt att hålla på trycka på knappen!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Json_81:

En 4åring kan man resonera med. 2åringar... kan vara knivigare hehe.

📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av Söderbäck:

Tar längre tid iallafall, han är 18 månader!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Söderbäck:

Sprayflaska är ok att använda på barn med

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Igår skrek jag fitta när skärmen blev svart i en ganska knivig situation och tycker faktiskt tryckandet har avtagit en gnutta efter det

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det brukar gå att ändra i bios så att datorn kan styras via nätdelen, typ "on power on - startup" brukar st på "on power on - do nothing" som förval, om man då kopplar bort kablarna till lådans startknapp så får man en dator som stängs av via menyn i win och kan slås på via strömbrytaren på nätdelen eller en grendosa.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar gå att ändra i bios så att datorn kan styras via nätdelen, typ "on power on - startup" brukar st på "on power on - do nothing" som förval, om man då kopplar bort kablarna till lådans startknapp så får man en dator som stängs av via menyn i win och kan slås på via strömbrytaren på nätdelen eller en grendosa.

Låter bra, det sliter inte på hårdvaran?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av kelly007x:

Låter bra, det sliter inte på hårdvaran?

Det sliter på den mekaniska kontakten du använder men i övrigt är det inget mer slitage.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Jag startade datorn på torsdag och sålde på lördag. Kändes inte bra att kompromissa 😁 Fick tillbaka 95%, snäll köpare... Tack för hjälpen allihopa.