GPU Tweak II - Bara trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Fick detta verifierat ännu en gång, när jag gick in och kollade speccarna på kortet. Komiskt nog hade Asus USA-support noll koll även om denna info stod tydligt på deras sidor när jag började leta lite... Uj vad slött det är där, har de ens betalt?

I vilket fall så får jag ALDRIG mer än typ samma värde som OC preset-värdet när jag kör OC-scanningen i GPU Tweak II. Att det skulle bli en enormt skillnad med MSI afterburner vet jag inte. Andra säkerhetsmarginaler i GPU Tweak? Såg att sistnämnda hade någon setting i inställningarna att utöka clockmöjligheten - men det gäller väl bara om man klockar manuellt?

Som ni fattar så har jag inte meckat särskilt mycket med detta. Kör just nu OC läget GPU Tweak II.

Du har några förinställningar du kan göra i OC Scanner (åtminstone har jag det).

- Power target
- Temperatur target
- Memory clock offset
- Voltage taget

För att nå max klockning sätter du alla utom "Memory clock offset på max". När OC Scanning har gjort sitt kan du utgå från det och fortsätta med en manuell klockning och jobba vidare med minnesklockningen!

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Bump!

@Mountain Man: Himla sent svar här. Släppte detta ett tag men är nu åter igång med klockningen.

Har klickat i Enhanced Range i de generella inställningarna för GPU Tweak.
Har i "OC Scanner" under "avancerat" även dragit upp reglagen förutom minnet, som jag förstod att jag skulle pilla med senare?

Saken är den...vill jag verkligen dra upp Voltage Target till Max? Kan inte mkt om detta, men kan jag inte skada kortet då?

Vad borde jag kunna ställa minnet på sen (har tyvärr ej Samsung-minnen) ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

@Mountain Man:

Alltså, det här var ju inte så imponerande (eller så har jag missförstått något).

OC Scanner kurvan visar ju inte någon skillnad mot OC inställningen som finns som preset som default. Det är ju samma: 1797, dvs +26.

Alla andra "staplar" på appens huvudsida är desamma de med.

Ger snart upp GPU Tweak - för gott. Velat fram och tillbaka... Känns som jag inte har någon kontroll alls.

Vilken är bästa guiden (gärna för nyare versioner) av MSi Afterburner? Inställningar osv... Finns lite att välja såg jag förra gången...

Vill gärna köra någon OC Scanner där med, men....ja det kanske är likadant där?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree: Som jag skrev så föredrar jag MSi Afterburner.

Bara upp med alla reglage utom gpu och minne på max. Sen klockar du gpu och minnen separat till du når stabila resultat av vad ditt kort klarar av. Har du tur kan du sätta dom båda på vad du fick tillsammans och tuta o köra. Ibland kan den ena behövas justeras.

Och igen, det viktigaste, ditt kort når max boost upp till mellan 65-70 grader. Sen trottlar det.
Angående heaven så står det programmet på 2075MHz när mitt korts faktiska klock är 2050MHz.

Fick liknande resultat med OC scanner som jag fick med manuell överklockning.

Edit: Kan tillägga att jag maxar aldrig mitt kort. Den högsta klocken jag kör med är +90 på gpu. Då får jag 2050MHz i boost.
Jag har minnen på +450MHz

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS: När jag lägger mig runt +400mhz som får Forza Motorsport fnatt och slutar ladda bilder mm. Stannar vid +300. Verkar dock funka i andra spel. +400 är väl inte orimligt, egentligen? Har hört att man kan dra på än mer även med mina, lite sämre minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Tycker också det verkar vara bra. Fungerar utmärkt på min stationära men mindre bra på laptop.

Skrivet av Mountain Man:

Personligen tycker jag Asus GPU Tweak II är en liten fin "smart arab".

Mitt RTX 2080 klockar GPU på 1860 MHz i stock, I Tweak finns tre förinställda värden Silent, Gaming och OC som klockar GPU till 1830, 1860 respektive 1890 MHz. Men när man kör ett spel "boostas" frekvensen ytterligare till mellan 1990 MHz och 2040 MHz (ungefär), varierar beroende på bland annat temperaturen.

Kör jag OC Scanner, vilket är en automatisk klockningsprocedur hamnar GPU på omkring 1930 MHz dvs. 40 MHz över det förinställda alternativet OC. Denna klockning kan man välja att spara under "My Profile".

Klockar jag manuellt har jag hitintills lyckats nå ett stabilt värde på 1970 MHz och 15 000 Mhhz på¨minne (+ 1000 MHz från stock). Då boostas PGU upp till omkring 2085 MHz under kortare stunder, brukar stabiliseras omkring 2050 - 2070 MHz.

Sammanfattningsvis tycker jag de förinställda alternativen fungerar utmärkt och att OC Scanner gör sitt jobb och höjer nivån ytterligare ett snäpp. Men, men vill man pressa ut det sista får man klocka manuellt och även där tycker jag ASUS GPU Tweak II är ett bra verktyg. Enkelt att namnge och spara sina manuella klockningar i profilen!

F